Abort... Ja eller Nej?
Varför skulle t ex 3 aborter vara fel om 1 abort är rätt? Det är ju samma handling och borde väl vara lika rätt/fel oavsett om man gör den 1, 2 eller 3 gånger t ex?
Varför skulle t ex 3 aborter vara fel om 1 abort är rätt? Det är ju samma handling och borde väl vara lika rätt/fel oavsett om man gör den 1, 2 eller 3 gånger t ex?
Nej fram tills utgången av v 18 är det helt upp till den gravida kvinnan att bestämma (men efter v 12 ska kuratorsamtal vara obligatoriskt). För aborter senare än v 18 krävs tillstånd från socialstyrelsen.
Florentina. Nu är jag i o f s inte en av dem som brukar brukar komma med de uttrycken du nämner... Men eftersom du nu tar upp det: givetvis kan jag inte nämna namn men jag "känner" en som själv klart och tydligt sa att "nej jag använder inte p-medel (hon blev oplanerat gravid med en tillfällig förbindelse och sa detta efter det barnets födelse), blir jag gravid igen gör jag abort). Hon blev gravid igen, gjorde abort, blev gravid ytterligare en gång och förlorade barnet i fjärde månaden ungefär, blev gravid ytterligare en gång och gjorde återigen abort. Så visst finns de..... även om de inte är många, och även om de inte i mina ögon har så stor relevans i diskussionen.
cicci74. Skulle de på nåt sätt hjälpa de som inte kan få barn ifall de som nu gör abort avstod från det? Eller varför ska de "tänka på de som aldrig kan få barn"? Förrutom att det möjligen skulle finnas ett fåtal fler barn tillgängliga för adoption i Sverige ifall det inte gjordes så många aborter så ser jag inget samband där....
DaCiss. Hurvida det är ett liv eller ej är en fråga om personlig åsikt och eget ställningstagande, tolkande av de vetenskapliga fakta som finns osv. Det finns ingen entydig vetenskaplig sanning på hurvida det är ett liv eller ej.