-
När mitt barn var litet så var det en gång i veckan (hade så torr hud), små barn blir inte smutsiga på det sättet. Självklart, kom han in som en lerhög så var det en dusch som gällde.Krokodila skrev 2011-08-28 16:27:35 följande:Minst en gång om dagen duschar jag,jobbar med snuskiga uppgifter så jag känner mig aldrig riktigt ren. Jag tvingar alla mina barn att duscha lika ofta men utan tvål och schampo. Och ja,två gånger i veckan är snuskigt.. -
Konstigt att min hud inte vande sig efter 10 år, då hade jag sådana problem att jag sökte läkare och han sa helt enkelt, minska duschandet till 2-3 ggr i veckan, skippa all tvål utom där det behövs och efter bara en månad så fick jag en bättre hud. Min hy i ansiktet blev mycket bättre när jag bara tvättade det med vatten.Gabriella83 skrev 2011-08-28 16:06:26 följande:alla har ju förstås olika hudtyper..å andra sidan kanske man vänjer huden vid att duscha ofta/alt inte?Så om en person som duschar en gång i veckan,börjar duscha varannan dag istället,så kanske huden för en period blir torrare,men jag tror den vänjer sig.Ma kan ju inte låta bli att träna för att man är orolig för att duscha för ofta??Man kanske kan träna 2ggr/vecka och duscha då?men ts,tvättar du dig dagligen i underliv och under armarna?känns ofräscht annars..för underkläder byter man ju varje dagsjälv duschar jag varannan dag,och om jag den dagen emellan skulle vara ofräsch tvättar jag mig extra,det beror ju förstås på vad man gör.Ansikte duschar jag morgon och kväll,har speciell ansiktsvatten och kräm jag smörjer in mig med efterråt.. -
Men det är väl ändå en viss skillnad på hygien och hygien. Sjukdomar sprids via handhygien och luftsmitta, inte av en oren mage.MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.
I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)
Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.
Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.
Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.
Jag är jättenoga med livsmedelshygien hemma, sköljer händerna hela tiden, noga med knivar och skärbrädor etc. Disktrasor används inte mer än en dag.
Men mindre noga med dammråttor och att duscha varje dag.
Det finns ren smuts, det finns farlig smuts. Har en stark känsla av att här hemma finns det ren smuts.
Jag duschar varannan till var tredje dag, har inte varit magsjuk¨på år och dar och inte varit hemma pga förkylning på snart två år. -
Till saken hör att man skall inte hålla bakterierna bort, många hudbakterier tillhör faktiskt immunförsvaret, om huden inte mår bra (mår bra, dvs man måste på konstgjord väg återfukta den) då har man samtidigt tagit bort en del av vårt immunförsvar.MammaBecca skrev 2011-08-28 20:33:06 följande:Överdriven städning?
Överdriven tvättning av sig själv är ju när man tvättar händerna konstant eller duschar fem sex gånger varje dag.
Nej, det är inte bra. Men att duscha varje morgon tror jag är bra, håller bakterier borta. Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.
Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.
Man skall ju inte tvätta sig í underlivet med tvål varje dag egentligen, finns dock intimtvål, men man skall tvätta rent varje dag, för att undvika risken för infektioner.
Förr borstade man inte tänderna varje dag heller. Då ramlade tänderna ut.
Man kan strunta i att borsta tänderna och ändå få behålla allihop till dess att man blir ganska gammal... men förr eller senare kommer det att bli hål och så tappar man dem.
Tycker du att det är överdrivet att borsta tänderna två gånger varje dag och munskölja också?
I underlivet skall vi ha bakterier, har vi inte bakterier så frodas andra mikroorganismer, svamp t.ex.
Urinvägsinfektioner orsakas ofta av kolibakterier som normalt inte finns utanför tarmen. Om man får in det i urinblåsan så beror det oftast inte på att man inte tvättat utan av helt andra orsaker.
Borsta tänderna varje dag är bra, men munskölja är inte lika bra, för tandborstningen tar bort beläggningen, munsköljningen kan störa de naturliga bakteriefloran vi har i munnen. Vid vissa tillfällen så är munskölj bra, men för gemene man och varje dag så är tvärtom
Än en gång, bakterier tillhör vårt immunförsvar, även hudbakterier, bakterier i munnen, bakterier i underlivet. Så vi skall inte ta bort några bakterier här inte och med normal hygien (det är inte att duscha varje dag så huden tar stryk) så håller vi den normala bakteriefloran i balans och vi slipper bli sjuka -
Nej, men du, ta ett samtal med en som vet hur vårt immunförsvar agerar och gärna en hudläkare. De vet vad de pratar om.MammaBecca skrev 2011-08-28 20:44:48 följande:We can agree to disagree
Jag tycker att det låter snuskigt och förstår inte ert sätt att resonera.
Gör som ni vill, det gör ni ändå ;)
Ha en bra vecka!
Snuskigt är det inte, dina bakterier som du har naturligt på kroppen hjälper dig att hålla dig frisk, huden är den största barriären för sjukdomar, genom att se till att den har sitt immunförsvar OK (dvs inte tvättar bort alla nyttiga bakterier och de andra mikroorganismer som kämpar för att hålla inkräktare på avstånd) inte torka ut den, så håller du dig frisk. -
Anonym (Dusch) skrev 2011-08-29 10:30:38 följande:Nej. Inte alls faktiskt. Jag är frusen av mig, svettas sällan, har en bra deo och små uppnosiga bröst, det kanske påverkar.Inte jag heller. Trots min ålder (och jag har ändå 70 C).
Däremot kan jag svettas i nacken varma dagar. Men hemma lägger vi små frottéhanddukar i frysen som man kan använda. -
Jag köper vanliga billiga schampo som finns i vanliga affärer.svalan1980 skrev 2011-08-29 10:42:12 följande:Jag vill veta vad ni använder för schampo som kan hålla håret rent så länge?
Sen är det så att folk med dålig kondis svettas inte. Tro mig, jag har själv varit där.
Rätt skönt ibland faktiskt. Billigt om inte annat.
Svettas gör jag när jag fysiskt anstränger mig (och då brukar jag självklart duscha av mig efteråt). Men inte ens när jag var på topp när det gäller konditionen, så svettades jag mycket.
Som barn dröjde det länge innan jag började svettas (och då rörde jag på mig väldigt mycket, var t.ex snabbast i klassen på längre distanser).
En del svettas väldigt lätt, andra inte alls lika lätt. Sedan ökar ju den indivduella svettningen när man är vältränad.
Jag cyklar en mil om dagen -
Det är det som känns så fel. Behöver man duscha pga fysisk eller smutsig aktivitet som gör att man svettas mycket eller blir smutsig, då kan man behöva hjälp med återfuktning.Anonym skrev 2011-08-29 11:05:14 följande:Jag duschar varje deag eller varnnan dag men tvättar håret 2 gånger i veckan. Använd en bra hudlotion så klarar din hud lite mer.
Men behöver man inte detta, så känns det konstigt för mig att man tar bort det som skyddar kroppen, och försöker ersätta det på konstgjord väg bara för att man skall kunna duscha varje dag. -
Nej, huden vänjer sig inte. Jag hade hudproblem pga för mycket duschande (varje dag) och den vande sig aldrig. Nu när jag duschar 3 ggr i veckan och endast tvål under armarna (shamponerar håret förstås) så är min hud bra igen.Anonym skrev 2011-08-29 11:16:55 följande:JA! Du duschar alldeles för sällan. Även om du inte direkt svettas så börjar det lukta om dig ändå, men det är svårt att känna sin egen doft (odör).
Huden vänjer sig och återfuktar den när den behöver. Duschar du lite oftare så kommer kroppen att anpassa sig til ldet också. I början kan du dock smörja in dig med barnolja efter tvålningen. Superbra och du slipper konstgjord/kosmetisk lotion.
Duscha varannan dag, det dör du inte av.
Det behöver inte alls lukta om folk, det är nog snarare (som andra skrivit) att de som duschar alltför ofta har nog mer problem med att det luktar, för deras naturliga bakteriekultur är rubbad. -
Strunprat, om man inte anstränger sig fysiskt, så luktar man inte illa av att inte duscha ofta, det räcker med att tvätta av sig under armarna.Lind a skrev 2011-08-29 12:04:05 följande:Men som nån annan skrev, varannan dag är iaf det minsta man borde duscha... Du och din omgivning kanske luktar lika illa
Visst kan svett lukta. Men min svett luktar när jag är stressad, då frigörs det en massa hormoner som gör att det luktar. -
Exakt, men å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de som duschar så ofta skulle lukta illa om de skippade den dagliga duschen, då kroppens naturliga bakterieflora är rubbat.Plutteli skrev 2011-08-29 12:29:50 följande:Varför? Om man inte vill så vill man inte och har man inget behov så har man inte. Fjantigt att andra ska "bestämma" hur ofta man behöver duscha pga fördomar och dålig kunskap i hur kroppen fungerar. -
Jag tillhör dom har väldigt mycket vardagsmotion i mitt liv, cyklar ofta, arbetar mycket i trädgården, jag är absolut inte överviktig och har nog en normalkondis. Kan ge järnet på dansgolvet i flera timmar, men jag gillar inte flåsträning, har aldrig gjort.Indianica skrev 2011-08-29 14:37:52 följande:Fast det är ju dumt om du inte simmar eller rör på dig fysiskt för att slippa duscha och "bli torr". Nu kanske du inte är överviktig eller har dålig hälsa, men det är bra att röra på kroppen och normalt att då svettas och ja, man duschar efteråt. Finns duscholjor som är väldigt återfuktande!
Självklart duschar jag när jag är svettig och smutsig.
Sedan¨, om man nu tränar, så kanske man tränar 2-3 ggr i veckan, så man blir svettig och tar duschen då. -
Men vi tvättar oss under armar och så. Man behöver inte duscha för att vara ren, det räcker med att tvätta sig under armarna och så de dagarna man inte duschar.Lind a skrev 2011-08-29 19:18:40 följande:Men såklart ni som duschar sällan luktar... Hade en arbetskamrat som duschade 2-3 ggr i veckan. Hon luktade!! Nyligen fick vi en till som duschade 1 gång i veckan, Jon fick gå för ingen kunde vara i närheten av henne!!
1 gång om dagen, in och skölja snabbt, tvåla fötter händer och armhålor. Sen på med lite olja, raps eller oliv och sedan ut igen. Byter ni inte kläder varje dag heller?? Städar inte varje vecka?
Ni är väl på jobb?? Cyklar, går mm?? Idag r jag varit hemma hela dagen och grejat förutom en kort sväng till Ikea, klart jag måste duscha innan jag hoppar ner i sängen!! -
Här också, att ta en dusch och sedan smörja in sig skulle nog ta 20 minuter varje dag, nu tar morgonbestyren 5 minuter plus tandborstning och dessutom slipper jag klia så jag får sår på hudenJumji skrev 2011-08-29 21:19:46 följande:Ne, att tvätta sig under armarna över handfatet tar typ 20 sekunder, fötterna tvättar jag inte, har inte mycket fotlukt. Om jag skulle duscha varje dag skulle jag ju vara tvungen att smörja mig varje dag, vilka mängder lotion det skulle gå åt då... -
Tycker du skall ta kontakt med en hudläkare och en som arbetar med människans immunförsvar. Jag lovar, jag luktar inte illa, men jag luktar inte heller parfym eller annat konstgjort.Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:24:03 följande:Ju mer ni förklarar, desto äckligare tycker jag att ni är.
Ni tycker att det är för tidskrävande att duscha och smörja in sig.
Dessutom hävdar ni själva att ni inte luktar.
Jag har aldrig stött på en människa som duschar varje dag, som stinker.
Dem som stinker, är ju dem som gör som er.
Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.
Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?
Skulle min man gå flera dagar utan att duscha, skulle jag inte ta i honom.
Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan.
Torka sig med torklappar.... ojojoj.... nä, äckligt är det! Fy!
-
Nu är inte jag medicinare, men har vänner som är läkare, jag vet att några av dom har samma problem som jag har, dvs torr hud, och de ser inga konflikter mellan att duscha varannan eller var tredje dag mot den hygienen som man har när man arbetar bland patienter.Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
Om man arbetar med svårt sjuka patienter, så är de känsliga, även mot de naturliga bakterier som finns, så där gäller andra hygienregler.
Men vi andra, som inte arbetar med sjuka patienter med nedsatt immunförsvar behöver inte ha sterila kroppar. -
Och även infektionsavdelningar och där patienter t.ex behandlas för leukemi. Men där är ju allt sterilt.coloredsnow skrev 2011-08-29 21:37:50 följande:Vi är rätt många som pratat med hudläkare och har samma erfarenhet av det de sagt.
Sen är det en myt att alla patienter automatiskt mår bra av att duschas varje dag, vad har du för utbildning?
Jobbar du på tex op är det viktigt att vara så bakteriefri som möjligt men det är definitivt inget måste på andra avdelningar. -
Fotsvamp har jag aldrig haft, inga vårtor sedan jag var barn.Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:29:38 följande:Det är såna som du som sprider fotsvamp på badhus och sånt.
Så du menar på fullaste allvar att du hoppar över duschandet för att det "tar för lång tid"
Yuck!
Att stå och blaska med en sunkig lite tvättlapp under armen känns meningslöst, totalt meningslöst!
Du är äcklig, det värsta är att du utsätter din omgivning för ditt äckel