• Anonym (ARG!!!!)

Hans ex-fru vägrar skriva på!!

Gör en lång historia kort:

Min fästmans exfru(som lämnade honom fr början) vägra skriva på papper att han köper ut henne från deras gemensamma hus. Han bor alltså kvar i deras villa efter skilsmässan, hon bor hos sin nya kille.
    De hade alltså kommit överens innan om att han skulle köpa loss henne.1,5 år gått och hon vägrar nu.
    Vi tror att hon hämnas på oss eftersom jag och hon var vänner förut, och blev arg när jag och hennes exman blev ett par. Nu står hon alltså kvar som ägare på deras gamla villa, så jag inte ska kunna bo där och "ta över" hennes del. Hon har också massa saker kvar i förrådet, som hon tycker hon har rätt att ha kvar, då hon äger halva villan.Själv lever hon med sin nya kille, i hans hus!!!

Vi kan ju inte börja leva vårat liv, förrän hon och hennes saker är väck!!!!
    Vad gör vi? KAN vi göra nåt åt detta???
    Min fästman är vansinnig, men kommer ingenvart med henne. Jag är mest trött och uppgiven

Någon tanke om detta?

• Svar på tråden Hans ex-fru vägrar skriva på!!
  • Anonym

Kanske kan ni lura henne att det är slut mellan er, om det nu är just den detaljen det handlar om? Så får ni ligga lågt ett tag tills hon blir sugen på att få sina pengar och sen "blir ni ihop igen, hoppsan så det kan gå..."

• Husis

Juridiskt sett, så är det enda ni kan göra, att lägga ut huset till försäljning.

• Anonym

Han får anlita en bodelningsförrättare helt enkelt. Då kommer hon att tvingas lösa problemet med den gemensamt ägda bostaden och även göra en bodelning. Men, det är inte självklart att din kille får köpa ut henne!

• Ramborg

Har de gjort en bodelning? Bodelningsförrättare kan ju vara en väg. Annars är det samäganderättslagen som gäller och envar av samägarna har rätt att tvinga fram en försäljning. Den typen av försäljning brukar dock bli mindre fördelaktig för säljarna än en vanlig försäljning, så hon skjuter sig själv i foten om hon envisas.

• Anonym
    Husis skrev 2011-08-26 11:27:38 följande:
    Juridiskt sett, så är det enda ni kan göra, att lägga ut huset till försäljning.
    Han kan inte lägga ut huset till försäljning utan hennes medgivande. En bodelningsförrättare kan däremot, med tvång, lösa problematiken.
  • SteveBuscemi

Måste inte en bodelningsförrättare kallas in inom ett år?
    Såg nåt juridikprogram på TV8 om detta för något år sedan, med han sångaren från KSMB (tror jag).
    Där pratade de om att en bodelningsförrättare måste kallas in inom ett år annars är det kört.

• Anonym
    SteveBuscemi skrev 2011-08-26 12:41:13 följande:
    Måste inte en bodelningsförrättare kallas in inom ett år?
    Såg nåt juridikprogram på TV8 om detta för något år sedan, med han sångaren från KSMB (tror jag).
    Där pratade de om att en bodelningsförrättare måste kallas in inom ett år annars är det kört.
    Bodelning efter äktenskap har ingen egentlig preskriptionstid.
  • Ramborg

Sambodelning måste begäras inom ett år.

Bodelning efter äktenskap har ingen exakt gräns. Det finns rättsfall på att man kan anses ha eftergivit sin rätt att kräva bodelning efter ca femton år, men man vet inte exakt när gränsen går. Det är inga problem här i alla fall.

• Iam

Vad gäller bodelning är det, som några skriver, så att det måste göras inom ett om man bara varit sambo. 
    Vad gäller äktenskap vet jag inte, men ramborg ovan verkar ha koll.

Sen kan man se det så här.
    Hon bor inte kvar, är förmodligen inte längre skriven på adressen.
    Hon är "enbart" ägare av halva huset.
    Då kan man rent krasst se det som att hon är hyresvärd.
    Och en hyresvärd har inte rätt att förvara saker i ett hus dom inte bor i.
    Det är detsamma som om du bor i hyreslägenhet och din hyresvärd vill lagra saker i din lägenhet.

Jag skulle dock råda er att rådfråga en jurist om hur ni ska hantera det hela. Då får ni ordentliga svar på vad ni har för rättigheter och skyldigheter och hur ni kan gå vidare.

Lycka till! 

Svar på tråden Hans ex-fru vägrar skriva på!!