• Ms M

Ngn som använt färdiga marängbottnar..

Är dom goda. Vad blir gott att ha mellan, på o som garnering.. Vill gärna ha ngt supergott..

• Svar på tråden Ngn som använt färdiga marängbottnar..
  • Lena

De är helt okej men lite torra. Chokladmousse eller mosade bär har jag haft emellan.

• Tecken

Jag tycker de är väldigt torra, inte alls som hemmagjorda. De blev "saggiga" snabbt också.

• hembakat

det godaste jag vet är en maräng botten ,lägg på vispad grädde och valfri frukt sen en marängbotten till och toppa med vispgrädde och frukt, mums=)

• Girl Happy

jag tycker de är goda.. brukar ha skivad banan  grädde och hallonsylt både mellan lagren och uppepå...

• Veronica 223

Jättegott att ta vispad grädde med krossad daim blandat i emellan och ovanpå. Gör iordning tårtan ca en halvtimme innan den skall ätas.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • PrettyPoppy

Har nog bara använt dem till glasstårta och då blir de inte torra!

Vispa "Vanilj-visp" hårt. Hacka daim och rör i. Lägg en marängbotten i en bakform med löstagbar kant. På med vaniljkrämen. Lägg på den andra marängbottnen och ställ i frysen. Minst 4-5 timmar. Till servering: vispa grädde och bred över, strö över hackad daim, ev. skivad banan också.  

• lurv

Jag har någon frukt eller chokladmousse emellan och grädde, bär eller frukt ovanpå. Ett tips är att göra i ordning tårtan precis innan den ska ätas. Bottnarna är rejält söta så man behöver inte ha så söt fyllning och inget socker i grädden. Något mer som är positivt är att de marängbottnarna jag har köpt är äggfria så även äggallergiker kan äta tårtan

• Rani

Jättegoda med smaksatt kesella emellan (jodgubb/lime eller rabarber) och grädde uppepå. Jätteenkelt och smarrigt!

• Veronica 223
    lurv skrev 2011-08-27 23:04:45 följande:
    Jag har någon frukt eller chokladmousse emellan och grädde, bär eller frukt ovanpå. Ett tips är att göra i ordning tårtan precis innan den ska ätas. Bottnarna är rejält söta så man behöver inte ha så söt fyllning och inget socker i grädden. Något mer som är positivt är att de marängbottnarna jag har köpt är äggfria så även äggallergiker kan äta tårtan
    Hur kan det komma sig maräng är ju bara äggvita och socker..?
  • anok
    Veronica 223 skrev 2011-08-27 23:06:27 följande:
    Köpt maräng innehåller ganska sällan ägg och är istället gjord på mjölk.
  • Veronica 223
    anok skrev 2011-08-27 23:52:29 följande:
    Köpt maräng innehåller ganska sällan ägg och är istället gjord på mjölk.
    Hm. Använder man konstgjord stärkelse eller vad för att få den fluffig ooch spröd?
  • VildVittra

Om man gör den precis innan den ska serveras så hinner den inte bli saggig tycker jag.

Jag hade lemoncurd blandat med vispadgrädde i mellan.
    Massor med vispad grädde uppepå och sen massor med färska bär som ganyr typ: blåbär, björnbär, hallon och jordgubbar.

Blev himla smarrigt och 5 personer var vi..åt upp alltihopa =)))

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Pussesnuttan

Tycker att köpta marängbottnar är ok.

Mitt tips är att varva med grädde och blåbär!

• PrettyPoppy
    Veronica 223 skrev 2011-08-27 23:06:27 följande:

Innehåll i färdiga marängbottnar:
    Socker
    Skummjölkspulver
    Stabiliseringsmedel E466  E412
    Natriumkarbonat E500
    Citronsyra E330

• Piff

Vi brukar mosa banan ( 2 st ) och blanda med lite vispad grädde och ha emellan, sen på med en marängbotten till, och där lägger vi vispgrädde och massor med daimkulor eller krossad daim.

Om man lägger ihop den långt innan den ska ätas blir den mest blöt och kladdig, så försök att slänga ihop den precis innan den ska serveras. Du kan ju vispa grädda och mosa bananer så att det bara är att lägga på straxt innan servering :)

Svar på tråden Ngn som använt färdiga marängbottnar..