Inlägg från: Anonym (Torris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (torris)

Duschar jag för sällan?

M Y L F skrev 2011-08-27 20:29:30 följande:
    Fast har man torr hy så kan man inte vara lat. Det finns inte så många andra genvägar. Så om det är för att du är lat att du inte duschar mer än 2 ggr i veckan, så ok.

Det tar 1 minut att smörja in kroppen efter dusch. 

Om man har torr hud ska man INTE hålla på och duscha ofta och smörja in med krämer efteråt. Det stämmer inte att din hud mår likadant oavsett du duschar oftare eller mer sällan. Torr känslig hud mår sämre av att duscha ofta, det gäller för dig som för alla andra och det gäller oavsett man smörjer efteråt eller ej.

Har själv torr hud och mycket exem och har därför regelbunden kontakt med läkare som är experter på just hud. Duscha sällan och smörja ordentligt med rätt sorts krämer (och det tar definitivt inte en minut) är det enda vettiga alternativet för torr hud. De flesta hudläkare rekommenderar dusch en gång i veckan för personer med torr hud.
  • Anonym (Torris)

Jag duschar varannan/var tredje dag. 
    Jag har alltid haft superkänslig hud och KAN helt enkelt inte duscha oftare. Huden blir supertorr och jag får utslag.
    Däremot tvättar jag mig varje morgon (och tar bort smink varje kväll).
    Känner folk som efter en tid har duschat ofta, nu MÅSTE duscha ofta pga håret har vant sig och blir fett varje dag.
    Mitt hår däremot blir fett efter ca 3  dagar.  

Jag använder såklart väldigt milda produkter från apoteket, utan parfym. Har gjort det en längre tid nu, men av en händelse, pga mitt vanliga balsam tog slut, tog jag ett jag hade liggandes och jisses vilken chock jag fick! Balsamet fullkomligt STINKER kemikalier och parfym! Nu kan jag inte ens förstå att jag frivilligt har stoppat detta på min kropp!!

Nej, tyvärr har jag ingen källa, men vet att jag har läst någon studie om hur överrenliga folk har blivit och att det i sin tur skapar andra bekymmer. Så som astma och allergier. Man behöver inte duscha så ofta som varje dag för att vara hygieniskt.
    Men jag kan såklart förstår folk som gör det, om man tex har ett smutsigt jobb etc. 

Svar på tråden Duschar jag för sällan?