Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?
hej! Jag ser att det var länge sedan du skrev in din fråga men du kanske läser det här iallafall...
Jag jobbar som skolgångsbiträde (d.v.s. assistent) för en kille med downs syndrom. Han är 12 och är integrerad i en vanlig klass. När vår klass har gymnastik så klarar han av att byta om själv i omklädningsrummet. De få gånger det har blivit något ptoblem så har jag gått in i omklädningsrummet efter att de andra pojkarna har gått ut. Vid simhallsbesök så har den manliga klassläraren sett till killen. Vi vuxna i skolan brukar inte följa med i bassängen men vi byter om i "rätt" omklädningsrum, alltså flickor i flickor och pojkar i pojkar. Vår skola har en skild simdag så det betyder att det finns alltid kända vuxna på plats i simhallen som kan hjälpa till när det behövs. Jag som skolgångsbiträde skulle inte känna mig bekväm med att duscha och byta om i samma omklädningsrum som barnet jag har hand om. Åtminståne här i finland har vi några extra rum i simhallens omklädningsrum som rörelsehindrade personer har tillgång till. OM jag skulle behöva simma med min kille så skulle jag be att få använda ett sådant rum. Då är man nära till hands men ändå avskilt.