• SilverLadyG

Vad behöver en nyfödd bebis?

Jag ska få en november bebis (är i v 30)Skrattande. Hur ska man klä barnet? Behöver man både åkpåse och vinteroverall? Kan en nyfödd använda åkpåse storlek 68/74 eller är den alldeles för stor?Vad ska man köpa allmänt?
    Jag har spjälsäng+skydd+madrass, vagn, babyskydd till bilen. Vad behöver jag mer? 

• Svar på tråden Vad behöver en nyfödd bebis?
  • Nina 566

har åkpåsen storlek? har jag aldrig sett. Det viktigaste är ju att den passar i eran vagn.
    Ja, både overall och åkpåse behövs till vintern.

Man behöver ganska mycket till en nyfödd. Finns säkert en massa trådar om det.
    Ska försöka att komma på några saker.

Förutom det som du har så: Babysitter, kläder, filtar, kudde till sägen, vagnen, febertermometer, skötbord/bädd....

• SilverLadyG
    Nina 566 skrev 2011-08-28 10:17:42 följande:

har åkpåsen storlek? har jag aldrig sett. Det viktigaste är ju att den passar i eran vagn.
    Ja, både overall och åkpåse behövs till vintern.

Man behöver ganska mycket till en nyfödd. Finns säkert en massa trådar om det.
    Ska försöka att komma på några saker.

Förutom det som du har så: Babysitter, kläder, filtar, kudde till sägen, vagnen, febertermometer, skötbord/bädd....

TackSkrattande. Blir inte det för varmt om bebisen har både overall och åkpåse?
  • Luullis
    SilverLadyG skrev 2011-08-28 10:22:54 följande:
    TackSkrattande. Blir inte det för varmt om bebisen har både overall och åkpåse?
    Det låter ganska varmt ja, men det beror på vart du bor. Jag har aldrig använt både åkpåse och overall och då är mina barn ändå födda mitt i vintern...
  • Linda b1986

Vänta lite med att köpa allt, du märker ganska snart när bebisen är född och då finns det säkert massa släkt och vänner som ner än gärna överöser dig med saker, har man köpt allt blir det mest kläder( som du kanske inte alls gillar)

Skötbord- fungerar byta på sängen med engångsundetlägg

Babysitter- behövs inte i början, bilbarnstolen fungerar bra i början

Ha lite is i magen och köp inte på dig allt är mitt råd, men bra att ha är massa lakan filtar små handdukar och tvättmaskin;) fast å andra sidan får du kanske en bebis som inte alls spyr;) sen amningste som du kan börja dricka redan nu så ammningen kommer igång fort när väl bebis är ute;;)

• SilverLadyG
    Linda b1986 skrev 2011-08-28 10:34:11 följande:
    Vänta lite med att köpa allt, du märker ganska snart när bebisen är född och då finns det säkert massa släkt och vänner som ner än gärna överöser dig med saker, har man köpt allt blir det mest kläder( som du kanske inte alls gillar)

Skötbord- fungerar byta på sängen med engångsundetlägg

Babysitter- behövs inte i början, bilbarnstolen fungerar bra i början

Ha lite is i magen och köp inte på dig allt är mitt råd, men bra att ha är massa lakan filtar små handdukar och tvättmaskin;) fast å andra sidan får du kanske en bebis som inte alls spyr;) sen amningste som du kan börja dricka redan nu så ammningen kommer igång fort när väl bebis är ute;;)
    Skrattande Amningste? Vart hittar jag det? Tack, ska åka och köpa massa lakan, filt, små handdukar :)
  • Nina 566
    SilverLadyG skrev 2011-08-28 10:40:03 följande:
    Skrattande Amningste? Vart hittar jag det? Tack, ska åka och köpa massa lakan, filt, små handdukar :)
    IKEA har bra små handdukar, "kräklappar"  osv. Dom har massor av bra saker till den lille.
  • Skogsflikkan

Jag köpte på mig en hög med handdukar, de hade på ikea, vita som kostade antingen 7 kr eller 5 kr. Nu på senare tid har jag sett dem för 3 kr. Dem hade jag som både kräklappar och på skötbädden. Jag köpte ett sådant underlag med skumplast och en vattentålig yta utanpå, den hade jag på tvättmaskinen - funkade perfekt. 

Kläder, ja storlek 74 är alldeles för stort till en nyfödd - Den storleken brukar de ha vid 7-8 månader tror jag. Köp ett startpaket med bebiskläder brukar finnas på både HM, Lindex och kanske även Kapp Ahl.

Overall och åkpåse känns väldigt varmt. När mina barn var små så hade jag en varmfodrad åkpåse och på barnet hade jag vanliga kläder, stickad kofta och stickade byxor, sockor. På hvuudet hade jag en tunn bomullsmössa och sen en tjockare utanpå som sällan behövdes eftersom det är så ombonat i vagnen med åkpåse och allt.

Får du en kräkbebis så går det åt lite kläder så då kan det hända att det behövs mer... men ofta så får man ju kläder av både vänner och föräldrar.  

• Toppen9

Plastad frotté är bra att ha tex i sängen eller i vagnen på sommaren.
    Inotyol - rumpsalva.

Ang overall och åkpåse så behövdes det när jag fick min son. Det var ofta -25 den vintern i mellan Sverige där jag bor.
    Fast jag tror att jag använde overall + filt (både under och över) i liggdelen och sen överdraget på liggdelen över det. Funkade utmärkt.

• denimbee

koksaltlösning att spola en täppt bebisnäsa med, badolja, flytande alvedon, snorsug

• denimbee

en annan sak som jag hade stor nytta av i början var mjölkuppsamlingaskoppar att ha i bh:n i början, mina bröst läckte ordentligt, dessa är aven sköna att ha om man får såriga bröstvårtor för då kan man ha dem i bh: så att bröstvårtan får lufta, och såklart amningskupor (gärna i tyg -skönare och miljövänligare)

Svar på tråden Vad behöver en nyfödd bebis?