• Cecci01

gravid utan utlösning?

Jag hade min senaste mens första dag den 12/3. Den 19/3 hade jag sex där han i stort sett var in i mig en gång, max 2. Kan jag ha blivit gravid vid det tillfället, hur stor är risken?  Den 26/3 och den 27/3 hade jag sex där han kom i mig båda gångerna. Enligt ägglossningskalendern och graviditetskalendern så blev jag gravid den 29/3. Kan jag anta att det  är så att 26-27/3 är datumen då det fastande? 

• Svar på tråden gravid utan utlösning?
  • Cecci01

Ingen som är kunnig och kan hjälpa mig?

• Jenny Barnmorska

Hej!

Om du har regelbunden mens med 28 dagars intervall så kommer ägglossningen vanligen 14 dagar efter att du har haft din mens. Och det är vid det tillfället som du blir gravid även om graviditeten räknas från din sista mens. Du skriver att din sista mens var 12/3 och då bör ägglossningen varit kring den 26/3. Du borde också kunna ta ett graviditetstest och få reda på om du är gravid eftersom det är så pass länge sedan som 5 månader.
    Risken att bli gravid efter ett avbrutet samlag är ganska stor.

Mvh Jenny

• Cecci01

Hej Jenny, 

tack för svar.
    Jag kanske var otydlig men jag är gravid och fått en beräknad förlossning den 19/12 och jag är bara nyfiken på vilken av gångerna det kan ha "fastnat". 

Min tanke är att det måste vara 26/3 eller den 27/3 som det blev av då vi hade fullbordat sex och han kom i mig båda gångerna. Den 19/3 är lite för lång tid innan ägglossning, eller!?. Dessutom var ju den första gången (19/3)  avbruten.

Tänker jag rätt?

Mvh

• Jenny Barnmorska

Ja det är kring den 26/3 som du hade ägglossning så det är då befruktningen skedde, sen dröjer det mellan 3-8 dygn innan det fäster i livmodern.

• Cecci01

Kan jag utesluta den 19/3 helt och hållet? 

• Anonym

Ok, så ev spermier kan ha klarat sig från den 19/3 till den 26/3?

Jag trodde att dom kunde överleva i 2-3 dagar och att jag därför kunde utesluta den 19/3.  Eller är de så att jag kan ha haft min ägglossning redan 3-4 dagar efter min mens? 

• Jenny Barnmorska

Spermierna lever 3-6 dagar. Du kan ha haft ägglossning något tidigare än vad du trott eller haft två ägglossningar.

• Cecci01

Men herregud, kvinnor har hur svårt som helst att bli gravid och jag skulle ha blivit det på ett samlag som varade i 3 sekunder och på en tidig ägglossning, eller på en av min dubbla ägglossningar.

Jag är är ju fruktbarheten själv! =)

Svar på tråden gravid utan utlösning?