• Neblina

Duschar jag för sällan?

Nej inte alls för lite, kör man med köp tvålar etc så torkar det ut huden något frultansvärt och det tar lång tid att bygga upp den naturliga fukten i huden igen!

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    anok skrev 2011-08-28 15:08:19 följande:
    Har inte läst hela tråden, men om du TS är rädd för att få uttorkad hud, hy och hår så kan jag rekommendera att du fördjupar dig i No'poo-trenden. Där tvättar man sig enbart med naturliga produkter utan några kemikalier och gifter. Har flera vänner som börjat med det och de är jättenöjda!

nopoo.se/ 
    kör okså no poo och slipper alla kemikalier, rekomenderar starkt! man behöver heller inte köra med bikarbonat eller liknande jag gör eget schampo, tvålar, lotion dvs allt.
  • Neblina
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 17:48:09 följande:
    Tycker du det är bättre än vanliga hudvårdsprodukter? I så fall på vilket sätt?

Saknar du inte den goda doften som ex schampo, tvålar och krämer brukar ha?

Det skulle nog jag göra...
    Nej eftersom vi har allergifria dofter i så får godare dofter än schampo samt slipper alla ut torkande kemikalier som schampo har. Läser man på innehållet i flaskan så blir man  minst sagt mörkrädd.
    Sedan att det är bättre, ja shea butter, avocado oil, coconut oil, apricot oil, aloevera osv osv har ju bra mycket bättre egenskaper än kemikalier.
    Tidigare tappade jag hår, hade seborisk eksem över hela skalpen, utslag på kroppen, nyttjade lotions på löpande band, nu är allt det där borta. Först nu känner jag mig fräsch. räcker med att man inandas kemikalier, vill inte ha det på mig. liksom kemikalierna i schampon är samma som rengöringsmedel för golven, kanske man förstår att det inte är så där skonsamma som företagen gärna målar upp det till.
  • Neblina
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 17:45:46 följande:
    I håret vill jag nog inte testa metoden för den är väl framför allt till för folk med tjockt lockigt hår  och det har inte jag. Dessutom har jag färgat hår så jag tror att det måste stå colour protection på allt... Men någon här som testat "recepten" för huden?
    Finns ju olika metoder för no poo, själv har jag rakt hår .)
  • Neblina
    SaddePadde skrev 2011-08-29 00:06:22 följande:
    Utgår ifrån att detta arbete inte skrivs på läkarutbildningen...

Och alla ni som tycker att det är sååå äckligt/ofräscht/ohygieniskt att inte duscha varje dag, är ni 14 år eller? Minns en tid av tvätta-håret-hysteri. Jag kan köpa att man duschar/badar varje dag för att man tränar mycket eller tycker det är skönt men det är liksom ingen vits att påstå att det är ohygieniskt när all kunskap snarare säger motsatsen. Mer kemikalier på kroppen är knappast vad den moderna människan behöver. Som någon skrev innan: Varför duscha varje dag så huden torkas ut mer så att man får kleta in ännu mer kemikalier för att inte bli torr? Vansinne... 
    Exakt!
  • Neblina
    M C skrev 2011-08-29 16:58:27 följande:
    Jag fick så lov att börja ducha varje dag när jag kom in i puberteten, det var ohållbart annars. Jag stinker verkligen äckligt om jag inte får ducha varje dag, rätt ofta är det två eller tom tre gånger per dag (typ hela sommaren).
    Jag svettas kopiösa mängder, det i sin tur ger odör utan dess like.
    Det är inte en vanefråga, det är min kropp som är sån.
    Mitt hår tvättas varje dag, annars luktar det svett. Blankt och fint om det är långt, men jag kan inte ha långt längre pga svetten så det är kort nu.
    Otränad eller vältränad, jag svettas jämt.
    Inget att göra nåt åt.
    Men svägerskan är tvärtom, gubben med. Fast gubben gör som jag och duchar varje morgon svägerskan luktar inte ens illa efter 3-4 dar utan duch.

Jag är absolut inte torr öht, tvärtom.

Dessutom tycker jag det är äckligt med otvättat hår, ser flottet på 50 meter och sköjs. NEJ TACK.
    Fy vad jobbigt.
    Annars är det ju vanligt att man får dessa problem du beskriver av att man tvättar sig för ofta.
  • Neblina
    Anonym (Nr.325 också) skrev 2011-08-29 17:16:24 följande:
    Precis då jag var yngre duschade jag 1-2ggr per dag, jag svettades så det bokstavligen droppade/rann längs armen från armhålorna ibland =( inte alls kul om man gick i kortärmat alt linnen. Har behövt använda speciella deos för mycket svettningar, dem behöver jag inte alls sedan jag började duscha mer sällan.
    Ja klart i puberteten är det ju vanligare med svettningar och så, dock var jag relativt förskona.
    Men kan tänka mig hur jobbigt det måste ha varit.
  • Neblina
    Anonym (Nr.325 också) skrev 2011-08-29 17:35:48 följande:
    Det höll i sig till 27-års åldern
    Shit!
    Har du kollat så det inte var något med hormonerna eller hypofysen?
    Jag fick  liknande någon månad efter att jag fick barn, svettades som en gris men var ju hormonerna som spöka.
  • Neblina
    ork skrev 2011-08-29 18:19:42 följande:
    Men för att hålla kroppen ren och undvika bakterier och vissa problem så rekomenderar jag att
    du iaf sköljer av dig varannan dag (10 min) . Och känner du att du blir för torr så kan man använda sig av vanliga oljor (oliv olja) och tvätta sig med det istället för tvål. Kroppen behåller sin balans, man blir minst lika ren och luktar inget.
    Bakterier blir du inte av med hur mycket du än duschar, om man inte spritar in sig så klart .)
  • Neblina
    Lind a skrev 2011-08-29 19:18:40 följande:
    Men såklart ni som duschar sällan luktar... Hade en arbetskamrat som duschade 2-3 ggr i veckan. Hon luktade!! Nyligen fick vi en till som duschade 1 gång i veckan, Jon fick gå för ingen kunde vara i närheten av henne!!
    1 gång om dagen, in och skölja snabbt, tvåla fötter händer och armhålor. Sen på med lite olja, raps eller oliv och sedan ut igen. Byter ni inte kläder varje dag heller?? Städar inte varje vecka?

Ni är väl på jobb?? Cyklar, går mm?? Idag r jag varit hemma hela dagen och grejat förutom en kort sväng till Ikea, klart jag måste duscha innan jag hoppar ner i sängen!!
    fast nej det där stämmer inte, vissa har starkare kroppsodör än andra, jag duschar tre gånger i veckan och jag luktar inte svett eller liknande .)
    Finns ju de som duschar två gånger om dagen och ändå luktar skit så sånt där är jätte individuellt.
  • Neblina
    Lind a skrev 2011-08-29 19:35:39 följande:
    Men hur vet ni att ni intr luktar? Man brukar inte känna sånt själv??

Jag är enormt känslig för dofter...
    Ja min mamma har svår astma och reagerar på dofter .)
  • Neblina
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:
    Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
    Jag jobbar också inom vården och vad vi fick lära oss var att sköta hygien vilket inte innebär att man måste duscha varje dag. Där emot vara noga att hålla rent de nedre delarna, ansiktet,händer och armhålor.
    Även tvätta under hud väck, smörja etc.
    Att man sedan som personal duschar dagligen,byter kläder etc är väl ganska självklart, vi måste ju kunna förebygga kontaktsmitta osv.
  • Neblina
    Plutteli skrev 2011-08-29 20:16:55 följande:
    Nej det gör vi inte. Sen beror det ju på vad för jobb man har hur ofta man behöver duscha. När jag jobbat i vården duschar jag EFTER jobbet varje gång jag arbetat för att undvika smitta (tvättar och spritar ju under arbetsdagen också typ händer och underarmar).

Eftersom jag inte hela tiden tvättar bort hudens naturliga fettlager och bakterier så blir jag helt enkelt inte lika skitig. Det är nämligen så att det fettlager vi SKA ha på huden fungerar som smutsavvisande barriär för huden. Tvättar man hela tiden bort denna så blir man lättare smutsig och skadliga bakterier får enklare fäste. Tvättar man mer sällan bygger man istället upp denna barriär som gör att man håller sig renare och har en bra mängd av GODA bakterier som håller en frisk. Samma grej med hårtvätt.
    Tummen upp, älskar att läsa inlägg som dessa där folk vet vad dom talar om
Svar på tråden Duschar jag för sällan?