• Love Peace and understanding

Hur ska jag tolka menssymptom direkt efter ägglossning?

Hej alla! Denna menscykel beter sig min kropp på ett sätt som den inte gjort tidigare. Dagen efter ägglossningen (ÄL fastställd med teststicka), så kom de klassiska menssymptomen, dvs ömma bröst och svullen mage.
    Jag tänkte att det kanske är normalt att brösten ömmar lite vid ägglossningen, men de blir bara ömmare och ömmare. Och magen är fortfarande typiskt menssvullen. Jag är på dag 18 i menscykeln och beräknar mens om 10 dagar, dvs dag 28. (nyår)

Troligen är det mycket hormoner i farten denna cykel, frågan är om det är naturligt och normalt att det gör på det viset. Eller om det är ett graviditetssymtpm. Vad tror ni?

Själv tycker jag det låter osannorligt att kroppen skulle upptäcka en graviditet redan dagen efter ägglossningen. Utsöndrar det befruktade ägget några hormoner som kroppen kan upptäcka?

Är det någon som har några erfarenheter som ni vill dela med er av? Har ni fått menssymptom direkt efter ägglossning någon gång och varit/inte varit gravida?
    ~Lpu

• Svar på tråden Hur ska jag tolka menssymptom direkt efter ägglossning?
  • skrattigatejen

hejsan ja kan säga av erfarenheter :p ja ha sj mens sullen mage nu... o d eha den vat i 1 månad.... o doktorn påstog de va magkatarren :S hm.. blir så sur på henne...

men de kan va att din kropp ha upptökt de... ja... ta ett test nu då... så få du svar.lycka te nu, o god jul o gott nytt

• Kattmamma24

Hej svejs!

Jag vill inte oroa dig eller vara negativ men - jag hade samma sak förra månaden. Ringde till bm och frågade. Hon visste inte riktigt, men sa att det kunde vara äggblåsan som sprack som jag kände och som kroppen reagerade på. Ring till nån bm i din närhet och hör. Hon har kanske nån annan förklaring.

Hoppas att det är nåt mycket roligare på gång! ;)

Lycka till!

• fruR

Hej Love peace and understanding:
    Känner precis som du! Har oxå direkt efter ÄL i princip magkatarrs liknande känsla, mens verk (dock inte hela tiden men det ökar för var dag) ömma bröst sen dagen eftere ÄL, oxå ökande. Har aldrig ömma bröst annars eller så här tidig mens verk. E oxå rädd för att man inbillar sig. Längtar/fasar inför nyårs helgen hoppas att vi inte får mens då..
    men är oxå medveten om de svar du har fått att det kan vara så mycket annat, vet inte vad man ska tro?!
    Lycka till!

• Tilda

Hej hej!
    Här är en till. Fick skitont i brösten ungefär samtidigt jag trodde jag skulle ha ÄL. Har haft det sen dess + att jag sen några dagar fått ont i magen som liknar mensvärk men ändå inte... Har dessutom fått massvis med flytningar, ganska lika de kring ÄL men rinnigare... Helknasigt. Jag borde också få mens nångång kring nyårsafton och det verkar så skumt att ha PMS i två veckor.

När jag verkligen var gravid så fick jag också ömma bröst ganska tidigt. Jag har en känsla av att det var åtminstonde en vecka före beräknad mens, men inte två (tror jag). Magontet hade jag då också. Sov med en halsduk kring magen en vecka innan jag testade +. Så det är klart att jag misstänker att jag kan vara gravid nu också, men det känns ändå tidigt att få symptom samtidigt som beräknad ÄL.

Skulle vara kul att veta hur det går för er.

• Nena72

Jag fick liknande "problem" några dagar efter det att jag tror att min ÄL var. Tycker att det vore märkligt att få pms så långt innan BIM
    Molande värk i tjejmagen, super ömma bröst/bröstvårtor, rikliga flytningar, gasig mage, brösten känns svullna
    Jag brukar känna i magen och lite i brösten under ÄL och ngn dag innan mens men det här är inte alls som det.

Skrattigatejen: Jag vet av egen erfarenhet att magen kan svälla när man har magkattarr. Men jag kan defenitivt inte påstå att smärtorna från magkattarren och menssmärtorna liknar varandra. Den svidande/brännande smärtan man får av magkattarr sitter i maggropen inte i de nedre regionerna som vid mensvärk. När det sedan (om det uppstår) blir magsår så (åtminstone jag) bränner/svider det mer mitt i magen. Jag kan personligen inte påstå att det finns någon som hellst liknelse på dessa smärtor.
    Konstig läkare!!!

• Love Peace and understanding

Hej! Jag gjorde en gravtest och jag är inte gravid. Svaret för mig var alltså att jag denna månad fick en regäl hormondusch. Jag har pratat med en barnmorska som sa att det är helt naturligt att man vissa månader har högre hormonhalter i omlopp som då ger typiska graviditetssymtom. Ibland kan man också ha mindre hormoner i farten och ägglossningen kan utebli, det är också naturligt.
    För mig var brösten verkligen "gravida" i slutet av cykeln, stora och tunga som bara den, men gravid var jag inte.

• fruR

Hej Lpu,
    det var ju trist för dig, hoppas du har bättre lycka nästa gång. men det var ju intressant att du fick en förklaring av BM, då vet man vad det har varit om mensen dyker upp i dagarna.. Gott nytt år alla!

Svar på tråden Hur ska jag tolka menssymptom direkt efter ägglossning?