• DaCiss

Abort... Ja eller Nej?

den här tråden är kanske lite gammal då senaste inlägget var för så länge sen, men jag kände att jag ändå ville lägga in min åsikt här också.

Jag bodde med en man i 3 år tills jag insåg vilket kryp han var. Jag är än idag övelycklig på att jag valde abort då jag ett år innan det tog slut blev gravid med den mannen. Barnet skulle inte haft det bra med mig som ensamtående förälder. Och jag skulle aldrig i mitt liv vilja bli påmind om den mannen varje dag då man skulle se på sitt barn och såg likheterna hos honom där. Plus skolan jag gick i skule blivit lidande för närvaro var absolut nödvändig för att klara studierna. Dessutom har ajg efter det flyttat 3 gånger även till ett annat land och här gift mig och väntar nu vårt första kärleksbarn. hur skulle mitt liv sett ut idag om det barnet funnits? Jag tror defintitivt inte på att man blir gravid för en orsak. Man blir gravid om man haft sex på rätt dag och en spermie lyckas nå fram till ägget. Så enkelt är det. Så det är upp till var och en att skydda sig tillräckligt bra eller bara avstå från sex. Fast ibland kan det hända dessa misstag. Mänskan är inte perfekt och gör fel alltid nu som då. Foster som inte ens har ett slående hjärta och har en kropp som är till och med mindre utvecklad än en daggmasks är inte än en person och då tycker jag inte heller att man skall tänka på den som en person. Man skall tänka på den som det den faktiskt är för tillfället och sen är det upp till föräldrarna vad de vill göra.
    Många gånger är abort ett bra val. Det finns narkomaner som föder barn ute på gator och lämnar barnen i skräpkorgar. Små flickor i Kina dumpas lite varstans och dessutom tar myndigheterna och injicerar gift in i ofödda barnen så de dör ifall familjen redan har ett barn från förut för sådana är ju reglerna där. I dessa fall är ju abort så mycket bättre.

• DaCiss

Jaa, åldern på fostret borde minskas för abort det håller jag med om. Då det ännu knappt är nått mer än en klump med bara hjärta och hjärna är det för min del ok att göra abort. Men upp till vecka 18, det är sjukt. Men måste man inte ha specieltillstånd vid dom veckorna? Hade för mig att det var upp till vecka 12 man får abortera vanligt men efter det krävs specialtillstånd?

• DaCiss

Låter helt knäppt. Efter 12 veckan borde de vara specieltillstånd tycker då jag. Den är såpass mänsklig och så utvecklad efter det

• DaCiss

Abort är en kvinnas val. Ingen annan kan döma den kvinna som väljer det. Att säga att det skulle vara mord låter så otroligt fel. Det står så mycket mer på spel här. Kroppen lånas ut i 9 månader åt någon annan, efter dom nio månader har du ett ansvar för livet. Alla har rätt att välja om de inte vill gå igenom det. Från första dagen är det inte något liv. Det har inte ens en form. Det är en massa celler som delar på sig. Sådana befruktningar gör dom i laboratorier också för att experimentera. Tycker då inte man kan tala om mord på en cellklump, lika mycket känner den som en amöba. Däremot tycker jag att det är ganska för hög ribba på när aborter ännu är godkända. Då fostret börjar bli så stort att det mycket väl syns att det är en mänska borde det vara försiktigt med att tillåta aborterna.
    Själv har jag gjort en och ångrar inget idag. Dessutom tänker jag på alla de oönskade barn som föds idag och lever på gatorna. Skulle precis alla hålla alla barn som tillverkats, även de oönskade, skulle världen vara en bättre plats? Nej, är ett abrn inte välkommet skall det inte sättas på jorden, det vore grymt för barnet. Jag dömer inte de som gör aborter. Och det finns dom som använder skydd och ändå blir gravida. Känner en som blivit gravid 3 gånger fast hon gått på p-piller och också spiral. Helt klart skall hon ha rätten att abortera eftersom hon inte önskade bli gravid. Även om man inte har skyddat sig tillräckligt och gör en abort tycker jag då inte det är fel. Det är en mänsklig rätt och ingen skall gå och döma dessa kvinnor för sina val.

• DaCiss

Att säga tänk på dom som inte kan få barn ger funderingar till att mna alltid skall tänka på alla andra i alla val man gör i livet. Skall man också ha dåligt samvete för att man har bättre ekonomi än andra? Ska man då skänka bort några tusen varje månad för det finns dom som är hemlösa? Inte skaffa en nyare bil eller köpa lite dyrare mat eller nånsin kasta matrester i skräpkorgen...
    Nej, alla mänskor skall ha rätt att bestämma över sitt liv och göra sina egna val. Man kan redan ha dåligt samvete för vissa val man gör, skall man då ännu börja fundera på precis alla andra miljoner mänskor som bor på denna jord och utifrån det bestämma sina val? Låter inte klokt

• DaCiss

Jennie med ie: Nej det finns inga egentliga fakta om huruvida det är ett liv eller ej men än så länge görs det tester rätt långt in i embryots utveckling i laboratorium. Tydde det mest på att embryot är ett liv från allra första början skulle det snart vara olagligt med dessa tester som då skulle tolkas oetiska.
    Men visst, det är ju en personlig åsikt vad man tycker om denna sak men att kalla det mord tyckte jag bara var att gå för långt.

Svar på tråden Abort... Ja eller Nej?