• Squeezetoy

4,5 och vill inte bajsa på toaletten (och knappt i blöja heller)

Jag har en 4,5årig kille som vägrar bajsa på toaletten/pottan. Han har väl alltid haft lite "hang ups" kring bajsandet då han säger att han inte vill bajsa. Så då har han hållit tillbaka och hållit tillbaka sen blir det katastrof. Kan ju inte stå still och hoppar runt och är jätteretlig och det gör så klart ont när det väl blir avklarat. Det har varit så i vågor för att sen funka jättebra med magrutinen. Dock har han aldrig bajsat på förskolan, bara hemma i blöjan.Nu den här senaste omgången med bajsproblem hade han en dag på förskolan då han var väldigt nödig men han hade totalvägrat.

Torr har han varit sen han var 25mån men bett om att få bajsa i blöjan när han känt att det behövts.

Nu har vi ett barn till också, 2,5 år lite drygt, han är dagtorr och går dessutom och bajsar på toaletten och skulle helt klart kunna vara utan nattblöjan också. Men det kan INTE storebror, han kissar massor på natten. Dels så finns det i släkten med att vara sen med att klara av nätterna, dels har vi problematik kring att han alltid är täppt, snarkar som en hel karl och har andningsuppehåll men för det har vi nu fått en tid för operation nu till veckan. Har läst på ngt ställe att dålig sömn och apnéer kan göra att barn kissar på sig. Kanske, om vi har tur blir det mindre kissande på natten då. Men annars kan vi ju hålla på ett bra tag till med nattblöja, det är jag medveten om.

Jag vet att barn har helt olika förutsättningar, även om de är syskon, men det känns ändå jätteknasigt att kunna ta bort nattblöjan på det yngre barnet först. Nu är det iaf inte så att han vägrar ha på sig blöjan, så den åker på samtidigt med storebrors och sen av fortare än kvickt på morgonen så det är inget som är något problem än. Jag har ju ingen aning om hur storebror skulle uppleva det om han har blöja med inte lillebror, och jag kan inte tvinga på lillebror en blöja som inte är nödvändig om han bestämmer sig för att var utan. Så jag kör på med nattblöja till båda än så länge.

Vi hade ett genombrott med toaletten i ungefär ½vecka då han gick på toaletten själv och bajsade. Vi blev jätteglada, hurrade och firade och han fick välja en leksak som han var lovad. Men efter ca ½vecka var vi tillbaka till blöjan igen. Och det gick inte att vägra honom blöjan med hänvisning till att han ju visat att han kunde, då höll han sig och vägrade tills han fick blöja och då ger man ju blöjan för att han inte ska bli hur hård som helst.

Frågar man honom om när han ska börja bajsa på toaletten igen kan man få svar som -När jag går i skolan, eller -När jag är vuxen. Eller bara -När jag är större.

Har provat att få honom att bajsa sittande på potta el. toalett med blöjan på men det vägrar han. Men han får bara vara på toaletten och bajsa och sen komma direkt när han är klar för att ta bort blöja och tvätta. Det fungerar när han bajsar varje dag, men som nu när han inte vill bajsa alls har jag gett efter lite och låtit honom vara i tvättstugan där han helst vill vara, där står han i ett speciellt hörn.

Han har eg. aldrig varit hård i bajset när han bajsat varje dag. Men så när han har perioder då han inte vill bajsa, ja, då blir det både ganska hårt och jättemycket. Men jag tror han tömmer allt när han väl bajsar för han tar god tid på sig.

Är det någon som haft det liknande?
    Hur har ni andra löst bajs-situationen? Just nu har jag inga fler idéer.

• Svar på tråden 4,5 och vill inte bajsa på toaletten (och knappt i blöja heller)
  • Finesse

Förstår inte riktigt problemet.. vill han inte bajsa alls?

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Squeezetoy

När det funkar bajsar han varje dag, i blöja.

Perioder när det inte funkar säger han att han inte vill bajsa alls, alternativt att han inte vill bajsa varje dag för det är tråkigt.

Bajsa på toaletten går inte alls, det funkade bara ½v i våras.

• Finesse

Min dotter är förvisso "bara" 3,5 år.. men hon är helt torr, förutom att hon bajsar i blöjan. Och vi har inte gjort nån stor deal av det. Hon får bajsa vart hon vill och hon får alltid en blöja. Vill inte tvinga henne.

Att förpassa honom till toaletten kanske inte är det bästa? Eller tvättstugan.. låt han bara få va? eller funkar inte det heller? 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • cosinus

Jag har 2 söner med 2 års mellanrum. Den äldre är 5.5 och den yngre 3.5.

Den yngre är en fena på att hålla sig, har hela sommaren sovit som en gris hela natten efter 200 ml välling och aldrig kissat ner sig.

Den äldre är en katastrof nattetid och fast vi väcker kl 23 och 02 och kissar så klarar han kanske 30 % av nätterna. Ibland lyckas han kissa ner två omgångar på en natt. Men han vill inte ha blöja eftersom den yngre slipper och jag har inte hjärta att tvinga honom så vi väcker och tvättar...

Men iaf. Har du funderar kring hur hans nattkiss påverkas av om bajsandet funkar? När jag googlade om sängvätning ang den större av sönerna så kom jag över information om överaktiv blåsa som tydligen också kan kallas liten blåsa och en del annat jag inte ens mins just nu. Hur som helst så fanns 3 huvudorsaker till sängvätning där 1 var att de saknade en form av hormon som ska koncentrera kisset 2 att de sov så hårt att de inte kände när de kissade ner sig än mindre vaknade i tid för att kissa och 3 överaktiv blåsa.

Överaktiv blåsa hänger i sin tur väldigt mycket ihop med förstoppning och bajsstrul och vår son som liksom din har haft rejält bajsstrul. I våras släppte det för honom och nu bajsar han när han behöver på toaletten och då har det blivit bättre på kissfronten. Inte så bra så att det funkar på nätterna men det är mycket mindre kisstrul på dagen iaf. För han har ofta kunnat kissa ner sig lite grann dagtid och alltid har hans byxor luktat kiss fram mot kvällen och det händer nu att han kan ha byxor 2 dagar i rad för första gången någonsin. Nu kanske inte din son har något problem med kisset alls men det kan vara värt att skäna en tanke just eftersom både basjet och nätterna strulat.

För vår kille var det så att han slutade med blöja när han var drygt 2 utom då bajset där han ville ha blöja. Problemet var bara att han inte ville be om blöja på dagis och inte alltid hemma heller. Han hade inte riktigt tid at bajsa och drog sig i det längsta för det. Sen slutade han efter ett tag att vilja ha blöja men klarade ändå bara av att bajsa ibland på toaletten. Väntade han för länge blev han för hård och blev han för hård klarade han inte av att bajsa sittandes och då bajsade han i byxorna ist. Vi pratade massor om det här i våras, att man måste känna efter om man blir bajsnödig när man sitter på toa och man måste bajsa om man kan även om det tar tid. Hjälpte föga. Sen i börja av sommaren lackade jag till slut ut på alla nedbajsade kalsonger och sa vid ett tillfälle av bristfällig pedagogik att nu fick han sluta bajsa ner sig och börja bajsa på toa och bajsade han ner sig så blev det inget nintendo DS den dagen.

Förmodligen inte något som hade fått mig att vinna något pris i föräldraskap men det funkade faktiskt. Det visade sig att han var så mån om sin speltid att när vi påmindre honom om att bajsa om han kunde när han väl satt på toa så försökte han verkligen eftersom han förstod att han då inte skulle bajsa på sig senare och därmed få spela sitt högt älskade nintendo. Sen dess har han bara bajsat ner sig 1 gång på 3 månader mot 3-4 ggr i veckan innan.

Jag har inga direkta råd om hur du ska bryta hans beteende. Funkar inte toan alls kanske det vore läge att ha en tid avsatt för bajs på em/kvällen. Där han får blöja och får vara där han brukar bajsa och s a s inte göra något annat än att känna efter om han behöver bajsa för dagen. Prata med honom om att det är viktigt att man försöker bajsa varje dag, att magen och kroppen behöver bajsa ofta. Sen kan man inte hjälpa om det inte kommer något men att man iaf försöker varje dag. Får du det att funka kanske steg 2 får bli att han bajsar på toaletten iaf ibland.

• Squeezetoy

Jo, att bajsande och kissande kan höra ihop vet jag. Min ena systerson är 10år snart och har fortfarande inte torra nätter, trots hög dos minirin (medicin för att minska mängden kiss på natten). Där har dom fått rådet att han på kvällen måste sitta minst 15min på toaletten för att vara helt tömd så att säga, inte bara bajsa det nödvändiga för att sen springa iväg och leka. Så det hänger helt säkert ihop.
    Det är kanske dags att införa en bajstid på kvällen före läggning? När hans bajsande fungerar som det ska har han alltid bett om blöjan precis efter middagen, så det kanske vore en bra start för att få bajsandet att funka igen för just nu är vi inne i en "jag vill inte bajsa varje dag för att det är tråkigt"-period.

Nu har sonen iaf opererats för sin täta näsa så nu ska vi slippa sömnapné i alla fall och han ska väl äntligen få sova ordentligt på nätterna. Då kanske kroppen dessutom själv, med lite tur, kan bilda det hormon som krävs för att minska produktionen av kiss nattetid. Och att det inte finns några andningsuppehåll som kan trigga att han kissar på sig. Men jag har alltid varit medveten om att flera i nära släkt har haft problem med torra nätter så allt före 8år är bonus känner jag. Det som är värre är väl ifall han skulle känna sig dum om jag nu måste ta bort nattblöjan på den yngre pojken ifall han skulle börja vägra den. Att lillkillen bajsar på toaletten verkar han i alla fall inte bry sig om som tur är.

• Vill ha bebbe

Så skönt att hitta denna tråd, jag behöver lite stöd och igenkänning från andra föräldrar!

Vi har en liten kille på 4 år här hemma som har stora problem med bajsandet. Han är torr sedan ca 6 månader tillbaks men vill alltid bajsa i blöjan. Han håller sig väldigt länge ändå (5-6dagar) och vi ger honom katrinplommonjos 2ggr/dag för att han inte ska bli förstoppad, det hjälper att hålla bajset hyfsat mjukt trots att han håller sig så många dagar. Han säger att han inte vill bajsa på pottan, att det är läskigt och jobbigt. Vissa perioder är det bättre, då bajsar han varannan dag i blöjan, men nu har vi haft en månad av mycket gråt och han håller tillbaks bajset och vill knappt bajsa i blöjan. När han väl gör det så skriker han i panik och blir helt förstörd.

Vi har pratat med BVC men fått föga hjälp där. Hennes tips för att få honom att bajsa på pottan var att ha små paket med någon leksak (dvs belöning) på toaletten. När han bajsat i pottan får han välja bland paketen och det blir således en positiv koppling: bajsar han får han ett paket, en belöning och det uppfattas positivt och bra att bajsa på pottan. Vi började med detta för en vecka sedan och han har bajsat 1g på pottan under starka protester och mycket skrik och gråt, men han blev väldigt glad efteråt och stolt! Sen har han bajsat i kalsongerna 2 ggr och en gång precis när nattblöjan åkt på. Vi kommer att köra på med detta ett tag och hoppas på en positiv utveckling även om vi förstått att det kommer att ta tid.

Även vi har en son till på 2 år som är mycket mer medveten om kiss och bajs och som sköter det bra, han har börjat att gå på pottan en del men inte så pass att han är torr än. Skulle tro att han blir det efter vintern. Vår 4-åring har även han haft sömnapneér och blev i april opererad (halsmandlar, polyper + rör i öronen). 

Man blir själv så påverkad som förälder när barnet har det jobbigt med att inte kunna/vilja bajsa, man vill ju verkligen bara hjälpa dem att inse att det är bra, att man inte får ont i magen då och att alla andra bajsar varje dag! 

**Max 070716** **Leo 090726**
Svar på tråden 4,5 och vill inte bajsa på toaletten (och knappt i blöja heller)