• AasaC

Saknar min mamma! (långt)

Idag, för 6 år sen, så såg jag min mamma ta sina sista andetag. Då slocknade hennes ljus för sista gången och så blev hon bara till ett minne.
    Det gick så fort, den där sista tiden. 3 månader innan fick hon beskedet om att hon hade cancer och att hennes tid kvar var väldigt begränsad. Jag förstod nog egentligen aldrig hur pass allvarligt det var. Eller så VILLE jag inte förstå. Jag gick hela tiden och hoppades att någon skulle hitta en lösning ... att mamma skulle räddas. Men så blev det ju inte. 3 dagar innan julafton var det slut.
    När mamma dött, så hjälpte jag mormor till sängen (mormor bodde hos oss då och då) och sen stängde jag in mig i mitt rum och bara grät och grät. Hela dagen grät jag och en bra bit in på natten. Jag har nog aldrig gråtit så mycket någon annan gång ... varken före eller efter.
    Mitt i natten började jag skriva på en låt. Då slutade jag gråta och höll koncentrationen på låten istället. Efter ca 1,5 timme var både text och musik färdig och då kunde jag äntligen somna.
    Sen grät jag inte igen ... på säkert en månad. Vet inte om det var på grund av låten, men jag kunde helt enkelt inte gråta. Visst kände jag mig ledsen, men samtidigt kändes allt så himla overkligt. Jag hade ju nyss träffat mamma, så den första tiden kändes det nästan mer som om hon var på semester.
    Min bror tyckte jag var okänslig, som inte verkade mer ledsen än jag var och som kunde fira jul och nyår trots att mamma nyss dött. Ja, det blev ju ett något dämpat firande, men ändå ville jag inte låta bli att fira alls. Jag tyckte det var rätt jobbigt när alla var så ledsna hela tiden. Visst ... jag var ju också ledsen, men i närheten av min bror var jag verkligen tvungen att anstränga mig för att verka extra ledsen. Därför höll jag mig i stället så mycket jag kunde för mig själv.

Det kändes så orättvist att mamma fick cancer just då. Hela hennes liv hade kantats av depressioner, psykoser och andra sjukdomar, men de sista åren hade hon äntligen blivit "frisk" (så frisk hon kunde bli enligt hennes förutsättningar). Hon mådde bättre än någonsin och hade en massa framtidsplaner. Hon hade aldrig tidigare sett så ljust på framtiden och vi planerade en massa tillsammans. Hon var så glad och påhittig, en sida av henne som jag aldrig sett tidigare. Så när vi fick beskedet om cancern, så kändes det ju som om någon tyckte att "Det här funkar ju inte. Nu mår hon ju bra. Vad ska vi då hitta på?"
    Mammas liv var bättre än någonsin. 4 år innan hade hon återigen förlovat sig med pappa, efter att de varit separerade sen jag var 4 år. Hon hade en meningsfull uppgift ... ta hand om mormor tillsammans med mig (jag var anställd som anhörigvårdare och mamma och jag hjälptes åt). Så träffade hon mig varje dag och jag tror att jag fick henne att känna sig betydelsefull och älskad. Vi kom varandra otroligt nära de sista åren. Trots att jag växte upp hos pappa, så var det ändå mamma jag kunde prata mest med. Med henne kunde jag prata om et mesta.

Men så dog hon ... på dagen exakt 25 år efter att mamma och pappa blev tillsammans första gången. Det var nog första gången jag sett pappa gråta.

Men för mig blev nog den första tiden efter mammas död lättare än för de andra ... jag träffade en kille och blev stormförälskad. Något ljust i allt det mörka.
    När mamma dog, hade jag nog aldrig kunnat föreställa mig att jag ett år senare skulle vara nyförlovad och ha en liten bebis.
    Det gick fort, men jag kände väl att jag behövde lite lycka mitt i alla sorg ... och det fick jag verkligen. Jag hann liksom inte riktigt sörja, för jag började på nytt.

Nu är jag gift (med en man som dessutom är född samma dag som mamma), vi har 2 barn och jag saknar mamma mer än någonsin. Jag vill att hon ska vara här och se våra underbara barn. Jag vill kunna prata med henne. Jag vill laga mat och baka med henne, så som vi brukade göra. Men det går ju inte.
    Pappa har gift sig med en kvinna som betett sig väldigt illa och vi därför inte vill träffa längre, så han hälsar väl på en gång om året, typ. Jag trodde aldrig att pappa och jag skulle glida isär så. Därför saknar jag nog mamma mer nu än jag någonsin gjort. Hon hade aldrig svikit mig. Om hon hade levat, så hade hon väl nästan bott här efter att vi fått barn.

Tack alla som orkat läsa. Det kanske blev lite osammanhängande, men jag ville bara skriva av mig lite.

/Åsa

• Svar på tråden Saknar min mamma! (långt)
  • Moster S

Vackert skrivet! Att förlora min mamma ärnågot av det värsta jag kan tänka mig. Vilken sorg det måste vara för er. Men du verkar ha fina minnen av henne.

• Pico

Skickar en stooooor tröstkram till dig! Hoppas att du får en fin jul trots din stora sorg.

KRAM

• Jefa

Det är fruktansvärt att förlora en förälder!
    Kram

• Jefa

Oj, glömde det jag skule skriva före...
    "Lider med dig. det är fruktansvärt att förlora en förälder"

• Demona

Hej Åsa!
    Jag känner med dig!
    Jag befinner mig i en liknande situation som du. Min mamma dog i cancer för sex år sedan. Min pappa dog när jag var liten och jag har ingen övrig släkt kvar. Det kändes så tungt för mig när min mamma dog. Hon hade likt din mamma precis fått en hel del livsglädje. Hon hade skiljt sig från en värdelös man och bott ensam ett tag. Hon träffade en ny man och förlovade sig. Hon hade bestämt sig för att börja ett nytt liv med sin nya man, skaffa hus och en liten tax. Hon övervägde till och med att byta karriär. Jag har aldrig sett henne så lycklig! Men lyckan höll inte i sig länge för min mamma heller. Idag är jag gift med mitt livs kärlek. En man hon aldrig fick chansen att träffa. Hon skulle ha älskat honom. Jag är gravid med mitt första barn. Det är tungt att tänka på sin mamma i sådana hära situationer...jag vet hur gärna hon ville bli mormor. Vi har precis köpt hus och jag är världens lyckligaste! Men tänk om man hade sin mamma här vid sin sida att dela glädjen med. Att fråga alla frågor om graviditeten. Hur man var när man var liten och så vidare...Det är tungt! Men du är inte ensam!
    *kramar om*

• moniq1

du har min sympati!!! är min värsta mardröm att de en dag ska va borta. va på carola konsert härom dagen o hon tala om sin döda mamma o pappa. jag tjöt som bara den. bara tanken är så hemsk

• AasaC

Tack alla.

Demona: Ja, min mamma längtade också efter att jag skulle bli mamma. Hon var redan mormor, men min syster och hon kom inte så bra överens, eftersom min syster bara utnyttjade mamma och ljög en massa, så hennes barn lärde inte mamma känna så bra. Hon visste att det aldrig skulle bli så med mina barn.
    Sen vi fick dottern (andra barnet), så tycker jag att jag saknar mamma mer. Det finns ju så mycket jag skulle vilja prata med henne om. Det känns så tomt, på något sätt.

• Trossens mamma

det jag tycker är jobbigt är att min pappa aldrig hann träffa Lova....eller ens veta att han skulle bli morfar. han dog flera år innan. Lova brukar gå med mej till hans grav...å så hämtar hon vattenkannan åxå

• AasaC

Nej, mamma visste ju inte heller att hon skulle bli mormor, eftersom jag inte var tillsammans med min man än då. Hon fick aldrig träffa honom heller (maken, alltså). De hade nog kommit jätte bra överens, för de är på många sätt väldigt lika.

Så lever mammas lilltå vidare, för vårt första barn har en exakt likadan. Den är väldigt ovanlig, så det är rätt speciellt ... att se att han fått något av mamma. Det hade hon nog inte gillat, för hon hatade sin lilltå.

• Trossens mamma
    Lova har ju min mammas haka... de är roligt att de förs vidare.jag bävar för den dagen min mamma dör för då har jag ingen kvar att hälsa på å fika med å prata ut med som känner mej riiiktigt så där att hon kan titta på mej å nästans säga vad som tynger mej å nu är hon ju oxå dålig i sin cancer....
  • Björkeli

AasaC: Känner med dig...
    Känner igen mig i så mkt du skriver, så tack för att du skrev här!

Min pappa har varit borta i 3år i januari...det känns fortfarande som han är på semester, som att vi ska träffas bara det lugnar ner sig lite i all vardagstress. Men så kommer jag helt plötsligt på att det går ju inte, o då gör det för ont, då orkar jag inte känna...

Träffade även jag en kille direkt efter och fick barn ihop med honom. Han blev min räddning och så mkt mer. Hade det inte varit för han, hade jag fortfarande stampat på samma ställe... nu har jag kommit en bit, men långt ifrån klar över vad som hänt.

Va härligt med lilltån ändå!

Stor kram på dig!

• AasaC

Björkeli: Tråkigt med din pappa också. Ja, visst känns det konstigt. Jag tycker det känns mer naturligt och verkligt att mormor är död, trots att hon dog 1,5 år efter mamma. Att mormor dog accepterade och förstod jag direkt, även om det också kände jobbigt, förstås. Men mammas död känns fortfarande konstig och overklig.

I början var jag rädd att jag skulle glömma mamma ... då i början när jag nog fortfarande var rätt chockad. Men nu vet jag att jag aldrig kommer glömma henne. Nu saknar jag henne mer än någonsin. Dessutom är min dotter väldigt lik henne ... särskilt när hon sover, och när jag tänker på det blir jag glad.

Svar på tråden Saknar min mamma! (långt)