vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??
Ja, frågan är just då det som står i rubriken...vad ska man tänka på om vi ska skaffa häst??
Nu är detta något som inte kommer att hända på några år kanske, men jag har en känsla av att nångång kommer det nog gå hästar här hemma. Våran stora tjej går på ridskola och älskar hästar. Även jag gillar hästar nu i vuxen ålder. Som barn hade jag aldrig nån sån där period då man var galen i hästar.....men däremot nu som vuxen så tycker jag att hästar är fantastiska djur.
Så, vad är viktigt att tänka på? Vilken hästras är bäst att..ska ju vara en häst som passar en familj. Vi har en ladugård, men där är det just nu gjort för kossor....även om det inte står några kossor där. Dom har min sambo på lösdrift på ett annat ställe. Så vi måste göra om där inne va, dom ska stå i bås va? Hö och halm tar vi själva från våra åkrar och vi har plats ute till hästar. Så där är ju kostnader som vi inte behöver betala. Däremot ska som ha nåt annat foder med va? Vad kostar det i månaden att ha häst på ett ungefär? Vad kostar hästar att köpa? Sen all utrustning....Det jag tänker lite på med, hur lång tid tar det i stallet på morgonen....att utföra morgonens sysslor? Vi jobbar från väldigt tidig morgon så det är lite sådär att gå upp så himla tidigt för att gå till hästarna.....Hur lär man sig hur hästar ska skötas och så när man är helt ny på det? Visst, jag har många här i byn som har hästar som säkert kommer hjälpa mig i början.....men ändå.
Så huvudfrågorna är lite, kostnader, vilken hästras ska vi statska på (jag gillar ju islandshästar, men det finns kanske andra som raser som är bättre), och vad ska vi tänka på i ladugården när vi bygger om där så det blir bås?