MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.
I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)
Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.
Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret..
Och de hudläkare jag känner suckar över duschhysterin och de problem den medför

Överdriven dusch är ohygienisk, alltså motverkar god hälsa. Behöver man använda kräm för att ersätta hudfettet har det redan gått till överdrift.
Givetvis gäller detta normal renlighetshygien och inte vilken nivå som gäller för att förebygga smitta på ex operationsavdelningar. Spritning av händer är för övrigt av begränsad nytta i influensatider.
Ditt historiska perspektiv stämmer inte riktigt. Det gamla julbadet hade säkert samband med att det var besvärligt att värma vatten till badbaljan men att bada en gång i veckan var helt normalt fram till åttiotalet och dusch i källaren hade då redan försvunnit för det stora flertalet sedan flera årtionden. Men du har helt rätt i att vi alla är partiska i så måtto att vi bedömer normalitet i stor utsträckning utifrån våra egna vanor.