Inlägg från: WildestChild |Visa alla inlägg
  • WildestChild

Duschar jag för sällan?

Man duschar väl så ofta som man känner att man behöver! Jag tycker personligen att det är överdrivet med varje-dag-duschande om man inte behöver det. Men det är min åsikt. Min sambo duschar varje dag, men han behöver det. Vill och behöver ts inte duscha oftare så är det väl upp till ts själv.

Jag duschar varannan dag ungefär. Ibland var 3:e. Blaskar av underliv o armhålor de dagar jag inte duschar. Tvättar håret varje gång jag duschar, om jag inte duschar flera dagar på rad då.

Jag skulle aldrig kunna duscha varje dag pga min hud. Det resulterar i att jag flagnar oavsett vad jag har för hudcreme och oavsett årstid. Jag får dessutom mer eksem än vanligt. Min hudläkare direkt avrådde mig från att duscha varje dag. Varannan eller var tredje dag var hans råd till mig.

Och trots att min sambo duschar oftare än mig, tycker han själv att jag alltid luktar gott, och det gör inte alltid han (t.ex. i slutet på dagen om han duschat på morgonen).

• WildestChild

Nej, det är inte ohygieniskt att inte duscha dagligen.
    Däremot kan man med vatten tvätta intima delar och framförallt tvätta händerna.

Ja, vi har fått bort många sjukdomar genom god hygien, men vi har samtidigt skaffat oss en mängd nya (eller åtminstone en större utsträckning av dom), som t.ex. allergier, astma och eksem. Barn framförallt behöver få i sig lite "smuts" och bakterier för att utveckla sitt immunförsvar. Jag hoppas ni har det i åtanke alla hygienhysteriska människor!

Att duscha och städa med MÅTTA är det mest logiska. Vår kropp kan ta hand om en hel del utan att vi sprider pesten för det.

Och NEJ, man behöver verkligen inte lukta svett eller äckligt bara för att man inte duschat varje dag. Det beror ju alldeles på vad människan har sysslat med, aktiverat sig med och hur mkt svett personen producerar. Det må ni väl förstå?

Svar på tråden Duschar jag för sällan?