• Odd Pixie

Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?

Jag har stört mig tidigare, med tanke på att alla balkonger runtomkring min familjs balkong till hör personer som står hela dagarna och röker. I varje lägenhet verkar det dessutom bo flera rökare + ett företag där många röker. Eftersom att jag pluggar distans är jag i stort behov av att kunna sitta på balkongen och få frisk luft, vilket nu för tiden är väldigt svårt.

Jag har försökt att anpassa mig och passa på att gå ut de få ögonblick där man faktiskt kan sitta där utan att andas in rök, men nu har det förvärrats så pass att det nästan är outhärdligt. Bredvid vår balkong bor två pensionärer som båda är storrökare. Den senaste veckan har de dock blivit helt jävla vansinniga. Nu t.ex. precis nu, så har jag försökt i säkert en timme att kunna komma ut och sätta mig. Såhär har det gått till:

1. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. Så jag går in och väntar.
    2. Går ut och sätter mig, eftersom att ingen står där. Hinner sitta ner i 5 minuter, innan samma person som innan går ut och röker. Igen. Så jag går in.
    3. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker.
    4. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)
    5. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)    

.. Jag fattar inte vad det har tagit till dem. De har alltid rökt ganska ofta, men nu finns det noll (!!!) stunder då jag faktiskt kan gå ut, för de är där hela tiden. Jag undrar om de inte fått någon inneboende, för den senaste tiden har jag börjat höra, ofta på dagarna (men också seeeeent på kvällarna), en medelålders mansröst som pratar HÖGT, ljudligt, och länge med en djup jävla basstämma (jag hör att han pratar med tanten många av dess agånger). Samtidigt som det röks, och röks och röks och röks - och jag blir galen!!!

Vad ska jag göra? Jag vet att folk har rätt att röka, och jag har försökt mitt bästa att avvakta tills de slutar, men de slutar ju fan aldrig. Och slutar de så har jag 5 minuter på mig innan de börjar igen. Så jag, som faktiskt har lika stor rätt till frisk luft som de har till att röka (om inte större) får aldrig chans att sitta där ute och koppla av.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra för att de ska lugna ner sig lite och respektera sina grannar. Jag tycker personligen att de som röker ska ta större hänsyn till de som inte röker, än det omvända - men jag verkar tydligen vara ensam om att tycka så?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 13:56
    tillhör* vet jag att det stavas. Slant med tangentbordet. ;)

• Svar på tråden Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?
  • Odd Pixie

Sen tycker jag att idioten som börjat prata snorhögt också är sjukligt respektsöst. Man får alltså inte dammsuga, duscha, använda hårtork och liknande efter 22 på kvällen - men det passar tydligen att stå på balkongen efter 23 och vråla.

/gaahhhh...  

• gullanborg

men gå ut på gården och sätt dig och plugga då??? eller varför måste du just sitta på balkongen och plugga?? har du inget annat fönster och öppna som inte röken kommer in på??? gå ut på stan vid ett cafe och plugga då?? 

• SilverEmma

Prata med dina grannar? De är kanske inte medvetna om att de stör och då lär de ju inte bättra sig heller.

Jag kunde sitta i timmar på min balkong och kedjeröka, vet inte om någon granne irriterades men ingen kom och pratade med mig så jag antar att det var ok för dem.

• Vinxen

Flytta om det är så hemskt att dina grannar oxå vill vara på sin balkong MITT PÅ DAGEN?!  kanske låter hemskt men man har rätt att va på sin balkong, och man får faktiskt stå ut med sådant när man bor i lägenhet, annars ska man bo i hus!

• Odd Pixie

gullanborg - Jag pluggar inte på balkongen, jag pluggar inne - men ibland behöver jag sitta på balkongen för att få luft. Jag brukar även cykla när jag vill få luft, men min mamma betalar för lägenheten och för att ha en balkong - och då ska också VI kunna utnyttja den.
    Tycker du alltså att jag ska anpassa mig till dem, som står där ute hela tiden, röker, pratar högt och skiter i alla andra? Kan inte de anpassa sig lite efter att andra grannar än dem faktiskt vill få luft också? De behöver inte stå och kedjeröka hela dagarna långa och vråla.

SilverEmma - Jag funderar på att skriva ett brev och lägga i brevlådan, men jag vill inte att det ska bli spänt, pinsamt eller att de ska ta allt för illa upp.   

• Odd Pixie

Vinxen - Det är inte hemskt att de vill vara på sin balkong, det jobbiga är att de står där och röker och röker och röker och vrålar och vrålar och vrålar hela dagarna (och kvällarna). Det finns ju andra som också vill kunna vistas på sin balkong utan att behöva andas in cigarettrök hela tiden.

Men det är väl så. De som röker har större rätt till att röka än vad icke-rökare har till att få frisk luft, och icke-rökare ska dansa efter rökarnas pipa hela tiden. Kan man inte kompromissa och respektera varandra? Jag låter dem röka och väntar då tills jag kan gå ut ifred. Men nu har de blivit så extrema att de aldrig går in, och då berövar de mig rätten till att sitta på min balkong mitt på dagen.  

• wolverina

Jag håller med dig om att det verkar som att vi icke-rökare ska ta mera hänsyn än de som röker. Ber man vänligt någon att inte röka t.ex. i busskurer när man står där med barnvagn när det ösregnar får man sura svar, trots att det faktiskt räknas som allmän plats.

Jag har samma problem som dig med rökande grannar och stör mig alldeles fruktansvärt. Speciellt nu i sommar när det har varit så varmt har vi haft över 25 grader inne och vill alltså vädra dygnet runt. Flera av mina grannar runt om röker och det var inget problem förut då det hände kanske någon gång om dagen att man kände röklukt. Vi bor i ett hus med 60 lägenheter ungefär.

Nu har de som bor snett nedanför oss börjat bolma som fan! De röker sista ciggen efter midnatt och de åtta timmarna där innan röker de minst två gånger i timmen och det verkligen stinker rök inne hos oss. Jag kan stänga fönsterna då förstås, vilket jag gör till sovrummet när vi lagt sonen eftersom jag inte vill att han utsätts för rök mer än nödvändigt, men det luktar ändå rök pga ventiler bakom elementen.

Jag kan ju inte gärna be grannarna att inte röka eftersom en balkong inte är allmän plats. Att jag sedan får in rök i mitt hem flera gånger i timmen spelar tydligen inte någon roll... Jag funderar på att prata med dem som röker mest och fråga om de inte kan röka på andra sidan balkongen, men då får ju någon annan in rök i sitt sovrum istället.

(Dessutom festar grannarna ovanpå oss tre gånger i veckan, och har högljudda efterfester då de står och skriker på balkongen. Värden uppmuntrade oss till att ringa störningsjour, men jag tycker att man inte ska behöva det. Vuxna människor ska väl ha vett nog att inte stå och skrika på balkongen mitt i natten...)

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • Odd Pixie

Jag vill inte ha en massa åsikter, egentligen, jag vill bara ha tips på vad jag kan göra, om jag kan göra något. Annars blir det här en sådan där kilometerlång tråd med en massa diskussioner där alla bajsar ur sig åsikter om att rökare minnsan ska få röka på sina balkonger hur mycket de vill, och att de som inte röker har noll rätt att få sitta på sina balkonger. 

Jag vet att man får röka, och jag försöker anpassa mig så gott det går. Men nu röker de JÄMT och jag får INGEN möjlighet till att sitta där utan att behöva andas in röklukten (som dessutom inte är så hälsosam) när jag valt att inte röka.  

• Vinxen
    Odd Pixie skrev 2011-08-26 14:10:05 följande:
    Vinxen - Det är inte hemskt att de vill vara på sin balkong, det jobbiga är att de står där och röker och röker och röker och vrålar och vrålar och vrålar hela dagarna (och kvällarna). Det finns ju andra som också vill kunna vistas på sin balkong utan att behöva andas in cigarettrök hela tiden.

Men det är väl så. De som röker har större rätt till att röka än vad icke-rökare har till att få frisk luft, och icke-rökare ska dansa efter rökarnas pipa hela tiden. Kan man inte kompromissa och respektera varandra? Jag låter dem röka och väntar då tills jag kan gå ut ifred. Men nu har de blivit så extrema att de aldrig går in, och då berövar de mig rätten till att sitta på min balkong mitt på dagen.  
    Okej så dina grannar har flyttat ut på balkongen, va festligt. Du har inte funderat på att typ ringa störningsjouren eller hyresbolaget? Och om dom nu vrålar hela dagarna så tycker man ju att fler grannar än du borde klaga, eller hur? Tror du spär på rätt bra......
  • gullanborg
    Odd Pixie skrev 2011-08-26 14:07:30 följande:
    gullanborg - Jag pluggar inte på balkongen, jag pluggar inne - men ibland behöver jag sitta på balkongen för att få luft. Jag brukar även cykla när jag vill få luft, men min mamma betalar för lägenheten och för att ha en balkong - och då ska också VI kunna utnyttja den.
    Tycker du alltså att jag ska anpassa mig till dem, som står där ute hela tiden, röker, pratar högt och skiter i alla andra? Kan inte de anpassa sig lite efter att andra grannar än dem faktiskt vill få luft också? De behöver inte stå och kedjeröka hela dagarna långa och vråla.

SilverEmma - Jag funderar på att skriva ett brev och lägga i brevlådan, men jag vill inte att det ska bli spänt, pinsamt eller att de ska ta allt för illa upp.   

men du tycker dom skall anpassa sig efter dig??? de har lika mycket rätt till sin balkong ju som du har till din... jag har grannar som röker. och jag har ändå haft uppet min balkongdörr heeela sommaren... har inte mäkrt att röken går in på min balkong alls... om du behöver frisk luft gå ut och sätt dig på gården där får du INGEN röklukt på dig alls.... de har ju med balkong och vill uttnytja sin...
Svar på tråden Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?