• Anonym (Orolig)

Sonen reserverad bland vuxna...inte bland barn

Mitt ex, min sons pappa, har uttryckt en orolig undran som han ville att jag skulle ha koll på.

Våran son verkar bli reserverad o orolig när vuxna han inte känner så väl pratar med han. Är de vuxna i närheten eller tittar när han o kompisar leker så ändras hans sätt.

Jag och sonens pappa gick isär för 1½ år sedan. Han började bo varannan vecka. I september förra året började jag plugga så då hade jag sonen på helgerna o pappan hade veckorna.

På hösten så träffade jag en ny kille o mitt ex träffade en ny tjej. Jag o min son började träffa min nya kille regelbundet i februari ungefär. Han har två barn.

Mitt ex o hans tjej flyttade ihop på prov i våras o har nu helt flyttat ihop nu i somras. Hon har två barn som bor hos henne på veckorna o hos sin pappa varannan helg.

Mycket nya intryck o ändringar i min sons liv.

Jag har nu slutat plugga o ska ha sonen varannan vecka från januari då det inte passa med mitt jobb innan dess med tjänster osv.

Undrar om allt detta nya kan göra att min son beter sig såhär som mitt ex tycker.

Jag själv har inte märkt av det. Visst, blyg bland vuxna han inte träffat innan men inte att han blir orolig.

Mitt ex säger att sonen inte tittar på personen i fråga om den frågar nåt. Är frågan t.ex Vad har du gjort idag?  så säger sonen att han inte kommer i håg.

Men det gör han även när jag frågar vad han gjort på dagis idag. Då blir svaret att han inte vet eller inte kommer ihåg.

Jag undrar vad man kan göra om det nu skulle vara en reaktion på allt nytt. Jag vill ju inte att min son ska må dåligt!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 08:57
    Sonen blir 4 år i höst kanske jag ska skriva med....
  • Svar på tråden Sonen reserverad bland vuxna...inte bland barn
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Er son är 4 år och har dels varit med om en separation men också fått två nya vuxna att knyta an till. Dessutom har han fått 4 nya halvsyskon på kort tid. Det skulle vara mycket att svälja för vem som helst.
    Men de "symtom" som ditt ex tycker sig se hos sonen i form av att han inte tittar vuxna i ögonen och inte kan redogöra för vad han gjort på dagis brukar inte höra ihop med sådana här yttre förändringar.

Jag tycker att det är väldigt sällan man får särskilt relevanta redogörelser för vad barn i den här åldern har gjort på dagis om man frågar lite allmänt. Om man verkligen vill veta bör man ta reda på av personalen om de har gjort något särskilt eller om något har hänt under dagen. Då kan man hjälpa hans berättelse på traven genom att fråga tex vad som hände när Kalle gjorde sig illa, eller om de varit i skogen och haft matsäck med sig? 

När det gäller att han inte tittar vuxna i ögonen handlar det nog mer om ett personlighetsdrag och ett beteende som är ganska vanligt. Fundera över om någon av er kanske var lite blyga som små. Detta går ofta i arv eller ingår i det sk sociala arvet. DVS han gör som hans föräldrar gör.
    Här är det viktigt att inte pressa honom utan låta honom ta det i sin takt. Jag tror inte det finns någon som helst anledning till oro eftersom dessa tecken inte varit särskilt tydliga i andra sammanhang.
    Låt honom växa in i sina nya familjer och ge honom så mycket stöd och uppmärksamhet ni har möjlighet till så kommer han säkert att växa in i att hantera nya vuxenroller.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (Orolig)

Tack för ett lugnande svar :)

Svar på tråden Sonen reserverad bland vuxna...inte bland barn