Inlägg från: Anonym (Stödhjul 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stödhjul 2)

Min 7 åring kan inte cykla:(

Bobo skrev 2022-07-07 22:26:45 följande:

Ser att många varnar för stödhjul men jag tänker säga tvärtom, beroende på vad som är "problemet". Vår son hade använt springcykel i flera år och hade inga somhelst problem med balansen. Han tyckte däremot att det var svårt att hålla balansen, trampa och hålla styret rakt samtidigt. Till slut köpte vi stödhjul aå att han fick in tramprörelsen och kunde styra utan problem. Succesivt höjde vi stödhjulen, utan att han visste, och då blev det tydligt att han cyklade utan att de behövde vara i marken. Till slut (efter bara ett par dagar) kunde vi ta bort dem helt.

Jag har 100% förståelse för dem som säger att man ska skippa stödhjulen om det är själva balansen som äe problemet. Då är det nog bättre att träna på andra sätt.

Lycka till!

Vi har precis samma erfarenhet. Hon fick inte ihop hur hon skulle trampa, styra och sitta upp samtidigt. Efter några gånger med stödhjul, hade vår dotter fått in "rörelseschemat" i huvudet och sen gick det utmärkt att cykla. Många förståsigpåare har självklart upplyst oss om hur fel det var, men ungen cyklade innan hon fyllt fyra. 
Svar på tråden Min 7 åring kan inte cykla:(