• challis777

Har sån extrem halsbränna så jag kräks. Tips!

Äter Gaviscon, det har hjälpt bra vid min förra graviditet och i början på denna.
    Men nu hjälper det inte alls, jag har kräkts flera gånger och kan inte ligga ned vissa nätter, måste vara halvsittandes.
    Har vidriga rapar också, luktar magsyra och ruttet...

Vad har hjälpt er?

Äter inte stora måltider, äter inte mycket fett, dricker kanske för mycket kaffe ibland...

Tips mottages tacksamt, för det är jättejobbigt.

Är i v. 33 nu.

• Svar på tråden Har sån extrem halsbränna så jag kräks. Tips!
  • SilverLadyG

Gaviscon hjälper inte mig men novlucol hjälper samt solrosfrön. Men ibland hjälper nästan inget, fy för halsbränna.

• Dimitra

På de askar jag har läst, när jag stått på Apoteket i samma ärende, så binder Novaluzid mest magsyra.

Vill du dra ner på magsyreproduktionen så får du ta till Omeprazol.

The Dimitra universe.
  • Gladabarnensmamma

Hur mycket kaffe dricker du?
    Har haft halsbranna under tidigare graviditeter men "klarat" mig utan den har gangen och jag har borjat inse varfor; jag dricker varken kaffe eller te den har gangen... alla varma drycker (mindre an en halv kopp) startar halsbrannan direkt pa mig!

Fraga lakare om du kan ta Zantac (det ar lite olika med rekommendationerna, hos oss ar Zantac okej), det ar en medicin som minstar produktionen av magsyra...

Vad galler maten sa undvik fet mat, notter och godis. Later jattetrakigt, men det fungerar. Lite flingor & mjolk eller grot som mellanmal kan fungera battre (eftersom "smalmaten" gor att man bli ratt sa hungrig).

• challis777

Dricker max 3 koppar kaffe per dag, men ska sluta nu. Och se om det hjälper. Nötter äter jag, kan ju bero på dem, visste inte att man skulle låta bli dem. Godis äter jag nästan inget eftesom jag är diabetiker.

Tack för alla tips!

Är det OK att äta omeprazol som gravid?

• Dimitra
    challis777 skrev 2011-08-25 21:43:40 följande:

Är det OK att äta omeprazol som gravid?

Japp.
    The Dimitra universe.
  • Lillafrejasmamma

Lider med dig, kommer ihåg hur det var för mig, inget hjälpte, testade alla halsbrännetabletter som fanns på apoteket, åt rätt, drack max en kopp kaffe/dag sov sittandes osv osv, inget hjälpte;/

Det jag uplevde som effektivast var att ova i gungstolen på nätterna, varva Novaluzid och gaviscon (och försöka tänka på annat!)

• lena j89

Mandel fick jag nys på när jag var gravid som huskur och för mig hjälpte det! Annars novalucol (stavning) Hjälpte annars men med mandel höll det sig borta längre, värt att testa kanske :) 

• SilverLadyG
    lena j89 skrev 2011-08-25 21:57:31 följande:
    Mandel fick jag nys på när jag var gravid som huskur och för mig hjälpte det! Annars novalucol (stavning) Hjälpte annars men med mandel höll det sig borta längre, värt att testa kanske :) 
    Jag ska testa i alla fall Skrattande Tack! Köper imorgon mandel.
  • lena j89
    SilverLadyG skrev 2011-08-25 22:05:35 följande:
    Jag ska testa i alla fall Skrattande Tack! Köper imorgon mandel.
    Hjälpte det något?
  • SilverLadyG

Ja precis som solrosfrön, men fick ändå ta två novolucol till men dessa tillsammans utförde mirakel, jag kunde sova hela natten!Skrattande

• pluppfamiljen

jag äter Losec svälj tabletter som håller i sig 24 timmar de värkar inte så fort men är bra när de väl sätter i gång annars drick mjölk och lätt spydd mat så att säga. 

Blivande 6 barns mamma
  • Jolinn

Jag tar också Losec (den börjar verka efter ca 3 h, men om man tar var 24'e timme sen håller det sig borta hyfsat) och knaprar mandel. Gaviscon fungerade i ungefär 1 timme för mig, sen var effekten borta.
    Kaffet var jag tvungen att sluta med helt och hållet från v 34 (är i v 39 nu) gick helt enkelt inte.

Men igår natt sov jag för första gången på länge "liggandes" och inte med en soffkudde bakom ryggen.

Hoppas det blir bättre för dig snart!

• gaolin

Att sova liggandes på vänster sida kan även det påverka halsbränna och uppstötningar. För mig gör det skillnad. Läste någonstans att det har med placeringen utav magmunnen att göra, den sitter mer till höger så ligger man på höger sida så är det mycket lättare för saker och ting att röra sig uppåt jämfört med om man ligger på vänster sida.

• kron

Omeprazol=Losec var det enda som funkade för mig! Räckte med minsta tebletten på 10 mg en gång per dag. Den är ok att ta som gravid.

• fiffilin

Omeprazol rekommenderar jag med. Gärna i kombination med novaluzid. Gjorde att jag överlevde förra grav. Vaknade under nätterna o trodde jag blivit överkörd av en bil för att jag hade såna bröstsmärtor, inte kul! Omeprazol var räddningen!

• godistroll

Jag kan varmt rekommendera Losec Mups. De är underbara räcker i 24 timmar och var till stor hjälp för mig. :)

28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • Trasseltroll

Har haft samma problem som dig vid båda mina graviditeter och det enda som hjälpt är Omeprazol!

• Guldklimparna060811

Omeprazol varje dag + Gaviscon när det e som värst! Hamnade på akuten pga att jag fick magsyra i lungorna när jag sov på natten. Har magkatarr i vanliga fall, men aldrig halsbränna el sura uppstötningar. Det enda som hjälpt mig under grav är just Omeprazol som neutraliserar magsaften o Gaviscon som lägger sig som ett lock.

• 20082011

Losec funkar bra men behöver du omedelbar smärtlindring så blanda ner en tesked bikarbonat i lite vatten, rör om och drick. Tar bort smärtan på några sekunder då det är så basiskt det bara kan bli

Svar på tråden Har sån extrem halsbränna så jag kräks. Tips!