Konstiga matråd till 7 månaders (24 aug)
Hej!
Jag läste ett svar från dig 24 augusti, angående mat till 7 månaders bebis och reagerade på din rekommendation att byta ut ersättning helt vid 8 månader för ett ”mer varierat näringsintag”.
För mig är det obegripligt hur BVC kan rekommendera att bröstmjölk/ersättning helt byts bort redan vid 8 månaders ålder.
Bröstmjölk/ersättning är ur näringssynpunkt fullvärdig kost – till skillnad från gröt, välling, smakportioner av det ena eller det fjärde, mackor, majskrokar, fruktpureer etc. Enligt livsmedelsverket är bröstmjölk/ersättning därför den näringskälla som ska dominera barnets kost under hela det första levnadsåret. Hur blir näringsintaget ”mer varierat” av att näringsintaget byts från helt fullvärdigt till icke-fullvärdigt?
Ett annat frekvent råd som jag noterat från BVC är att ge välling istället för ersättning från 6 månaders ålder. Lika obegripligt det. Välling är inget annat än flytande gröt och det räcker med att titta på innehållsförteckningen på välling- respektive ersättningspaketet för att förstå att välling inte är någon fullvärdig kost.
Det är jättebra med järnberikad gröt och smakisar – som komplement till amning/ersättning. Inte istället för till barn under 12 månader.
För övrigt är WHO’s amningsrekommendation (vilken bygger på vetenskapliga evidens) helamning till 6 månader och därefter delamning tills barnet är minst 2 år och gärna längre! Trots det uppmuntrar få (om ens något!) BVC till amning i minst 2 år – varför?