• Moomintrollet

Kostnader vid sjukhusvistelse, förlossning mm?

Jag har frågat lite om detta en gång för säkert 2år sen men minns inte riktigt vad svaret blev.

Hur mycket kostar det att tas in för förlossning?
    Vad blir det om den måste stanna på sjukhuset i kuvös för den är för tidig?
    Vad kan det ev kosta om den måste åka iväg till Lund och sådant? vad måste man tänka på då mm? om den måste opereras för olika saker vad blir kostnaderna då? finns det nåt tak som tex hos tandläkaren och man inte behöver en extra försäkring?? *huvudet bara snurrar* :D

Funderar på det hela med graviditets försäkring o sånt. Är v21 nu så hört det e dags o skriva en nu om man skall ha en.
    Än så länge har vi inte haft "riktiga" problem bortsett från ett falskt missfall (kom bara blodklumpar men den stannade inne och sen har allt vart helt normalt) förra veckan hade jag höjt blodtryck men det var tydligen bara stress inför att vi ska flytta nästa helg och jag behövde packa en MASSA grejer o jag ville hinna i tid (babyn var helt OK då och idag när vi kollade igen).

Tar imot ALLA tips och tankar, idéer mm!!! detta e första barnet så jag kan nästan inget om det ekonomiska/jurdik mm som kommer med detta.

• Svar på tråden Kostnader vid sjukhusvistelse, förlossning mm?
  • Tealhawk

Jag har för mig att i mitt län (Västerbotten - AC) kostar det 80kr/dygn för mamman att ligga inne, iaf om man stannar mer än en dag. Under förlossningen får även mamman ett mål mat gratis medan den blivande pappan får fixa mat själv.
    Vård för barnet borde vara gratis eftersom det är barnet som vårdas, inte mamman, men vet faktiskt inget om den punkten.

• Just me

Håller med ovanstående! 80 kr kostade för mig då jag blev kvar 1 natt vid förlossningen.(Gävleborg) Frukost fick jag på morgon och vi valde att åka tidigt då både jag o bebis mådde bra! Sambon blev inte kvar då det var så trångt där(hamnade med andra i samma rum,dessutom bodde mamma o närheten så det blev att han åkte dit o kom till oss på fm) så han vet jag inte vad det skulle ha kostat för om han hade varit kvar.

• Fjonkans

Här kostar det 80 kr som vanllig inläggning så att säga om man blir inlagd pga förlossningskomplikationer m.m. Ska man däremot bo på patienthotellet kostar det 80 kr/dygn för mamman och 325 kr/dygn för pappan (ungefär, kommer inte ihåg exakta siffror). Men patienthotellet är ju frivilligt.

• Moomintrollet

För ett par år sedan dateade jag en kille som hade en 3åring och hon hade varit på sjukan in o ut hela sitt liv pga hon föddes med cancer i hjärnan. Han sa att de var helt ruinerade ekonomiskt och i praktiskt taget konkurs/stora skulder för att sjukhus vistelserna kostade så mycket.....måste väl varit för att han fick ju följa med hela tiden o vara med henne samt de bodde inte inne i GBG utan i annan del av västra götaland så fick köra långt hela tiden också (mycket bensin).
    Ovanpå detta hade han ju inte knappt tid att jobba in nya pengar pga sjuktiden för cellgifter mm tog sådan tid o hon hade inte ens börjat på dagis. Ingen annan kunde passa henne (mamman till barnet var tyvärr ingen hjälp på nån nivå, ekonomiskt el tidspassning mm så han stod praktiskt taget själv).

Det är för sådant här som jag undrar om man ens kan ha en graviditets/barnförsäkrning för, troligtvis skulle väl han i detta fall om han ville täkna en barnförsäkring inte få spec mycket pga risken för återfall :( men tänk om hon bryter en arm för hon rammla av en stol då? eller nåt annat sånt som inte ens har med cancer o göra...då kan man ju behöva en sån.

• torparen

Mitt tips är att gå igenom de olika försäkringsbolagens gravidförsäkringar och välja den mest heltäckande. De har lite olika villkor vad som ingår, tex förlossningsskador. Tror att alla ger en ersättning för kostnaden att ligga inlagd på neonatalavd.
    Sedan samma vecka som barnet är fött ringa och ordna en barnförsäkring. Då hinner det inte inträffa så mycket som kan hindra att man få en barnföräkring.
    Jag har upfattat att de stora kostnaderna för att ha ett svårt sjukt barn beror mycket på att man inte kan arbeta, resekostnader till sjukvården, som dock kan ersättas med en del försäkringar. Kostnader för läkemedel har ju ett högkostnadsskydd (1900 kr?).
    En normal förlossning kostar inte så mycket som ovanstående inlägg redan sagt.

• pp08

Jag kan rekommendera att du tecknar en graviditetsförsäkring. Inte bara den som är gratis, men den som kostar lite.
    Den går sedan över i barnförsäkring (om du vill).

Förutom barnet är också du försäkrat om det skulle hända komplikationer under förlossningen.
    Sjukhusvistelsen är som skrevs ovan oftast ca 80kr/dag, men om det händer något med barnet måste ni kanske vara kvar i närheten och på patienthotellet och det kan bli dyrt. Resor fram och tillbaka kan ockå kosta en del.

Själv fick jag komplikationer i samband med förlossning (förlorade 2.3 liter blod) och fick därmed en engångsersättning fr försäkringsbolaget.

♀ 090619
  • Sanningsdan

Men alltså - sjukvården betalar vi via skattsedeln i det här landet, det trodde jag alla visste? Vad man betalar själv är en vårdavgift för typ säng och mat om man är inlagd på sjukhus

• Sanningsdan

Sorry, skickade innan jag skrivit färdigt. Är man vuxen betalar man även för besök på tex vårdcentral men det finns ett högkostnadsskydd, tror det ligger på 900:- för vård och behandling samt 1800:- för ordinerade läkemedel. Mer än så betalar man aldrig på ett år. För barn under 18 är all vård gratis, dock inte mediciner.

• Lindreas

För barn är sjukvård gratis, men för mamman kostar det 80 kronor per dygn att ligga inne. Jag födde på BB Stockholm och där betalade jag 80 kronor per dygn och pappan betalade 500, men då ingår allt. Det kan nog vara olika på olika ställen, men det fungerar inte som i USA där man måste betala för vården och bli ruinerad. Däremot kan en försäkring vara bra eftersom den ersätter förlorad inkomst för föräldrarna om man får ett sjukt barn som måste ligga inne.

• Dixie
    Moomintrollet skrev 2011-08-26 12:07:11 följande:
    För ett par år sedan dateade jag en kille som hade en 3åring och hon hade varit på sjukan in o ut hela sitt liv pga hon föddes med cancer i hjärnan. Han sa att de var helt ruinerade ekonomiskt och i praktiskt taget konkurs/stora skulder för att sjukhus vistelserna kostade så mycket.....måste väl varit för att han fick ju följa med hela tiden o vara med henne samt de bodde inte inne i GBG utan i annan del av västra götaland så fick köra långt hela tiden också (mycket bensin).
    Ovanpå detta hade han ju inte knappt tid att jobba in nya pengar pga sjuktiden för cellgifter mm tog sådan tid o hon hade inte ens börjat på dagis. Ingen annan kunde passa henne (mamman till barnet var tyvärr ingen hjälp på nån nivå, ekonomiskt el tidspassning mm så han stod praktiskt taget själv).

Det är för sådant här som jag undrar om man ens kan ha en graviditets/barnförsäkrning för, troligtvis skulle väl han i detta fall om han ville täkna en barnförsäkring inte få spec mycket pga risken för återfall :( men tänk om hon bryter en arm för hon rammla av en stol då? eller nåt annat sånt som inte ens har med cancer o göra...då kan man ju behöva en sån.
    tragiskt att ha ett barn med cancer - men det låter ju inte troligt att han hade stora skulder pga sjukhusvistelser - barnsjukvården i Sverige är ju gratis..............
  • ardath bey
    Lindreas skrev 2011-08-26 21:02:50 följande:
    För barn är sjukvård gratis, men för mamman kostar det 80 kronor per dygn att ligga inne. Jag födde på BB Stockholm och där betalade jag 80 kronor per dygn och pappan betalade 500, men då ingår allt. Det kan nog vara olika på olika ställen, men det fungerar inte som i USA där man måste betala för vården och bli ruinerad. Däremot kan en försäkring vara bra eftersom den ersätter förlorad inkomst för föräldrarna om man får ett sjukt barn som måste ligga inne.
    Nja. Vi har varit med vår dotter (17 månader) på två läkarbesök och fick betala patientavgift för henne bägge gångerna så helt kostnadsfritt är det inte.

I Uppsala betalade vi inget för mammans boende vid förlossningen (två nätter på BB) men jag som medboende pappa betalade 80 kr per natt (tror jag) och mat ingick inte för mig. Lika bra det så usel som  sjukhusmaten var
  • BlommyNess12
    ardath bey skrev 2011-08-29 08:15:21 följande:
    Nja. Vi har varit med vår dotter (17 månader) på två läkarbesök och fick betala patientavgift för henne bägge gångerna så helt kostnadsfritt är det inte.

I Uppsala betalade vi inget för mammans boende vid förlossningen (två nätter på BB) men jag som medboende pappa betalade 80 kr per natt (tror jag) och mat ingick inte för mig. Lika bra det så usel som  sjukhusmaten var
     De får egentligen inte ta patientavgifter, vart sjutton har ni varit med henne?? Min son är tre år och jag har varit på maaaassor med läkarbesök osv med honom, det har aldrig kostat mig en enda krona.
  • ardath bey
    BlommyNess12 skrev 2011-08-29 08:20:28 följande:
     De får egentligen inte ta patientavgifter, vart sjutton har ni varit med henne?? Min son är tre år och jag har varit på maaaassor med läkarbesök osv med honom, det har aldrig kostat mig en enda krona.
    En gång till barnläkare för att allergitesta (misstänkt mjölkallergi) och en gång till barnakuten.
  • Ninette

Om jag inte minns fel så har några landsting ändrat till att ta betalt av barn också, men de flesta landsting har gratis sjukvård för barn.

Ang barnet med cancer så skulle jag tro att pappan blev ruinerad på kringkostnader/förlust av inkomst inte på själva vården av barnet? Ligger barnet inne på sjukhus får väl barnet mat men inte medföljande förälder till exempel, det blir mycket pengar för mat bara om man måste köpa färdigmat hela veckor osv..

• Sarisan

fick barn i juli. vi fick betala 80 kronor för mig och 240 kronor för pappa. jag fick mat ej han... var sedan inlagd en tid och betalade 80 kronor per dag ocgh fick då mat...

men fick en totalkostnad på ca 1000 kronor för allt.. så helt gratis är de ju inte men hade ju gått ännu mer pengar på mat om man varit hemma..

• Demeter
    Moomintrollet skrev 2011-08-26 12:07:11 följande:

Hmm, de resor jag har åkt på pga sjukt barn har varit fria för mig. Jag har även kunnat få beviljat extra tillfällig vård av barndagar, vårdnadsbidrag men en gravidförsäkring kan vara bra om barnet föds med något medfött fel som h*n kommer att behöva vård för resten av sitt liv.
  • Vildand

Jag som många andra här misstänker att det är den förlorade arbetsinkomsten som ruinerat din vän. Överhuvudtaget är väl kostnaden för lönebortfall en av de allra största kostnaderna för barn oavsett om man har sjuka eller friska barn, fast det blir naturligtvis mer när man har svårt sjuka barn.

Men annars är 80 kr/dygn vad man får betala som inlagd. Högkostnadsskyddet för mediciner tror jag ligger runt 2000 kr och är då det mesta man får betala under 12 månader. Här fick vi ett litet kort att ta med till apoteket som gäller för medicin för båda våra barn så det verkar som om högkostnadsskyddet gäller för alla barn i en barnaskara tillsammans? Det kan jag ha missuppfattat, har haft en väldigt tur och endast haft barn som behövt någon antibiotikakur vardera så jag har inte satt mig in i det hela så noga.

Hur mycket lönebortfall som en försäkring täcker beror nog väldigt mycket på vilken försäkring du har. Jag var inlagd några dagar med ena barnet när hon var runt två år och behövde sjukhusvård och då fick jag- förutom vab- även en mindre summa från försäkringsbolaget. Eller mindre och mindre, det var mer än vabpengarna, men inte kopplat till mitt egentliga lönebortfall utan verkade vara en schablonsumma som grundade sig på vilken försäkringspremie vi hade betalat (eller vårat lönebortfall maken jobbade natt och var även han hemma från jobbet för att ta hand om vårt friska hemmavarande barn medans jag sov på sjukhuset med vårt sjuka barn).

Jag vet inte hur många dagar man får ersättning och inte heller om man får det om barnet ofta är inlagt, det kan ju finnas olika former av karenser i försäkringar. Vid det tillfället betalade vi ingenting till sjukhuset mer än min mat då och senare förstås dotterns medicin. Inte heller de fyra återbesök som vi gjorde behövde vi betala ett öre för- även om det förstås kostade med lönebortfallet.

Svar på tråden Kostnader vid sjukhusvistelse, förlossning mm?