• Anonym

Duschar jag för sällan?

Anonym skrev 2011-08-27 20:53:19 följande:
    Och så klagar ni på att era karlar inte vill slicka fitta?? Fy fan va äckligt att inte tvätta sig. Det finns speciell "tvål" som är ampassad för just intimtvätt!!
    Vem i tråden har klagat över det?

Den gången jag fått mest komplimanger för min lukt och smak var när det råkade bli spontansex och jag av olika anledningar inte hade tvättat underlivet på fyra dagar. Så en del män (eller i alla fall en) är tydligen kräsna åt det andra hållet.
  • Anonym

Jag duschar två gånger i veckan som du och tvättar armhålor och underliv dagligen dessemellan. Tycker det har blivit en duschhysteri sedan nittiotalet. Jag är över fyrtio och uppväxt med att bada en gång i veckan och så gör mina barn nu.
    Det komiska är att åttio-nittiotalisttjejerna som måste duscha ett par gånger om dagen och raka sig och ha sig för att känna sig fräääääscha är samma som använder trosor som bara tvättas i urktemperaturen fyrtio grader

• Anonym
    Skrott skrev 2011-08-28 19:04:29 följande:
    Vad är det som säger att "man" luktar (illa, underförstått antar jag) om man inte tvättar dessa regioner varje dag?! DU gör det, men har du undersökt om ANDRA har samma behov? 

Jag duschar ca en gång i veckan, dvs m hårtvätt i duschen/badet, och tvättar mig med tvättlapp (jepp, jag vet att det är gammeldags men ack så simpelt, spec när man har två små att ta hand om!)  när jag känner att jag behöver. Ansiktet tvättar jag varje kväll med tvättkräm.

En fråga som pockar svar är dock - påtalar DU om ngn i din närhet luktar (illa), har flottigt hår eller skulle behöva borsta tänderna? Ett ganska känsligt ämne... 
    Om jag börjar lukta så HOPPAS jag att någon i min närhet är vänlig nog att påpeka det! :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 19:15:01 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan som du och tvättar armhålor och underliv dagligen dessemellan. Tycker det har blivit en duschhysteri sedan nittiotalet. Jag är över fyrtio och uppväxt med att bada en gång i veckan och så gör mina barn nu.
    Det komiska är att åttio-nittiotalisttjejerna som måste duscha ett par gånger om dagen och raka sig och ha sig för att känna sig fräääääscha är samma som använder trosor som bara tvättas i urktemperaturen fyrtio grader
    Tillägg: Jag har kontorsarbete. Vore jag svinskötare hade jag kanske känt andra behov.
  • Anonym
    Skrott skrev 2011-08-28 19:04:29 följande:
    Vad är det som säger att "man" luktar (illa, underförstått antar jag) om man inte tvättar dessa regioner varje dag?! DU gör det, men har du undersökt om ANDRA har samma behov? 

Jag duschar ca en gång i veckan, dvs m hårtvätt i duschen/badet, och tvättar mig med tvättlapp (jepp, jag vet att det är gammeldags men ack så simpelt, spec när man har två små att ta hand om!)  när jag känner att jag behöver. Ansiktet tvättar jag varje kväll med tvättkräm.

En fråga som pockar svar är dock - påtalar DU om ngn i din närhet luktar (illa), har flottigt hår eller skulle behöva borsta tänderna? Ett ganska känsligt ämne... 
    Ja jag känner det då jag har ett sånt yrke.... även kan man känna när ngn kollega sätter sig bredvid..
    nej jag påtalar det inte om det inte är min familjFlört  alltså mina barn, min man Tungan ute skulle aldrig komma på tanken att säga det! Det är ju faktiskt därför det är så bra att säga det här, för givetvis så tror man ju att man inte luktar ngt  och om man visste om det så skulle man ju tvätta sig oftare eller hur? Men man kanske inte behöver tvätta håret varje dag utan använda torrshampoo varannan dag, samt ej använda tvål i underlivet, Helst bara vatten eller barnolja!  Intimtvål i rumpan...
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-08-28 19:45:01 följande:
    Bara för att det står fyrtio grader i trosorna betyder det inte att vi åttio-nittiotalisttjejer är så dumma att vi inte vet att bakterier inte försvinner förrän i minst 60 grader. I nästan alla kläder man köper i dagsläget så står det 30-40 grader men de tål oftast mer än så. Jag tvättar alla mina underkläder/sängkläder/handdukar i 60 grader oavsett vad det står i dem och inte har de tappat varken färg eller form, känner nog ingen i min egen ålder (23) som tvättar dem i lägre grader heller. 

"Man" köper inte underkläder med låga angivna tvättemperaturer för då kan jag inte reklamera dem om de blir förstörda i tvätten.

Alla är säkert inte så dumma men ganska många tycks vara det. Standardreaktionen när jag frågat efter trosor som tål 60 grader i affären är
    1) Jaså, står det bara 40, men de tål 60, det kör alltid jag.
    2) Varför skulle man tvätta det i 60 grader?? Och så en oförstående reaktion om man svarar att det inte blir rent på så låga temperaturer. (Alltid från yngre expediter.)
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-08-28 19:39:18 följande:
    Två gånger i veckan är inte för lite att duscha tycker jag, så länge man tvättar ansikte, underliv och under armarna varje dag. Jag önskar att jag kunde hålla mig till att duscha två gånger i veckan då jag hört att det är det bästa för håret men tyvärr så hinner mitt hår bli fett om jag inte tvättar det varannan dag...
    Mitt hår funkar så att det blir fett snabbare ju oftare jag tvättar det. När jag tvättade det flera gånger i veckan blev det fett snabbt, nu när jag tvättar det två gånger i veckan håller det sig bra så länge. När jag har tvättat det mer sällan på landet på sommaren har det blivit fett ännu långsammare. .
  • Anonym
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret..

Och de hudläkare jag känner suckar över duschhysterin och de problem den medför Överdriven dusch är ohygienisk, alltså motverkar god hälsa. Behöver man använda kräm för att ersätta hudfettet har det redan gått till överdrift.
    Givetvis gäller detta normal renlighetshygien och inte vilken nivå som gäller för att förebygga smitta på ex operationsavdelningar. Spritning av händer är för övrigt av begränsad nytta i influensatider.

Ditt historiska perspektiv stämmer inte riktigt. Det gamla julbadet hade säkert samband med att det var besvärligt att värma vatten till badbaljan men att bada en gång i veckan var helt normalt fram till åttiotalet och dusch i källaren hade då redan försvunnit för det stora flertalet sedan flera årtionden. Men du har helt rätt i att vi alla är partiska i så måtto att vi bedömer normalitet i stor utsträckning utifrån våra egna vanor.
  • Anonym
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:33:06 följande:
    Man kan ju aldrig slippa dem helt, men som i t.ex. underliv är det väldigt viktigt att hålla rent. Där samlas ju massor med bakterier som t.ex. kan ge urinvägsinflammation. Jag säger inte att alla får det. Men likväl är ju bakterierna där.

Nej, man tvättade sig inte så mycket där nere förr, men samtidigt levde vi inte lika länge som i dag heller och hade andra sjukdomar.
    Underlivstvättning som annan tvättning är bäst med måtta. Kvinnor som tvättar underlivet efter varje toalettbesök (som i vissa invandrargrupper) har till exempel högre frekvens underlivsinfektioner än kvinnor som inte vattentvättar så ofta.
  • Anonym
    NeLi skrev 2011-08-28 13:24:49 följande:
    vad avis jag blev på ditt hår! Jag har så tunt hår att jag behöver ha det nytvättat för annars bara "hänger" det.

håller också med om att det är individuellt hur mycket man duschar, så länge man inte luktar illa gör det ju inget. När jag var yngre arbetade jag som kassörska och vi hade en stamkund som luktade fruktansvärt fruktansvärt illa. nästan som underliv under mens. Jag skäms, men jag var tvungen att stänga min kassa när hon kom för det gick inte att andas..
    Är du säker på att ditt underliv mår bra? Mitt luktar inget särskilt vid mens, det luktar i alla fall verkligen inte illa.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?