Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??

Ja, frågan är just då det som står i rubriken...vad ska man tänka på om vi ska skaffa häst??

Nu är detta något som inte kommer att hända på några år kanske, men jag har en känsla av att nångång kommer det nog gå hästar här hemma. Våran stora tjej går på ridskola och älskar hästar. Även jag gillar hästar nu i vuxen ålder. Som barn hade jag aldrig nån sån där period då man var galen i hästar.....men däremot nu som vuxen så tycker jag att hästar är fantastiska djur. 

Så, vad är viktigt att tänka på? Vilken hästras är bäst att..ska ju vara en häst som passar en familj. Vi har en ladugård, men där är det just nu gjort för kossor....även om det inte står några kossor där. Dom har min sambo på lösdrift på ett annat ställe. Så vi måste göra om där inne va, dom ska stå i bås va? Hö och halm tar vi själva från våra åkrar och vi har plats ute till hästar. Så där är ju kostnader som vi inte behöver betala. Däremot ska som ha nåt annat foder med va? Vad kostar det i månaden att ha häst på ett ungefär? Vad kostar hästar att köpa? Sen all utrustning....Det jag tänker lite på med, hur lång tid tar det i stallet på morgonen....att utföra morgonens sysslor? Vi jobbar från väldigt tidig morgon så det är lite sådär att gå upp så himla tidigt för att gå till hästarna.....Hur lär man sig hur hästar ska skötas och så när man är helt ny på det? Visst, jag har många här i byn som har hästar som säkert kommer hjälpa mig i början.....men ändå. 

Så huvudfrågorna är lite, kostnader, vilken hästras ska vi statska på (jag gillar ju islandshästar, men det finns kanske andra som raser som är bättre), och vad ska vi tänka på i ladugården när vi bygger om där så det blir bås?       

• Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??
  • scrapparlotta
    Maximus01 skrev 2011-08-25 20:46:04 följande:
    Kostnader är själva hästen jag kan tala för vad min fjordhäst kostade när jag fick henne av mina föräldrar 1995 då var hon 10 år och kostade 12000 men då fick vi med utrustning också men kan tänka mig de kostar väl några tusen mer nu .
    Fjordhäst är en väldigt bra familjehäst fast har samtidigt egen vilja , islänningar är också lugna . Jag skulle satsa mer på en box istället för spilta . Det ska vara gott med utrymme i boxen så hästen kan ligga ner om den vill . Sen ska den kunna se ut så den inte står helt instängd .
    Hur lång tid det kan ta morgonen är att mocka , utfodra hästen ta ut den i hagen så kan ta kanske en trekvart .
    Sen när jag gäller halm skulle jag hellre satsa på spån är mycket lättare att mocka . Men det är ju olika vad man tycker . Det är jättehärligt att ha häst men är väldigt mycket jobb och de lever länge . Lycka till .

Tusen tack för dina svar....Vad är skillnaden på box och spilta förutom att boxen går att stänga boxen....

• scrapparlotta

Åh vad roligt med så många svar...

Ang. att gå i lösdriften med kossorna...Nej!! Jag gillar (hatar) kossorna. Tycker dom är äckliga....däremot så tror jag att vi skulle kunna göra en lösdrift till. Tror det skulle vara ett billigare alternativ. 

Fjordhäst blir det inte....jag tycker inte dom är så fina.

Vad kostar typ försäkring, sko en häst.....och ja...vad finns det mer för kostnader?        

• scrapparlotta

Ok....tusen tack alla för jättebra tips och råd. Som sagt, detta blir inte än på något år. Våra barn är inte så stora än...och Tindra då som har börjat ridskolan nu är 7 år och äldst..så det dröjer, men jag ser ju på henne att hon bara älskar hästar. Och hon sa förra helgen då vi tittade på Sommarkrysset att om vi hade vunnit så mycket pengar, då visste hon vad vi skulle köpa...en häst

Men när det då säkert dröjer nåt år så har jag/vi ju tid på oss att lära oss om hästar, spara pengar och få sambo/pappa att mjukna inför detta åxå. Han är inte lika pigg på detta, men det kommer...hehee..Att det är mycket jobb, det är jag helt med på och förstår.

En liten fråga med bara....inte säkert alla vill svara, men jag är ändå nyfiken...har varit det länge. Även innan vi fick dessa tankar, och nu undrar jag ännu mer. Alltså det är ju dyrt med hästar, dels att köpa in dom och som det är nu måste man väl ha minst 2 hästar. Sen då all utrustning, försäkring, vetrenärkostnader osv osv...Hur har alla råd?? Jag känner ju att det vill till att vi sparar pengar för att ha råd. Som det är nu har vi inte råd. Här där vi bor så är det jättemånga som har hästar.....flera flera st. och många av dom jobbar kankse inte heltid, nån studerar, många är unga....hur har ni råd? Bara så jag vet hur vi ska få råd....men som sagt, ni behöver inte svara....det är helt upp till var och en...     

• scrapparlotta
    myownmind skrev 2011-08-26 19:40:05 följande:
    hej hej! här kommer jag med pekpinnen :) skaffa inga hästar förens du skaffat mer kunskap.

Nä, som jag skrivit hela tiden....det kommer dröja nåt eller några år innan vi skaffar häst...och det är just kunskap som jag börjar med här. Tänkte att ni här som kan hästar kan tipsa mig om vad jag ska börja min kunskap nånstanns. Så lugn....jag är helt inne på att en massa kunskap behövs
Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??