Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Duschar jag för sällan?

Jag tror du gör precis rätt för din hud. Jag duschar ungefär tre ggr i veckan. Tvättar mig varje morgon givetvis.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-27 19:56:57 följande:
    Flytningar?
    Här är det tvärtom, jag får mindre flytningar om jag inte tvättar mitt underliv varje dag. Gör jag det varje dag så får jag svampbesvär och flytningar
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-27 19:58:30 följande:
    Även om man själv inte känner av att man stinker så känner nog omgivningen av det. Jag har några personer i min omgivning som duschar sällan, dessa personer stinker så jag klarar inte av att äta bredvid dom då jag är känslig för äckliga dofter. 

Men eftersom dessa är ytligt bekanta försöker jag undvika att umgås med dom, det är deras val att låta bli att duscha, jag ska inte behöva må illa pga deras val.

Jag vet inte om deras närmsta vänner/familj berättat att de luktar illa, eller om det är för känsligt ämne så dessa går runt och tror att de luktar gott även om de skippar duscha.  
    Jag har en sambo med en känslig näsa, en tonåring med känsla näsa och brutalärlig. Så skulle jag lukta svett (vilket självklart kan hända, speciellt om jag är stressad) så får jag allt veta det.
  • sextiotalist
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 20:15:54 följande:
    Fast jag brukar ofta få höra att jag luktar gott. Och min väninna som klagade på mina duschvanor tillstod även hon att jag aldrig luktar svett eller så.
    Jag har också spontant fått höra att jag luktar gott, vilken parfym jag har och så.
  • sextiotalist
    mikroE skrev 2011-08-28 10:39:08 följande:
    Jag kan med 99,99% säkerhet säga att någon som duschar som TS inte stinker om hon inte springer marathon dagarna när hon inte duschar. Om någon verkligen stinker så hade de inte duschat på flera veckor eller går i kring i kläder som är indränkta i svettlukt. Det finns också ett tredje alternativ, nämligen att personen har någon sjukdom eller obalans i kroppen som ger dålig lukt.
    Det är jag säker på. Sedan så kan man ibland få svett som luktar extra mycket, när jag är stressad, då luktar min svett (men bara den som kommer från armhålorna). Då är det hormoner som ger denna doft (då räcker det med att tvätta av armhålorna och byta tröja).
    Mitt underliv blev bättre (och är på gränsen till så luktfritt ett underliv kan vara) sedan jag slutade att tvätta det varje dag. Jag fick dessutom mindre flytningar och mina svampinfektioner försvann.
    Jag använder bara tvål under armarna, ingen annanstans, om jag inte är direkt smutsig (legat på knä i rabatten t.ex).
    Om jag luktar svett, det skulle min väldigt ärliga tonåring direkt tala om, (och har gjort det de få gångerna jag har gjort det) och likaså min sambo.
    Däremot byter jag underkläder varje dag, samma sak med strumpor och toppar, BH varannan dag.
  • sextiotalist
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 11:57:53 följande:
    tycker folk duschar på tok för ofta, jäkla miljöförstörare! eller så är ni bara extremt äckliga annars och svettas som grisar.. då kanske ni behöver duscha.
    Det är också en tanke som slår mig, inte bara det att det blir en massa varmvatten som går åt, allt schampo, tvål och balsam (plus alla produkter de sköljer ur).
    De som betalar varmvattnet själv, undrar vilka räkningar de har?
  • sextiotalist
    coloredsnow skrev 2011-08-28 12:18:04 följande:
    Det är vansinne att störa den naturliga balansen allt för mycket med kemikalier för att sedan försöka (men inte lyckas helt) återställa den med mer kemikalier.

Att människor tycker att det är ohygieniskt och tror att man blir smutsig utan att duscha är ren okunskap. Riktigt sorgligt att de gått på en mångmiljonindustris mycket enkelriktade budskap utan att ifrågasätta. Men, men. Många här tror ju att Aftonbladet betyder sanning så man ska väl inte vara förvånad.
    Visst är det.
    OK, jag gör det också. Jag måste smörja in benen efter jag rakat dom, annars kliar jag sönder benen. Men jag rakar max en gång i veckan under sommartiden och mycket mer sällan under vintern.

Jag använder deodorant, men väljer oparfyrmerad. Visst, jag använder både schampo och balsam, men ytterst sällan stylingprodukter.
    Parfym används inte alls.
  • sextiotalist
    coloredsnow skrev 2011-08-28 12:29:45 följande:
    Jag använder också tvål och deo men väljer aktivt de med minst innehåll av onaturliga ämnen.

Vad jag menar är att många här tycker att det är bäst att duscha så ofta som möjligt, helst 1-2ggr/dag för att inte vara smutsig. Lika självklart måste man efteråt smörja efteråt med andra produkter. Tacka sjutton för att man måste smörja in sej...
    Jo, det är knepigt, men vad sjutton, även skönhetsindustrin måste överleva Flört. Idag sponsrade jag den industrin med 275 kronor, maskara och läppstift, men då var det 4 år sedan jag köpte en maskara sist och två år sedan jag köpte läppstiftet (som hade försvunnit).
    Ögonskuggan sedan två år tillbaka är full användbar. Mousse köper jag kanske vartannat år, då jag brukar upptäcka att öppningen har torkat igen Cool.
  • sextiotalist
    NeLi skrev 2011-08-28 12:35:59 följande:
    jag hade heller inte velat ha sex med någon som inte duschar ofta..Skrattande
    Vad bra, då får jag ha min sambo ifred (duschar två-tre ggr i veckan och luktar aldrig ofräscht) och min sambo får ha mig ifred.
  • sextiotalist
    As mamma skrev 2011-08-28 15:04:39 följande:
    Usch, jag tycker det låter skitäckligt, tycker det är normalt att duscha varje dag. Jag gör det och min hud är inte alls torr eller konstig på något annat sätt.
    Men du har aldrig hört talas om att folk har olika hudtyper. Jag har också duschat varje dag, jag hade en hy som sandpapper på den tiden. Fick smörja in mig massor och tro det eller ej, jag luktade snabbare svett då. När jag började duscha mer sällan, blev min hud bättre och jag luktade inte svett längre.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?