MammaBecca skrev 2011-08-28 20:33:06 följande:
Överdriven städning?
Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.
Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.
Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.
Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.
Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?
Vi har olika åsikter om vad som är överdriven tvättning/sköljning. Jag har inget emot bakterier, de flesta är ofarliga för mig och de andra tar mitt immunförsvar hand om. Att få bort bakterier är inte i sig ett argument för att duscha jämt, enligt mig.
Jag tycker inte det är överdrivet att borsta tänderna två gånger om dag, det gör jag också bredvid tandtråd och tungskrapa, men jag skulle inte använda vare sig någon av de starkate tandkrämerna eller munskölj. Det är ju en hel del tandläkare som anser att Listerine är skadligt/på tok för starkt ex.