Inlägg från: Anonym (Dusch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Anonym skrev 2011-08-27 20:53:19 följande:
    Och så klagar ni på att era karlar inte vill slicka fitta?? Fy fan va äckligt att inte tvätta sig. Det finns speciell "tvål" som är ampassad för just intimtvätt!!
    Öh, va? Alla mina pojkvänner har älskat att slicka mig. Förutom en, men han var religiös och pryd och hade aldrig slickat någon. Vad det nu har med saken att göra.
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 20:55:16 följande:
    Öh, va? Alla mina pojkvänner har älskat att slicka mig. Förutom en, men han var religiös och pryd och hade aldrig slickat någon. Vad det nu har med saken att göra.
    Tillägg: Killen vill ju slicka just "fitta" och inte tvål.
  • Anonym (Dusch)
    Flickmamma skrev 2011-08-28 02:58:41 följande:
    men underlivet måste man ju tvätta dagligen!
    Underlivet rengör sig själv väl, jag tvättar aldrig i fittan. Och efter toabesök torkar man ju sig noga. Jag brukar inte ha hår där, vet inte var ev smuts skulle gömma sig.

Men jag ska fundera över om jag ska snabbt gå över armhålor och utanpå kön varje morgon.
  • Anonym (Dusch)
    rabiat skrev 2011-08-28 11:52:42 följande:
    Tycker du duschar för sällan, ohygieniskt. Det finns ju massa bra hår o hudprodukter som gör att din hud o hår inte blir torr eller fet. För ska du börja träna o fortsätta duscha så lite lär du bli väldigt ofräsch.
    Om jag skulle träna så skulle jag duscha efteråt.
  • Anonym (Dusch)
    anok skrev 2011-08-28 15:08:19 följande:
    Har inte läst hela tråden, men om du TS är rädd för att få uttorkad hud, hy och hår så kan jag rekommendera att du fördjupar dig i No'poo-trenden. Där tvättar man sig enbart med naturliga produkter utan några kemikalier och gifter. Har flera vänner som börjat med det och de är jättenöjda!

nopoo.se/ 
    I håret vill jag nog inte testa metoden för den är väl framför allt till för folk med tjockt lockigt hår  och det har inte jag. Dessutom har jag färgat hår så jag tror att det måste stå colour protection på allt... Men någon här som testat "recepten" för huden?
  • Anonym (Dusch)
    Neblina skrev 2011-08-28 15:37:30 följande:
    kör okså no poo och slipper alla kemikalier, rekomenderar starkt! man behöver heller inte köra med bikarbonat eller liknande jag gör eget schampo, tvålar, lotion dvs allt.
    Tycker du det är bättre än vanliga hudvårdsprodukter? I så fall på vilket sätt?

Saknar du inte den goda doften som ex schampo, tvålar och krämer brukar ha?

Det skulle nog jag göra...
  • Anonym (dusch)

Jag personligen behöver duscha varannan, vart tredje dag för att känna mig fräsch, medan min sambo duschar två gånger i veckan utan att för den sakens skull luktar svett. 

• Anonym (Dusch)
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Jag är väldigt sällan sjuk, jag tror tvärtom att överdriven städning och/eller hygien kan försämra ens eget immunförsvar..
  • Anonym (Dusch)
    PetraCecilia skrev 2011-08-28 20:18:20 följande:
    Folk håller sig väl på avstånd...
    så då slipper du ju bacillerna.
    Va? Nej, det gör de verkligen inte.
  • Anonym (Dusch)
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:33:06 följande:
    Överdriven städning?

Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
    Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.

Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.

Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
    Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.

Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?           
    Vi har olika åsikter om vad som är överdriven tvättning/sköljning. Jag har inget emot bakterier, de flesta är ofarliga för mig och de andra tar mitt immunförsvar hand om. Att få bort bakterier är inte i sig ett argument för att duscha jämt, enligt mig.

Jag tycker inte det är överdrivet att borsta tänderna två gånger om dag, det gör jag också bredvid tandtråd och tungskrapa, men jag skulle inte använda vare sig någon av de starkate tandkrämerna eller munskölj. Det är ju en hel del tandläkare som anser att Listerine är skadligt/på tok för starkt ex.
  • Anonym (Dusch)
    Lind a skrev 2011-08-29 08:15:46 följande:
    Såklart det är för sällan!!! En gång per dag behöver man blaska av sig... Är man torr så skölj av dig och tvätta med olja. Du stinker säkert men ingen vågar säga nåt, de runt dig kanske är vana!
    Som sagt så gör jag inte det. Jag frågade min väninna i samband med duschdiskusionen, vi umgås ofta och hon brukar vara brutalt ärlig. Och i övrigt brukar jag som sagt få beröm för att jag luktar gott.
  • Anonym (Dusch)
    Anonym (Robin Hood) skrev 2011-08-29 10:05:29 följande:
    Blir du inte svettig under brösten och under armarna?
    Nej. Inte alls faktiskt. Jag är frusen av mig, svettas sällan, har en bra deo och små uppnosiga bröst, det kanske påverkar.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?