• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • Seroster

Ung mamma <20.
    Frågor?

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Levia

"Ung förälder" (jag vill helst inte blanda in genus i detta om jag slipper) verkar vara väldigt värde laddat? Vad innehåller det egentligen? Vad händer om vi skippar "ung"? Alla blir bara föräldrar. Vad innehåller det? Många gånger finns det olika bakgrunder hos olika åldrar. Vad sägs om det?

• Pycke

Just orden "ung mamma" klingar nog för mammor under 18 för mig också, men sen tycker jag fortfarande att man är ung vid 23 till exempel. Det är också en ung mamma, men inte ung mamma i sammanhanget jag kopplar det till! :)

• Natulcien

Ung och gammal är relativa ord.

En ung förälder är en som känner sig ung. Glad

Men skulle jag läsa om en "ung förälder" i tidningen så skulle jag associera till tonårsförälder.

• Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 23:03:58 följande:
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    ...och du menar att det skulle betyda "nybliven" förälder - oavsett ålder..? Det har jag aldrig hört (och jag har bott i Österrike), men jag ska kolla upp det..!
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-08-27 23:03:58 följande:
    "Junge Mutter"/ "junger Vater" / "junge Eltern". Ordagrant betyder det ung mor/far och unga föräldrar.
    Alltså, när jag söker på "Junge Mutter" så hittar jag bara artiklar om mödrar som verkligen är _unga_. Typ 16 och 17... Men jag ska forska vidare..!
  • jådåsåatt

Under 25 skulle jag säga, då är man relativt ung om man jämför med snittåldern där jag bor.
    Jag kände mig som en ung mamma när jag var 23, det handlade på intet sätt om någon längtan efter att få kalla mig just det eller att jag tyckte att jag hade det svårare än någon annan.

• NollSjuTjugo

Det där är ju jättesvårt... Jag var 17 när jag fick min dotter och således en ung mamma, men nu när jag är 30 så är jag en gammal mamma? Eller? För jag tycker fortfarande att jag måste räknas som ung mamma...det är ju inte alla 30-åringar som har en tonårig dotter. Jag känner mig iaf purung på föräldramöten och liknande :)

Däremot är jag inte en ung mamma till min son som föddes i juni i år.

• April barn

Tycker som ts, upp till 17-18 år.

Jag fick mitt första barn när jag var 18 ½ är 19 nu och planerar nummer 2, skulle aldrig i världen kalla mig för ung mamma efter vad det "namnet" innebär idag.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • NSJD

Jag tycker jag är en ung mamma, jag är 23 och har två barn :)

Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?