• Vildand

Kostnader vid sjukhusvistelse, förlossning mm?

Jag som många andra här misstänker att det är den förlorade arbetsinkomsten som ruinerat din vän. Överhuvudtaget är väl kostnaden för lönebortfall en av de allra största kostnaderna för barn oavsett om man har sjuka eller friska barn, fast det blir naturligtvis mer när man har svårt sjuka barn.

Men annars är 80 kr/dygn vad man får betala som inlagd. Högkostnadsskyddet för mediciner tror jag ligger runt 2000 kr och är då det mesta man får betala under 12 månader. Här fick vi ett litet kort att ta med till apoteket som gäller för medicin för båda våra barn så det verkar som om högkostnadsskyddet gäller för alla barn i en barnaskara tillsammans? Det kan jag ha missuppfattat, har haft en väldigt tur och endast haft barn som behövt någon antibiotikakur vardera så jag har inte satt mig in i det hela så noga.

Hur mycket lönebortfall som en försäkring täcker beror nog väldigt mycket på vilken försäkring du har. Jag var inlagd några dagar med ena barnet när hon var runt två år och behövde sjukhusvård och då fick jag- förutom vab- även en mindre summa från försäkringsbolaget. Eller mindre och mindre, det var mer än vabpengarna, men inte kopplat till mitt egentliga lönebortfall utan verkade vara en schablonsumma som grundade sig på vilken försäkringspremie vi hade betalat (eller vårat lönebortfall maken jobbade natt och var även han hemma från jobbet för att ta hand om vårt friska hemmavarande barn medans jag sov på sjukhuset med vårt sjuka barn).

Jag vet inte hur många dagar man får ersättning och inte heller om man får det om barnet ofta är inlagt, det kan ju finnas olika former av karenser i försäkringar. Vid det tillfället betalade vi ingenting till sjukhuset mer än min mat då och senare förstås dotterns medicin. Inte heller de fyra återbesök som vi gjorde behövde vi betala ett öre för- även om det förstås kostade med lönebortfallet.

Svar på tråden Kostnader vid sjukhusvistelse, förlossning mm?