• Kaupa Jaur

Varför är jag ensam om att vilja ha ett ödmjukt barn?

Observera att detta inte är en skryttråd över mitt perfekta barn. Tror inte såna finns. Den här tråden handlar om uppfostran och allmänt vett.

Jag har en 4-åring, snart femåring. Han är en god och glad kille, bestämd och envis, gnällig emellanåt, argsint och jätteglad om vartannatt. En rätt normal kille med andra ord.

Jag har inte kört några särskilda uppfostringsmetoder på honom förutom det som kanske kan kallas sunt förnuft. Man äter det som serveras, man skriker inte fula ord, man ritar inte på väggarna och man har inte sönder saker med flit. Givetvis har han brutit mot alla dessa regler, men i 90 % av tiden så sköter han sig faktiskt exemplariskt. Jag är inte nojig, inte överbeskyddande, rätt ordenlig av mig och lär honom att saker inte alltid är rättvisa.

Är vi på en lekplats och han har med sig sandleksaker så vet han att andra barn får låna dom en stund. Han delar med sig och snålar inte. Känner mig ofta rätt ensam om det. När andra föräldrar kommer till sandlådan börjar de svettas och får nästan panik om deras barn skulle råka lyfta upp min sons spade. Herregud, det är ju ett ANNAT barns leksak, nu blir jag väl förbannad?! Nej, varför skulle jag? Min son får däremot onda blickar och "Nej, det är X" till svar när han frågar om han får låna en hink. Det motarbetar allt jag försöker tuta i min son om att dela med sig!  

Äter han inte kvällsmat ordentlig så vet han att han får vara hungrig på kvällen, det blir inga extra mängder kvällsmål bara för det. Numera äter han kvällsmat utan protester. Andra föräldrar fixar nattsmörgåsar och vällingflaskor tills det pyser ur öronen på ungen. Hur ska ungen då bli hungrig på riktig mat?

Jag pratar ofta med min son om hur man är en bra kompis, att man inte retas och inte slåss. Han har ALDRIG slagit ett annat barn, och hör och häpna: han är ingen hackkyckling för det. Han säger ifrån själv och hjälper inte det hämtar han någon av oss föräldrar/fröken.

Jag kräver att han säger tack när han får något även om det tar en kvart för honom att pressa fram det. Han är inte olycklig och stressad för det, han lär sig artighet! tyvärr får han nästan aldrig uppleva att någon tackar honom .

Jag tycker inte jag har några extrema krav på min son. Höga, det är möjligt, men så är han också långt mer harmonisk än barn med 18 sportaktiviteter och jättekalas med 30 dagiskompisar. Han är lycklig som han är - även om han bara går på en fritidsaktivitet och mest umgås med lugna killar och tjejer som han själv.

Min son får absolut inte skryta eller malla upp sig för oss föräldrar, och det vet han. Man berättar att man fått en leksak, man skryter inte om hur dyr den var eller hur stora paket man fick. Allt han får höra på dagis är "Mina julklappar var många mera än diiina" och det gör mig både ledsen och förbannad.

Min kille rider och älskar djur. Till skillnad från många andra 4-åringar som enligt föräldrarna "inte förstår bättre" eller "bara tycker katten är söt" förstår min son att man drar inte katter i svansen och man skriker inte djur (eller människor) i öronen. Och tänka sig att han faktiskt aldrig plågat ett djur.

Jag vill ha en ödmjuk son med ett stort hjärta - och det har jag! Varför är det så svårt att hitta föräldrar men ungefär likadan syn på uppfostran?? Varför?! Berätta för mig.

• Svar på tråden Varför är jag ensam om att vilja ha ett ödmjukt barn?
  • Butterscotch

Du måste bo på fel ställe. Jag upplever att alla jag umgås med, och dotterns dagiskompisars föräldrar, uppfostrar/försöker uppfostra våra barn på det viset. Hoppas att du hittar nytt umgänge snart.

• Kaupa Jaur
    Butterscotch skrev 2011-08-26 21:06:24 följande:
    Du måste bo på fel ställe. Jag upplever att alla jag umgås med, och dotterns dagiskompisars föräldrar, uppfostrar/försöker uppfostra våra barn på det viset. Hoppas att du hittar nytt umgänge snart.
    Mina närmaste vänner  är ungefär lika som jag - men främmande föräldrar verkar tycka att jag är efterbliven som inte värnar om det materiella.... Jag vill såklart ha vissa grejer ifred men å andra sidan tycker jag att leksaker man tar  med sig ut blir allas en stund, annars får grejerna stanna hemma...
  • idiblon

Fast jag tycker inte att ditt sätt beskriver hur man uppfostrar någon till ödmjukhet? Jag trodde jag skulle känna igen mig i trådstarten, men det gör jag inte. Jag ser inte ödmjukhet eller lyhördhet, jag ser tvång och disciplin. Att ditt barn ÄR ödmjukt råder det dock ingen tvekan om. Ser bara inte var ditt förhållningssätt kommer in i den bilden.

@}--'------
  • iolanthe
    Kaupa Jaur skrev 2011-08-26 21:08:49 följande:
    Mina närmaste vänner  är ungefär lika som jag - men främmande föräldrar verkar tycka att jag är efterbliven som inte värnar om det materiella.... Jag vill såklart ha vissa grejer ifred men å andra sidan tycker jag att leksaker man tar  med sig ut blir allas en stund, annars får grejerna stanna hemma...
    Beror ju på grejerna förstås, sandleksaker delar man med sig av. Men har min dotter med sig tex. docka och vagn till parken är det hennes bebis och det får ingen annan röra, ingen går ju och leker med riktiga bebisar som sover i vagnen heller och såna saker måste man respektera. I övrigt håller jag väl med dig i det mesta du skriver.
  • iolanthe

Eller jag håller i och för sig inte med om att inte ge mer mellanmål/kvällsmål om man inte gillat maten och jag skulle heller aldrig tvinga någon att säga tack. Skulle tycka att det vore hemskt att se på medan föräldrarna tvingar barnet att säga tack när jag ger en present.

• idiblon
    iolanthe skrev 2011-08-26 21:15:03 följande:
    Eller jag håller i och för sig inte med om att inte ge mer mellanmål/kvällsmål om man inte gillat maten och jag skulle heller aldrig tvinga någon att säga tack. Skulle tycka att det vore hemskt att se på medan föräldrarna tvingar barnet att säga tack när jag ger en present.
    @}--'------
  • Kaupa Jaur
    idiblon skrev 2011-08-26 21:12:38 följande:
    Fast jag tycker inte att ditt sätt beskriver hur man uppfostrar någon till ödmjukhet? Jag trodde jag skulle känna igen mig i trådstarten, men det gör jag inte. Jag ser inte ödmjukhet eller lyhördhet, jag ser tvång och disciplin. Att ditt barn ÄR ödmjukt råder det dock ingen tvekan om. Ser bara inte var ditt förhållningssätt kommer in i den bilden.
    På vilket sätt är det tvång? Disciplin är det utan tvekan, det är ett måste när man satt barn till världen, då får man ta ansvar för att de inte löper amok i samhället. Åtminstone anser jag det.

Ja, det är tvång på att han ska vara tacksam och artig.
  • idiblon
    Kaupa Jaur skrev 2011-08-26 21:18:02 följande:
    På vilket sätt är det tvång? Disciplin är det utan tvekan, det är ett måste när man satt barn till världen, då får man ta ansvar för att de inte löper amok i samhället. Åtminstone anser jag det.

Ja, det är tvång på att han ska vara tacksam och artig.
    Tvång att vara tacksam? Vi har inget mer att diskutera.
    @}--'------
  • Kaupa Jaur
    iolanthe skrev 2011-08-26 21:13:08 följande:
    Beror ju på grejerna förstås, sandleksaker delar man med sig av. Men har min dotter med sig tex. docka och vagn till parken är det hennes bebis och det får ingen annan röra, ingen går ju och leker med riktiga bebisar som sover i vagnen heller och såna saker måste man respektera. I övrigt håller jag väl med dig i det mesta du skriver.
    Som jag ser det är det samma sak som om min son sitter och leker med säg en hink. Om det då kommer fram ett barn och frågar om han får låna (om det nu skulle ske att ungen ens frågar först...) så har jag lärt min kille att han kan säga "Nej, inte just nu men du kan få den när jag är klar" alternativt "Nej men du kan låna den här" (alternativ)
  • Kaupa Jaur
    iolanthe skrev 2011-08-26 21:15:03 följande:
    Min son måste säga tack, vill han inte ha något får han ge tillbaka det (vilket aldrig sker för han vill ju ha tex leksaker). Och vågar han inte säga tack - för man kan ju vara blyg - så får han viska det till mig. Huvudsaken är att han tackar.
Svar på tråden Varför är jag ensam om att vilja ha ett ödmjukt barn?