• muffin

När började era barn att regelbundet följa med/ta hem kompisar?

Som rubriken lyder...?

Min dotter blir 4 år nu i dagarna och har för ca ett halvår tillbaka att ibland följa med någon kompis hem efter förskolan eller att vi tagit med någon kompis hem till oss. Jag tycker att det är helt ok...ibland. Jag anser att min dotter behöver hem och vila efter en dag på förskolan (de har ju lekt hela dagen där) och att det är rätt skönt att kunna ta det lugnt efter jobbet/skolan med familjen. Fyraåringar kan man ju inte heller bara släppa ut utan uppsikt...

Jag tycker att det är jätte roligt att dottern har vänner men jag tycker att detta med att följa med varandra hem är lite väl tidigt...? Som sagt någon gång är ok men inte regelbundet.
    När började era barn att leka med sina vänner så?

• Svar på tråden När började era barn att regelbundet följa med/ta hem kompisar?
  • såärdet

regelbundet...inte förrän i åk 3 ungefär. Innan dess var det mer bokade träffar nån gång ibland. På dagis kanske bara en gång, som jag minns, I så fall var det om det var några kalas.

• muffin

ja det känns mer ok...vill ju inte va nån "kärringmorsa" heller:)

• vittra

Vår dotter blir 4 år om 1½ månad och inte ens chans att hon kommit till den nivån ännu... åk 3 låter väl mer normalt, eller? De umgås ju på förskolan, tycker de är för små för att välja bort familjen för vänner redan nu...

• vittra

Alltså jag skulle inte ens känna mig bekväm med att ha ett annat så litet barn här utan dess föräldrar öht, eller motsatsen att ha dottern själv hemma hos andra som man själv knappt känner.

• såärdet

kan ju bero lite på hur nära man bor varann kanske också. I vårt fall var det inte förrän i åk 3 som vi kände att de klarar av att gå hem med kompisen direkt efter skolan, och ingen bor alldeles precis "på vår gata". De gånger de var hemma hos nån i yngre år var man som förälder med hela träffen, fikade med andra barnets förälder osv, men att lämna barnet ensam hos en kompis i dagisåldern, nej det gjorde vi aldrig.

• muffin

vad skönt å höra att det inte är jag som är löjlig!!

• tackförfisken

Vet inte vad du menar med regelbundet men från 4 års ålder har mina flickor tagit hem någon kompis då och då. När det har passat :) nu går äldsta flickan i ettan och hon leker några gånger i veckan. Ibland hos oss , ibland hos någon annan. Men nu bor vi så att vi har inga grannar, ingen barnen bara kan springa över till.

• tackförfisken

Får tillägga att under helgen har vi alltid fullt hus om vi inte åker iväg. Och att lämna iväg min fyraåring har jag inga problem med :)

Svar på tråden När började era barn att regelbundet följa med/ta hem kompisar?