Starta eget som fotograf?
Det bästa tycker jag är att du börjar lite smått o skaffar dig erfarenhet, det väger ändå tyngst! Jag gick media på gymnasiet och har nu pluggat två fotokurser på högskola. Det senaste året har jag frilansat som "fotograf"på fritiden, men ännu inte startat något företag, och fotar mest barn, familjer, porträtt. Men har även börjat få några uppdrag hos företag.
I början fotade jag bara vänner och familj, för att få erfarenhet och känna mig mer säker. Man vill absolut inte ha känslan av att man inte klarar av vissa saker kunden ber om och riskera att göra ett dåligt jobb. Nu får man förstås välja ut lite vilka kategorier man är bäst på och vill fota, man behöver ju inte lära sig ALLT ;)
Jag har ingen studio utan åker runt och fotar, eller så kommer folk hem till mig. Har inte införskaffat mig någon studioutrustning ännu, utan kör med en extern sb-800 blixt, reflexskärm och en hel drös med objektiv. Fotoutrustning kostar mycket att inhandla så det kan vara bra att ta det lite lugnt i början tills man känner sig "kittad" nog att klara av "riktiga" jobb.
Lycka till!
Nikon D70 (min andrakamera), 10-16 mm, 3,5-5,6.
Nikon D7000, 70-200mm, 2,8.
Nikon D7000, 50 mm 1,8, sb-800, reflexskärm
Nikon 7000, 50 mm 1,8, reflexskärm och "gratis solljus" ;)