• dukat

Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?

om han behöver hjälp av assistenterna så kan dom väl gå in på damernas.Kan inte förstå att det skulle vara ngr större bekymmer.Tror dom flesta kvinnor har full förståelse för en sådan situation

• dukat
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 11:49:46 följande:
    Fast kanske inte så kul för grabben?

Vi har inte det problemet än då vår pojke bara är sex år men senare hoppas jag verkligen att vi kan få tag i assistent av manligt kön. Min son har idag manlig resurs på dagis. 

Men om killen är van att ha 2 kvinnliga assistenter som hjälper honom med dusch o bad hemma så går det väl lika bra på ett badhus.Tror inte för killens del det är några som helst problem heller
  • dukat
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 13:47:01 följande:
    Jo, assisterna ja! Men alla andra främmande kvinnor/flickor i omklädningsrummet!?
    Men som jag skrev tidigare så går det att lösa Dom flesta kvinnor är ju förstående för en sådan situation Om någon mot förmodan inte är det så får dom väl vänta lite  Sånt här brukar gå att lösa i bästa samförstånd utan att någon kommer i kläm 
  • dukat
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 14:02:27 följande:
    Jag tänker mer för grabbens skull! Precis på väg in i puberteten och så.Att han kanske inte vill visa sig naken för kvinnor han inte känner!

jaså så. Men eftersom han tydligen trivs väldigt  med 2 kvinnliga assistenter så är ju det väldigt osannolikt.Men det går ju  att kommunicera med honom o i få svart på vitt.Det är ju ganska vanligt att killar har bara kvinnliga assistenter och jag har då aldrig hört att det skulle vara några oövervinnerliga problem med dusch o bad omklädning eller sova på hotell när dom är kille + 2 tjejer.Allt går o lösa bara man förbereder och är förberedd. 
  • dukat

O då missförstod jag det.Tyvärr är det ju brist på manliga assistenter men hoppas förstås att du ska hitta ngn Personligen tycker jag ju  att det är viktigare att personkemi osv stämmer  än det kön assistenten har

• dukat
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-21 15:43:40 följande:
    Skulle du tycka så om du själv behövde behövde assistans också?
    O Ja absolut För mej är det självklart att personliga egenskaper och personkemi som stämer är mkt viktigare än det kön man råkar ha .Sen är det ju regel att PA följer brukaren så lite märkligt att elevass får vägra detta. Har man nu valt att vara PA så måste man ju sätta sej över sådant och göra det som är bäst för brukaren
  • dukat
    anne h skrev 2012-02-21 17:06:57 följande:
    en assistent är ingen "person" i det läget

Nä, skämt åsido, assistenten har valt sitt jobb och vet vad det kan innebära.

precis min mening också Så förstår inte att hon får lov att vägra
  • dukat
    Africa skrev 2012-02-22 18:51:12 följande:
    Jag har visserligen aldrig varit med om exakt det omvända fallet, dvs. att en kvinnlig brukar har haft manliga assistenter i omklädningsrummet, men däremot förekommer det ju ganska regelbundet att simhallens/gymmets egen manliga personal eller någon hantverkare kommer in. Man får man väl skyla sig med en handduk, och dessa personer brukar ju verkligen inte stirra på damerna utan ägna sig intensivt åt sin arbetsuppgift. Så får det väl gå till även i din sons fall, dvs. assistenten går med in till herrarnas och ägnar sig åt sitt jobb. Hon vänjer sig säkert efter ett tag. 

som sagt det finns ju mång sätt att lösa sånt här på Men för mej verkar det ju klart enklast  att med två kvinnliga assistenter att dom alla 3 går in på damernas..Då kan dom ju duscha under samma dusch alla 3 o en assisten kan stötta brukaren o den andra tvåla in o spola av. Har själv jobbat som PA och då gjorde vi i princip alltid så och det var aldrig några som helst problem Tvärtom .Ofta ergjöd sej andra att hjälpa till med och hämta handdukar osv.

Så jag tror nog problemet är mer teoretiskt än praktiskt.Sen får man ju välja att gå till badhus t.ex på förmiddagen när det inte är så många andra där 
  • dukat
    deecember skrev 2012-02-22 22:49:45 följande:
    Här i vår simhall,(visserligen ganska liten) får man använda personalens omklädningsrum om man kommer med brukare & assistenter av olika kön av hänsyn till de andra besökarna. Assarna och brukare är ju vana vid mixen, men övriga besökare är inte alltid så förstående; smågrabbar brukar inte uppskatta kvinnliga assar och tvärtom på damernas.
    Kanske finns det möjlighet att göra så?
    I en del fall har även badhuspersonalen assisterat brukaren i omklädningsrummet, om det går med hänsyn till brukare, personalbeläggning  och handikapp.

visst det är också ett bra sätt att lösa ev problem på.Spm det ser ut så är ju fler brukare killar en tjejer men långt fler  PA är ju kvinnliga. Så nästab alltid är det ju kvinnlig(a) ass och manligbrukare.Min erfarenhet är dock att dom sk "problemen" är störe bland icke inblandade medan assar o brukare inte har några problem alls-inte sinsemellan iaf
  • dukat

Vi får nog vänja oss vid att om man har behov av samhällets resurser så kan man inte ha allt för stora krav Råkade bryta foten för ett par år sen o hamnade på ortopeden.Fick dela rum med två manliga pat.All personal var kvinnlig Och visst funkade det utan ngr problem.
    I Tyskland har man på många kanske tom dom flesta tagit bort  könsuppdelning i omklädningsrum till badhus o simhallar.Men det finns sk einzelkabinen där dom som är tokpryda kan gå in.Tycker jag är ett utmärkt system som vi gott kunde ha här i Sverige också Då hade situationer som de vi disk ovan inte uppkommit 

• dukat

ja nu är det inte vår kommun tyvärr Men alltid en början o ett steg i rätt riktning.Så för oss blir det vid det gamla.
    Vi använder damernas eftersom alla PA här är tjejerFlest brukare är killar..Men sen är det annonserat att mellan 15-17 är det handikapp träning i bassängen så alla vet att det kan vara mkt folk på damernas just den tiden. 

Svar på tråden Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?