Inlägg från: Mammatill2tjejer |Visa alla inlägg
  • Mammatill2tjejer

Duschar jag för sällan?

Anonym skrev 2011-08-29 11:16:55 följande:
    JA! Du duschar alldeles för sällan. Även om du inte direkt svettas så börjar det lukta om dig ändå, men det är svårt att känna sin egen doft (odör). 

Huden vänjer sig och återfuktar den när den behöver. Duschar du lite oftare så kommer kroppen att anpassa sig til ldet också. I början kan du dock smörja in dig med barnolja efter tvålningen. Superbra och du slipper konstgjord/kosmetisk lotion.

Duscha varannan dag, det dör du inte av.      
    Att huden vänjer sig tror jag inte alltid  stämmer.

Förr duschade jag varje dag.  Jag hade stora problem med klåda över hela kroppen. Trodde det kunde bero på tvålen jag använde så jag bytte. Det hjälpte inte. Jag tänkte då att det kanske berodde på den lotion som jag brukade smörja in mig med så jag bytte den. Det hjälpte inte heller.

Jag bytte tvål och lotion ett antal gånger men kom ändå inte tillrätta med mitt problem och därför uppsökte jag läkare. Läkaren gav mig rådet att byta tvättmedel, vilket jag gjorde men utan resultat. Klådan kvarstod.
    Då fick jag av läkaren veta att "överdrivet tvättande kan torka ut huden och orsaka klåda". Hon gav mig rådet att minska duschandet till varannan dag och att inte använda tvål varje gång utan istället "borsta" bort smuts och döda hudceller med en badborste.
    Jag gjorde som hon sa och efter en tid gav klådan med sig! Helt underbart!

Så vad jag menar är helt enkelt att jag inte tror att det är alltid som huden vänjer sig vid ökat tvättande. Var och en känner sin hud och sin kropp bäst.
    Naturligtvis är det inte heller nyttigt att tvätta sig för sällan men i ts fall tycker jag faktiskt inte att det är någon fara.
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
Svar på tråden Duschar jag för sällan?