• Idda81

Tårta utan ägg?!

Jag ska ha kalas och tänkte bjuda på tårta... brukar bli att man gör en med ägg och dem 2 som inte kan äta den får något annat men nu vill jag att alla ska få äta samma...sitter och googlar men svårt att finna ett bra...Så är det någon som har ett bra recept på en god tårta utan ägg?? Tacksam för svar! =)

• Svar på tråden Tårta utan ägg?!
  • alex 09

Den här tycker funkar bra som tårtbotten

äggfri sockerkaka

4½ dl vetemjöl

2 dl strösocker

3 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

100 gr smält  margarin

1 dl kokt vatten

1 dl kall mjölk

Rör samman, blir inte bra med elvisp.

Grädda i 175° i ca 40 min.

Går också kanon att baka som muffins, då i 200° i ca 15 min.

• LindaB78

Recept på äggfri tårtbotten. Görs helst i 20cm form och den blir ganska platt (dvs du får ut 2 bottnar)

www.mjolkfri.com/visa_recept/159/
    Blir dock lätt torr.

Jag brukar göra ett lager med äggfri kladdkaka som jag häller i någon tsk bakpulver i.

www.allergimat.com/recept.asp

Annars är tipset att köpa en marrängbotten! Köpemarräng innehåller normalt inte ett spår av ägg!  Det är bara socker och stabiliseringsmedel.

Fyllning? Fluff!!! (vispgrädde som du smälter choklad eller godis i, 120 g choklad / eller 80 g gelegodis till 3 dl grädde, grädden får inte koka, låt svalna och vispa när den är kylskåpskall). Och så en bärkompott upphottad med lite sylt.

• CharmingGirl

Jag ska ha ett recept som jag provat en gång, med vickyvatten i. Det blev väldigt bra, och var saftigare än en "vanlig" tårtbotten. Jag kan se om jag hittar det, om du vill?

• Julienne

Jag kollar om jag kan skaka igång tråden lite.... CharmingGirl, jag tar gärna receptet med Vichyvatten i om du har kvar det

• CharmingGirl

Tårtbotten utan ägg

3 ½ dl vetemjöl
    2 dl socker
    2 ½ tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    100 g flytade margarin (eller avsvalnat smält)
    1 dl äppelmos
    2 dl vichyvatten (eller grädde)

Blanda de torra ingredienserna.
    Tillsätt de övriga ingredienserna, blanda varsamt.
    Häll i en smord bröad form.
    Grädda i ugnen i 175 grader, på nedersta falsen i ca 40 min.
    Låt kakan svalna en stund, stjälp sedan upp den.

Jag gjorde detta till en långpanna, om jag inte minns fel. Och använde vichyvatten istället för grädde. Tyckte det blev himla bra, och en himla god och saftig botten.

• CharmingGirl
    Julienne skrev 2011-12-02 18:15:14 följande:
    Ursäkta det dröjde, men här kommer ett Tack till ChanrmingGirl!
    Så lite så! Kul att kunna hjälpa till!
Svar på tråden Tårta utan ägg?!