Inlägg från: MammaBecca |Visa alla inlägg
  • MammaBecca

Duschar jag för sällan?

Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • MammaBecca
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 20:15:20 följande:
    Jag är väldigt sällan sjuk, jag tror tvärtom att överdriven städning och/eller hygien kan försämra ens eget immunförsvar..

Överdriven städning?

Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
    Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.

Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.

Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
    Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.

Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?           
  • MammaBecca
    sextiotalist skrev 2011-08-28 20:40:37 följande:
    Till saken hör att man skall inte hålla bakterierna bort, många hudbakterier tillhör faktiskt immunförsvaret, om huden inte mår bra (mår bra, dvs man måste på konstgjord väg återfukta den) då har man samtidigt tagit bort en del av vårt immunförsvar.
    I underlivet skall vi ha bakterier, har vi inte bakterier så frodas andra mikroorganismer, svamp t.ex.
    Urinvägsinfektioner orsakas ofta av kolibakterier som normalt inte finns utanför tarmen. Om man får in det i urinblåsan så beror det oftast inte på att man inte tvättat utan av helt andra orsaker.
    Borsta tänderna varje dag är bra, men munskölja är inte lika bra, för tandborstningen tar bort beläggningen, munsköljningen kan störa de naturliga bakteriefloran vi har i munnen. Vid vissa tillfällen så är munskölj bra, men för gemene man och varje dag så är tvärtom

Än en gång, bakterier tillhör vårt immunförsvar, även hudbakterier, bakterier i munnen, bakterier i underlivet. Så vi skall inte ta bort några bakterier här inte och med normal hygien (det är inte att duscha varje dag så huden tar stryk) så håller vi den normala bakteriefloran i balans och vi slipper bli sjuka
    We can agree to disagree

Jag tycker att det låter snuskigt och förstår inte ert sätt att resonera.
    Gör som ni vill, det gör ni ändå ;)

Ha en bra vecka!    
Svar på tråden Duschar jag för sällan?