• Erase

Hur få "shabby chic" utseende på möbler ?

Har ett gammalt skruttigt köksbord i mörkbrunt avskavt trä, samt hyllor i syrabetsad furu. Nu e jag sugen på att fixa till dem i vitt, med lite slitet utseende.Vill inte ha synliga penseldrag, bara lite "avskavt", slitet utseende. Finns ju att köpa nya möbler med den looken, men de är ju svindyra !  Krackelerat är ju ruskigt snyggt också Skrattande
    Nån duktig människa som vet hur man gör & vad man använder för färg osv. ?

• Svar på tråden Hur få "shabby chic" utseende på möbler ?
  • Adamama

Vilken färg är en smaksak, men välj en dyrare. Ibland har jag köpt nåt på Rusta och det har slutat med att man får måla fem gånger istälet. Så satsa på kvalité.

Vill man inte ha penseldrag är det oljebaserad färg som gäller. Jag veeeet att man i färgaffären säger att vattenbaserad färg är lika bra, men det är den faktiskt inte. Det är mycket svårare att efterdra (alltså dra färgen åt ett håll och jämna ut) med en vattenbaserad färg. Den torkar snabbt och det är väldigt lätt att det blir fult. Med vattenbaserad färg får man mest bara måla en gång. Med oljebaserad färg målar ma, sedan kanman jämna till och fixa lite utan att det syns. och oljebaserad färg flyter ut bättre.

Det tycker jag i alla fall. Sedan ska man inte ha för blank färg, lite mattare än vanlig snickerifärg är att föredra. Efter att du målat kan du sandpappra lite försiktigt. Tänkdå på att inte sandpappra överallt. Tänk - vart hade detta bord blivit slitet om det varit på riktigt. Det är sällan en jämn slitning, utan ofta mer på hörn, där man sitter etc .

Jag har bara målat små möbler krackelerade och då har jag köpt sådant medium på Panduro. Det penslar man på först och sedan färgen över. När det torkar spricker den övre färgen och visar underlaget. Jag är dock osäker på om det fungerar med oljebasrad färg, eftersom den i sig är så långsamt torkande. Men det kan du säkert hitta info om om du googlar på krackelering.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Adamama

Nej, det tycker jag inte. Jag har målat en hylla så, och trots en väldigt slät och fin roller kan man ändå ana viss "apelsinhud". Snyggare att lämna in på lackning då om du vill ha en absolut slät yta. Det behöver inte vara så dyrt. Kolla med en lackeringsfirma. 

Men, ska det vara shabby chic så gör det nog inget om inte målningen är helt perfekt. Det var den väl inte då?! 

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • smöla

Hej du ska måla med en mörk färg underst typ svart eller mörkgrått, sen den vita färgen över där, sen slipar du bara kanterna där du vill att det ska var slitet.
    För den krackelerade effekten är det billigast att gå på en färgaffär, panduro är dyraGlad 

• Hon prinsessan

Jag är ingen målare och ingen expert. Däremot har jag målat flera gamla furu-möbler i mitt hem, som nu är jättefint "schabbade".

Jag har använt en KRITvit färg från Alcro. Vanlig snickerifärg. Och den ska vara MATT.

Jag har målat både furufärgade möbler och mörkare trä, typ serien Markör från IKEA.
    De behöver inte målas mörkare först, utan jag har rengjort noggrant med diskmedel. Slipa om möbeln är blank.

Måla. Låt torka. Måla igen. Färgen ska inte vara helt täckande, utan det kan gott skina igenom LITE på vissa ställen. Lite slarvigt målat, helt enkelt.

Den ser inte mycket ut för världen nu när den bara är målad, men nu kommer det roliga:

Slipa med sandpapper på alla delar som "sticker ut". Typ hörn, kanter och detaljer som man inte såg innan, kommer nu att visa sig så mycket vackrare!

Prova gärna dig fram på nåt mindre, som du inte är särskilt rädd om först, tills du får in snitsen.

• Hon prinsessan

Akta dig för roller också, halva grejen är ju att det ska synas att den är ommålad.

Pensel 25-35 mm har jag använt till de flesta möbler.

Svar på tråden Hur få "shabby chic" utseende på möbler ?