• Luna777

Hjälp! Dajmrecept!

När jag va liten, upp till jag flyttade hemifrån gjorde jag min mammas recept på dajm.
    Detta recept kunde jag utan till men slutade göra de ett tag å har glömt bort hur man gjorde.
    Orginalreceptet är borta, försvann i en flytt å jag har letat som en galning efter de.. Såå gott å enkelt va det.-
    Vet att de INTE ska vara grädde utan nån msk mjölk i stället.
    Använde gamla mått i receptet. 

EX: 3 msk smör
    1 kaffekopp socker? osv
    Finns det någon som vet ? 
    Ska vara chokladsmak alltså kakao i den..

Skulle bli sååå glad om någon kan hjälpa mej..             

• Svar på tråden Hjälp! Dajmrecept!
  • Jan Holmström

Här är receptet min fru använder för daimcola

4 msk socker
    2 msk vetemjöl
    5 msk salt
    2 msk sirap
    2 msk smör
    2 tsk kakaoolja
    200 g mjölkchoklad

Lycka till!

Jan

• Luna777

tack igen... men inte rätt... haha ja de ä inte lätt... låter gott ditt recept..
    Receptet vet jag inte innehåller mjöl eller nötter av nåt slag , de ska vara mjölk å inte grädde. De va de som av så bra ,man har ju alltid mjölk hemma å kan alltid göra den..

• Jan Holmström
    Luna777 skrev 2011-08-28 07:25:42 följande:
    fel recept.. men tack allafall.. :)
    Jag ser inte hur det är fel recept? Jag har till och med angett rätt mängder av varje ingrediens. Vad är det som är fel . . ?

Jan
  • AMC80

Låter gott, jag får spara tråden.

Jan: var köper man kakaoolja? Är det på vanliga Coop eller Apoteket eller någon annanstans?

• Lena
    Jan Holmström skrev 2011-08-30 11:58:08 följande:
    Jag ser inte hur det är fel recept? Jag har till och med angett rätt mängder av varje ingrediens. Vad är det som är fel . . ?

Jan
    Det är inte det receptet som hon har tappat bort.
  • Jan Holmström
    AMC80 skrev 2011-08-30 12:02:16 följande:
    Låter gott, jag får spara tråden.

Jan: var köper man kakaoolja? Är det på vanliga Coop eller Apoteket eller någon annanstans?
    Det bör finnas på Coop Forum eller möjligtvis Ica Kvantum om du har det närliggande? Jag ska ta och fråga min fru senare.

Jan
  • Luna777
    Jan Holmström skrev 2011-08-30 11:58:08 följande:

Jan

det jag menar är att jag vet vilka ingredienser som ska vara i, men inte hur mycket av varje. och  som jag skrivit flera gånger innehåller det recept jag letar inte mjöl, grädde, mjölkchoklad, kakao olja...

Detta recept som är borta har mamma fått av mormor som gick bort för flera år sen så det är ett gammalt recept, med gamla mått.  

• IsDimma

Du har förstås frågat mamma, mostrar, morbröder, morfar, kusiner, mormors väninnor, mormors grannar och alla andra som möjligen skulle kunna tänka sig ha receptet.?.
    Frågan är inte illa menad, jag skulle känna detsamma om jag tappade bort mormors glassrecept eller farmors köttbullsrecept (farmor finns kvar att fråga men när hon också försvinner).
    Jag hänger kvar i tråden i väntan på receptet som låter farligt gott

• torparen

Hej! Mitt recept på dajm:

50 g smör el margarin

3 tsk kakao

3 msk mjöl

3 msk sirap

1 dl strösocker

1/2 tsk kallt kaffe (om man vill)

Smält smöret och blanda i alla ingredienserna.

Låt koka 5-10 minuter.

Bred ut på smörpapper. Låt stelna och skär sedan i bitar.

• Merima

Är det den här kanske!? Den närmaste jag kunde hitta,som liknade det receptet du letade efter!Glad

Dajmrecept!

3 msk smör
    1,5 dl socker
    2msk mjölk
    1tsk kakao
    2msk sirap

(25 g finhackad mandel om man vill)
    En stor kaka vanlig mjölkchocklad.

• Luna777
    Merima skrev 2011-08-30 18:45:20 följande:
    Är det den här kanske!? Den närmaste jag kunde hitta,som liknade det receptet du letade efter!Glad

Dajmrecept!

3 msk smör
    1,5 dl socker
    2msk mjölk
    1tsk kakao
    2msk sirap

(25 g finhackad mandel om man vill)
    En stor kaka vanlig mjölkchocklad.
    Jajaja... låter väldigt bekant.. Flört

1kkp är ju i dagens mått 1½dl...
    HURRA... TUSEN TACK!!!! Skrattande  Nu ska jag koka Dajm.. Glad
  • Luna777
    IsDimma skrev 2011-08-30 18:03:59 följande:
    Du har förstås frågat mamma, mostrar, morbröder, morfar, kusiner, mormors väninnor, mormors grannar och alla andra som möjligen skulle kunna tänka sig ha receptet.?.
    Frågan är inte illa menad, jag skulle känna detsamma om jag tappade bort mormors glassrecept eller farmors köttbullsrecept (farmor finns kvar att fråga men när hon också försvinner).
    Jag hänger kvar i tråden i väntan på receptet som låter farligt gott

Då mamma är bortadopterad så har inte mina mostrar å morbror detta recept,( Har bra kontakt med mina riktiga släkningar), mamma har inte kvar det å syster hittar inte sitt, hon har det någonstans men vet inte om det är kvar i huset, (skild). Ja de ä ett superbra recept om man blir tvärsugen på nåt gott då man alltid har ingredienserna hemma ex mjölk, sirap, smör.... Du kan hälla ut den på en plåt med bakplåtspapper eller hälla det i knäck, muffinsformar å in i frysen.. Kokas till den ä klar typ 8-15 min..

Har nog hittat de nu tack vare denna tråd.. Vill ju att min dotter ska föra detta vidare.. hihi, har ett minne när jag ä 3-4 å mamma ska skära i dajmen den spricker å far överallt.. Kommer ihåg det så väl storayster sitter i pappas knä å vi bara väntar på att få hugga in.. Skrattande  
  • Piff
    Jan Holmström skrev 2011-08-27 20:49:49 följande:
    Här är receptet min fru använder för daimcola

4 msk socker
    2 msk vetemjöl
    5 msk salt
    2 msk sirap
    2 msk smör
    2 tsk kakaoolja
    200 g mjölkchoklad

Lycka till!

Jan
    5 msk salt????
  • Luna777
    Jonte76 skrev 2011-08-31 20:31:53 följande:
    Jan är ett sk. intenettroll:

Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på forum.

Han har under ett flertal månader skrivit många konstiga eller kontroversiella inlägg.. Titta t.ex. på tråden drömjobbsansökan
    Tack det var snällt av dej.
    Förstår att de va nåt lurt med han eftersom han verkade så provocerande.. men men.. jag har hittat rätt recept nu Skrattande

• Jan Holmström

Jonte76 verkar ha tagit lite illa upp efter vår dispyt. Man märker att du inte är riktigt mogen med tanke på att argumenten snabbt tog slut och du istället började kalla mig för troll. Rör dock inte mig för fem öre.

Så här trollar man:

cache.ohinternet.com/images/d/da/Nicholas-cage-hair-is-a-bird-argument-invalid.jpg

Känn dig trollad, Jonathan.

Piff skrev 2011-08-31 13:50:21 följande:
    5 msk salt????
    Salt är nyttigt. Vad är det för fel på det? I princip allt jag äter måste innehålla salt.

Jan
Svar på tråden Hjälp! Dajmrecept!