Genus - hur gör du på dagis/skolan?
Jag är anonym pga att jag inte vill 'hänga ut' sonens dagis ifall någon skulle känna igen mig. Denna fråga är riktad till föräldrar som tycker genustänk är viktigt. Tycker du att det är trams, sluta läs nu :)
Jag har klätt sonen i alla färger sen han var nyfödd, han har alla sorters leksaker och vi har aldrig styrt in honom på vad pojkar 'ska' tycka om. Detta vill jag fortsätta med, men i förra veckan började han på dagis. Där har alla flickor lila och rosa, de flesta pojkar har mörkblått, någon har lite mer färgglada kläder. Trots att dagiset pratade engagerat om hur de tycker genustänk är viktigt vid inskolningssamtalet var en av de första kommentarerna en äldre fröken gav när vi kom 'alla pojkar gillar ju bilar'. Hon frågade dessutom en av pojkarna om bilen gick lika snabbt som pappas bil. Lite senare sa hon till ett barn att 'mamma brukar väl baka'. När min son glatt gick fram till en av leksakshästarna frågade hon förvånat 'jaha, gillar du hästar?' som om det vore något konstigt.
Allt är väldigt stereotypiskt med andra ord, även om jag tror att de andra två lite yngre fröknarna är mer insatta, men jag undrar hur jag ska göra med sonen? Ska jag fortsätta med vårt genustänk, eller ska jag tona ner det? Jag vill inte att de andra barnen ska titta konstigt på honom om han kommer med sin rosa tröja eller att han inte ska få vara med och leka för att de andra pojkarna tycker han är konstig. Kanske är det jag som går händelserna i förväg, men man har ju en viss tendens att bli nojjig när det gäller ens barn :) Jag vill inte att min son ska bli en reklampelare för mina åsikter, samtidigt vill jag ge honom möjligheten att bli och vara precis som han vill, utan att hindra honom med stereotypiska värderingar.
Hur gör ni andra?