• scrapparlotta

vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??

Ja, frågan är just då det som står i rubriken...vad ska man tänka på om vi ska skaffa häst??

Nu är detta något som inte kommer att hända på några år kanske, men jag har en känsla av att nångång kommer det nog gå hästar här hemma. Våran stora tjej går på ridskola och älskar hästar. Även jag gillar hästar nu i vuxen ålder. Som barn hade jag aldrig nån sån där period då man var galen i hästar.....men däremot nu som vuxen så tycker jag att hästar är fantastiska djur. 

Så, vad är viktigt att tänka på? Vilken hästras är bäst att..ska ju vara en häst som passar en familj. Vi har en ladugård, men där är det just nu gjort för kossor....även om det inte står några kossor där. Dom har min sambo på lösdrift på ett annat ställe. Så vi måste göra om där inne va, dom ska stå i bås va? Hö och halm tar vi själva från våra åkrar och vi har plats ute till hästar. Så där är ju kostnader som vi inte behöver betala. Däremot ska som ha nåt annat foder med va? Vad kostar det i månaden att ha häst på ett ungefär? Vad kostar hästar att köpa? Sen all utrustning....Det jag tänker lite på med, hur lång tid tar det i stallet på morgonen....att utföra morgonens sysslor? Vi jobbar från väldigt tidig morgon så det är lite sådär att gå upp så himla tidigt för att gå till hästarna.....Hur lär man sig hur hästar ska skötas och så när man är helt ny på det? Visst, jag har många här i byn som har hästar som säkert kommer hjälpa mig i början.....men ändå. 

Så huvudfrågorna är lite, kostnader, vilken hästras ska vi statska på (jag gillar ju islandshästar, men det finns kanske andra som raser som är bättre), och vad ska vi tänka på i ladugården när vi bygger om där så det blir bås?       

• Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??
  • Maximus01

Kostnader är själva hästen jag kan tala för vad min fjordhäst kostade när jag fick henne av mina föräldrar 1995 då var hon 10 år och kostade 12000 men då fick vi med utrustning också men kan tänka mig de kostar väl några tusen mer nu .
    Fjordhäst är en väldigt bra familjehäst fast har samtidigt egen vilja , islänningar är också lugna . Jag skulle satsa mer på en box istället för spilta . Det ska vara gott med utrymme i boxen så hästen kan ligga ner om den vill . Sen ska den kunna se ut så den inte står helt instängd .
    Hur lång tid det kan ta morgonen är att mocka , utfodra hästen ta ut den i hagen så kan ta kanske en trekvart .
    Sen när jag gäller halm skulle jag hellre satsa på spån är mycket lättare att mocka . Men det är ju olika vad man tycker . Det är jättehärligt att ha häst men är väldigt mycket jobb och de lever länge . Lycka till .

• scrapparlotta
    Maximus01 skrev 2011-08-25 20:46:04 följande:
    Kostnader är själva hästen jag kan tala för vad min fjordhäst kostade när jag fick henne av mina föräldrar 1995 då var hon 10 år och kostade 12000 men då fick vi med utrustning också men kan tänka mig de kostar väl några tusen mer nu .
    Fjordhäst är en väldigt bra familjehäst fast har samtidigt egen vilja , islänningar är också lugna . Jag skulle satsa mer på en box istället för spilta . Det ska vara gott med utrymme i boxen så hästen kan ligga ner om den vill . Sen ska den kunna se ut så den inte står helt instängd .
    Hur lång tid det kan ta morgonen är att mocka , utfodra hästen ta ut den i hagen så kan ta kanske en trekvart .
    Sen när jag gäller halm skulle jag hellre satsa på spån är mycket lättare att mocka . Men det är ju olika vad man tycker . Det är jättehärligt att ha häst men är väldigt mycket jobb och de lever länge . Lycka till .

Tusen tack för dina svar....Vad är skillnaden på box och spilta förutom att boxen går att stänga boxen....

• Maximus01

I spilta står hästen bunden i grimman så den kan inte vända sig om tillexempel . En box är större där den står lös och kan vända sig och lägga sig hur som helst . Det skulle jag satsa på .

• Aiva
    scrapparlotta skrev 2011-08-25 20:59:24 följande:
    Tusen tack för dina svar....Vad är skillnaden på box och spilta förutom att boxen går att stänga boxen....

Storleken samt att i en spilta står hästen bunden. Finns speciella mått hur stora både boxar o spiltor ska vara.

Ang ras tycker jag nog inte att rasen e så himla viktig så länge hästens personlighet o kunskapsgrad passar er. Ni bör ha en bra skolad häst, gärna en sk läromästare som kan lära er hur hästar fungerar. Ang islandshästar så e dom lite speciella jämfört med andra raser. man rider dom annorlunda o har speciell utrustning t dom + att dom kostar gärna lite mer kanske 30-40 000kr.

Ang morgon rutiner behöver det inte ta så lång tid. Om man bara ger kraftfoder o släpper ut sen hö ut så kanske 10-15 min.

Sen lite beroende på vad för häst ni hade valt så hade hästen faktiskt kunnat stå i lösdriften tillsammans med kossorna.

Det går inte att ge en uppskattning på foder kostnad eftersom det e mkt beroende på hästen. 
  • Maximus01
    Aiva skrev 2011-08-25 21:10:25 följande:
    Storleken samt att i en spilta står hästen bunden. Finns speciella mått hur stora både boxar o spiltor ska vara.

Ang ras tycker jag nog inte att rasen e så himla viktig så länge hästens personlighet o kunskapsgrad passar er. Ni bör ha en bra skolad häst, gärna en sk läromästare som kan lära er hur hästar fungerar. Ang islandshästar så e dom lite speciella jämfört med andra raser. man rider dom annorlunda o har speciell utrustning t dom + att dom kostar gärna lite mer kanske 30-40 000kr.

Ang morgon rutiner behöver det inte ta så lång tid. Om man bara ger kraftfoder o släpper ut sen hö ut så kanske 10-15 min.

Sen lite beroende på vad för häst ni hade valt så hade hästen faktiskt kunnat stå i lösdriften tillsammans med kossorna.

Det går inte att ge en uppskattning på foder kostnad eftersom det e mkt beroende på hästen. 
    Min fjordhäst klarade inte av att stå inne i en box hon hade som cellskräck så vi hade som ett stall där det var en öppning hon kunde gå in i som hon bodde i så hon gick ute året om och gick in när hon ville .
  • Aiva
    Maximus01 skrev 2011-08-25 21:13:18 följande:
    Min fjordhäst klarade inte av att stå inne i en box hon hade som cellskräck så vi hade som ett stall där det var en öppning hon kunde gå in i som hon bodde i så hon gick ute året om och gick in när hon ville .
    Sånt e perfekt enl min mening. Fattar inte varför inte fler har det så.
  • Maximus01

Hon älskade att vara ute hon kunde stå ute i snöstormen fast hon hade varmt och ombonat att gå in i . Hon mådde inte dåligt alls . Nej inte jag heller de flesta hästar klarar av att stå ute året om ifall de har ett bra ställe som är vindskyddat och torrt att gå in i .

• Baryk

Säger bara samma som Aiva: kostnad för foder beror ju helt på vilken häst man har. Min lipizzaner/angloarab åt inte så himla mycket kraftfoder jämfört med den stora travhästen vi hade (omskolad till distanshäst). Baryk åt ca 3-4 kg kraftfoder om dagen, och klarade sig fint på färdiga pellets. Wera däremot åt både pellets, havre, olja och en massa annat jox, hon var helt enkelt rätt svårfödd.

Sen har du ju andra kostnader också som du absolut inte ska glömma bort. Försäkringar, vaccinationer, andra veterinärbesök, hovslagare, hästtandläkare, kostnader för tränare och transporter etc. Utrustning är svårt att svara på vad det kostar, det beror ju på om ni får med något när ni köper hästen eller om allt måste köpas nytt. En del slits ju också, som täcken, schabrak o annat. Köper man en häst som inte växt helt färdigt kan man dessutom behöva byta ut en del utrustning allt eftersom (sadel t ex), samma sak om hästen musklar om sig väldigt mycket.

Får inte dottern lära sig något om att sköta om hästen när hon går på ridskola? Här där jag bor kan man vara med och hjälpa till och sköta om ridskolehästarna på helgerna. Dessutom finns det föräldrakurser.

• Aiva
    Maximus01 skrev 2011-08-25 21:17:31 följande:
    Hon älskade att vara ute hon kunde stå ute i snöstormen fast hon hade varmt och ombonat att gå in i . Hon mådde inte dåligt alls . Nej inte jag heller de flesta hästar klarar av att stå ute året om ifall de har ett bra ställe som är vindskyddat och torrt att gå in i .
    exqakt!!!!!

Höll på att bli galen på folket i det stallet jag hade min häst innan. Dels kunde dom låta hästarna stå inne om det blåste lite o dels kunde dom ha samma täcke på sina hästar dygnet runt oavsett om dom var inne eller ute bara för att hästen inte skulle rulla sig i lera. suck säger jag bara.

• scrapparlotta

Åh vad roligt med så många svar...

Ang. att gå i lösdriften med kossorna...Nej!! Jag gillar (hatar) kossorna. Tycker dom är äckliga....däremot så tror jag att vi skulle kunna göra en lösdrift till. Tror det skulle vara ett billigare alternativ. 

Fjordhäst blir det inte....jag tycker inte dom är så fina.

Vad kostar typ försäkring, sko en häst.....och ja...vad finns det mer för kostnader?        

Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??