Inlägg från: Anonym (Dusch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Vvd) skrev 2011-08-27 19:41:47 följande:
    Jag duschar varannan dag. Har du väldigt fet hy? Du måste ju inte tvätta håret varje gång du duschar? Och du måste inte heller använda vanligt schampoo eller balsam, det finns saker i ditt skafferi du kan använda som sägs vara skonsammare (OBS! Jag är en novis inom detta område, men vet att det finns många förespråkare här på FL).
    Nej, jag har snarare torr hy.

Men jag har hört att vattnet också ska påverka håret mycket?
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Mia) skrev 2011-08-27 19:51:57 följande:
    Dock bytar jag underkläder var dag. 
    Det gör jag också iaf :P
  • Anonym (Dusch)
    Vinxen skrev 2011-08-27 19:53:15 följande:
    Jag duschar varje dag och tvättar håret 3 ggr i veckan. Ibland duschar jag 2 gånger om det är varmt och så. Tycker nog 2 ggr är lite lite. Hur gör du med underliv och armhålor? Kan nog tycka att man iaf tvättar dessa varje dag även om man inte duschar.
    Armhålor, vad är det med dem? Jag har en bra deo, gör inget annat.

Inget med könet heller.
  • Anonym (Dusch)
    Anonym skrev 2011-08-27 19:58:30 följande:
    Även om man själv inte känner av att man stinker så känner nog omgivningen av det. Jag har några personer i min omgivning som duschar sällan, dessa personer stinker så jag klarar inte av att äta bredvid dom då jag är känslig för äckliga dofter. 

Men eftersom dessa är ytligt bekanta försöker jag undvika att umgås med dom, det är deras val att låta bli att duscha, jag ska inte behöva må illa pga deras val.

Jag vet inte om deras närmsta vänner/familj berättat att de luktar illa, eller om det är för känsligt ämne så dessa går runt och tror att de luktar gott även om de skippar duscha.  
    Fast jag brukar ofta få höra att jag luktar gott. Och min väninna som klagade på mina duschvanor tillstod även hon att jag aldrig luktar svett eller så.
  • Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:25:28 följande:
    Man får ju smörja in sig med cremé ´
    Jag är för lat för att hålla på med krämer efter dusch mer än någon enstaka gång  Skäms
  • Anonym (Dusch)
    monia skrev 2011-08-27 20:26:52 följande:
    Det finns bra tvål utan parfym att köpa
    Fast om jag duschar och lägger ner det jobbet vill jag väl ändå lukta så där nyduschat äpple/mango etc i en halvtimme eller så.Cool
  • Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:29:30 följande:
    Fast har man torr hy så kan man inte vara lat. Det finns inte så många andra genvägar. Så om det är för att du är lat att du inte duschar mer än 2 ggr i veckan, så ok.

Det tar 1 minut att smörja in kroppen efter dusch. 
    Om jag inte duschar ofta är den bara lite torr. Mig tar det typ tio minuter att smörja in mig över hela kroppen Skäms
  • Anonym (Dusch)
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:35:32 följande:
    10 minuter? Har du typ 3 meter långa ben?
    Jag tänkte det att nu tror nog folk att jag är två meter lång och väger 200 kg och har massa veck jag måste in i Cool

Nej då, men jag är noggrann, jag tycker det tar tid att få lagom mycket kräm på varje ställe. Ibland har jag orakade ben också (här avslöjar jag den ena skamliga hemligheten efter den andra) och jag vet inte om jag är defekt men då tycker jag det tar ännu längre tid...
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2011-08-27 20:39:44 följande:
    Men alltså, ni som inte tvättar ert underliv (eller tvättar sällan). Tvättar ni inte rumpan heller? Att tvätta rumpan en gång i veckan tycker jag låter äckligt. Och det är ju svårt att tvätta rumpan utan att tvätta underlivet.
    Jag brukar tvätta rumpan ibland men då är det bara en våtservett och jag använder den bara i stjärten. Jag har aldrig tänkt att det skulle vara svårt.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?