• Anonym (Anonym)

Konstiga matråd till 7 månaders (24 aug)

Hej!

Jag läste ett svar från dig 24 augusti, angående mat till 7 månaders bebis och reagerade på din rekommendation att byta ut ersättning helt vid 8 månader för ett ”mer varierat näringsintag”.

För mig är det obegripligt hur BVC kan rekommendera att bröstmjölk/ersättning helt byts bort redan vid 8 månaders ålder.

Bröstmjölk/ersättning är ur näringssynpunkt fullvärdig kost – till skillnad från gröt, välling, smakportioner av det ena eller det fjärde, mackor, majskrokar, fruktpureer etc. Enligt livsmedelsverket är bröstmjölk/ersättning därför den näringskälla som ska dominera barnets kost under hela det första levnadsåret. Hur blir näringsintaget ”mer varierat” av att näringsintaget byts från helt fullvärdigt till icke-fullvärdigt?

Ett annat frekvent råd som jag noterat från BVC är att ge välling istället för ersättning från 6 månaders ålder. Lika obegripligt det. Välling är inget annat än flytande gröt och det räcker med att titta på innehållsförteckningen på välling- respektive ersättningspaketet för att förstå att välling inte är någon fullvärdig kost.

Det är jättebra med järnberikad gröt och smakisar – som komplement till amning/ersättning. Inte istället för till barn under 12 månader.

För övrigt är WHO’s amningsrekommendation (vilken bygger på vetenskapliga evidens) helamning till 6 månader och därefter delamning tills barnet är minst 2 år och gärna längre! Trots det uppmuntrar få (om ens något!) BVC till amning i minst 2 år – varför?

• Svar på tråden Konstiga matråd till 7 månaders (24 aug)
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag håller med dig om att amning är toppen på alla sätt och att man gärna kan fortsätta amma, så länge det fungerar och känns bra för mamma och barn.

Min erfarenhet är dock, att det ser dock väldigt olika ut för hur länge och hur mycket mammor (och barnet för den delen) vill/kan amma. Det är helt enkelt väldigt individuellt, därför kan råden se väldigt olika ut.

Mvh Christine

• Anonym (Anonym)

Att folk inte “vill” amma är inte grund för att ändra rekommendationer. Om folk inte vill byta äckliga bajsblöjor – blir rekommendationen då att man ska sluta med det? Inte särskilt troligt. Bvc är skattefinansierat och ska ge rekommendationer som vilar på vetenskap - liksom all annan hälso- och sjukvårdsverksamhet.

Nu gällde det ju inte bara amning – utan även ersättning som är fullvärdig kost i likhet med modersmjölken. På vilka studier baseras råd  som att ta bort ersättning vid halvåret eller strax därefter, eller att byta ersättning mot välling?

Jag har varit verkligen förvånad att så många av bvc:s råd utgör sköterskans personliga åsikt (som inte sällan är helt felaktig) istället för riktiga vetenskapligt belagda rekommendationer.

Svar på tråden Konstiga matråd till 7 månaders (24 aug)