• FuckedForLife

Vart kommer egentligen sedlarna från bankautomaten?

Jag satt och tänkte på detta förut när jag var ute och rökte. Vart kommer egentligen sedlarna ifrån när man hämtar ut dem på automaten?  De ser alltid helt nya och helt oanvända ut.  Kommer de direkt från en sådan apparat som gör nya sedlar?  Eller finns det dem som stryker sedlarna så att de ska se nyare och oanvända ut?

Om de kommer från en apparat som gör nya sedlar, vart tar då de gamla sedlarna vägen?   Detta är ju inte direkt någon I landsfråga - men det vore intressant att veta! Glad   

Någon som vet eller som kanske kan gissa? 

• Svar på tråden Vart kommer egentligen sedlarna från bankautomaten?
  • CoolJen

I varje automat finns ett litet sedeltryckeri där det jobbar små nissar som trycker nya sedlar dygnet runt

• Meddelande borttaget
  • Tesselajnen

En kasset som fylls med sedlar av bankkassör eller ansvarig för "underhållet" av automaten. Det går inte att ha trasiga eller för använda sedlar då dessa kan fastna eller gå sönder. Så oftast beställer man nya eller hyffsat nya sedlar till sin maskin för att använda till påfyllningen.

Fast.. Omplalompier lät roligare...

• EllanEriksson

....Okej .. Helt ärligt.. Har INGEN vart med om att det står "slut på X sedlar"? 
    Dem lägger in ett visst antal sedlar per vecka sedan lägger dem in i maskinen på insidan :)
    Sedan så fyller dem på när sedlarna tar slut ^^ Det är därför man kan få gamla sedlar.. ^^

....Tror det iaf xD

• FuckedForLife
    EllanEriksson skrev 2011-08-27 15:32:31 följande:
    ....Okej .. Helt ärligt.. Har INGEN vart med om att det står "slut på X sedlar"? 
    Dem lägger in ett visst antal sedlar per vecka sedan lägger dem in i maskinen på insidan :)
    Sedan så fyller dem på när sedlarna tar slut ^^ Det är därför man kan få gamla sedlar.. ^^

....Tror det iaf xD
    Har faktiskt aldrig varit med om det! :P

Tack för alla era svar! Då har jag lärt mig något nytt idag! Skrattande 
  • Dimitra
    EllanEriksson skrev 2011-08-27 15:32:31 följande:
    Jag är ofta med om att det det står nått i stil med "Uttag på endast hela 500 kr är möjligt". Då är det alltså slut (eller näe, men väldigt få) hundringar kvar. Är femhundringarna också för så så stängs automaten bara.

De gamla sedlarna är  ju mitt i bland alla andra, blivit fel där de gjorde sedelbuntarna helt enkelt. Man fyller heller inte bara på. Man plockar ut alla sedlar som finns där i, räknar dem och stämmer av mot uttagna sedlar. Sedan lägger man in nya + de som var där sen innan tills man fyllt så mycket man vill ha i automaten.
    The Dimitra universe.
  • Zargenta

Kan avslöja att sedlarna kommer från ett tryckeri som förser även banker och butiker med sedlar för växel och dylikt ;) Vissa populära automater där det tas ut större summor har slut på 500kr sedlar före 100kr sedlar och vice versa! Oftast är det något bolag i stil med Loomis eller så, som hanterar pengarna och påfyllningen av detta till de som ansvarar för maskinen i fråga (oftast väktarna som sköter detta har jag för mig)! Har jobbat med valutaväxling tidigare, så har fått lite insikt i pengavärlden på så sätt :D

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Pussesnuttan

Riksbanken sorterar ut slitna sedlar i sina "depåer" och ersätter med motsvarande mängd nya.
    En Selma "lever" bara i några månader medan en hundring är i cirkulation i ca 1 år.
    Alla svenska sedlar trycks i Tumba.

Svar på tråden Vart kommer egentligen sedlarna från bankautomaten?