• 89Mamma10o12

Skänker ni pengar till välgörenhet?

Själv så gjorde jag det förr men nu har vi dels inte riktigt råd, speciellt inte efter att man fick reda på att pengarna man skänkt hade hamnat i fickan hos nån gubbe som inte ens behövde dem. Det i sin tur fick mig att tappa tron på att pengarna verkligen kommer fram. Jag menar hur mycket kommer egentligen fram till dem man skänker till?
    Varför är det så? Är det så för att personerna som hanterar pengarna är så giriga och ska ha jätte mycket betalt för att skicka dem vidare?
    Kan det inte finnas nån hjälp som man kan skänka pengar till som i sin tur ger alla pengar som blir skänkta till de behövande?..

Finns det nå sånt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skänker ni pengar till välgörenhet?
  • Lena

Skulle aldrig skänka till en organisation som inte har 90-konto. Jag köper ibland de hemlösas tidning och skänker saker till 2nd handbutiker som arbetar med välgörenhet

• sumpbävern

Inte så mycket längre när man får höra hur mycket av pengarna som går ner i rika chefers fickor. Däremot betalar jag till fadderbarn och fadderbyar.

• mumama

jo , men inte mer än 50 kr/ mån till läkare utan gränser.

• Kajee

Dels så finns det trots allt en del omkostnader för att få fram hjälp till andra länder. På något sätt måste administrativa kostnader eller fartyg som lastar hjälpförnödenheter betalas. Sen finns det ibland korrupta politiska och administrativa system i andra länder. Man måste betala någon för att komma vidare med hjälpen. Det är när den här summan blir för stor som det inte känns ok.

Jag föredrar projekt som satsar på "hjälp till självhjälp". Det innebär att det är bättre ur ett längre perspektiv att lägga pengar på att utbilda folk i agrikultur än att ge dem mat. Sen kan det ibland behövas akuta insatser och då behövs det verkligen mat, mediciner och kläder. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tant Green

Jag är världsförälder via Unicef, så jag har någon stående inbetalning varje månad, men jag minns inte hur mycket det är. Hoppas något av det kommer fram i alla fall.

Annars skänker jag dotterns urvuxna kläder och leksaker (och andra saker som vi inte behöver längre) till stadsmissionen, det tror jag funkar bra. De ger ju bort en del, och säljer resten så att de får in pengar. 

• Luullis

Ja, vår familj betalar allmosa(2,5% av vår förmögenhet) till dom fattiga varje år. Utöver det skänker vi kläder och liknande.

• Lufsan

Jag ger 20kr i månaden till amnsety och 50 till läkare utan gränser. Jag tror att det där att allt skulle gå till någon gubbe bara är en konstig föreställning. (ja jag vet om skandalen med rädda barnen eller vad det var). 
    Alla med 90-konto måste följa vissa regler gör man inte det avslöjas det ganska ordentligt.  

En dag i sänder.
  • Alexandra84

Det händer. Men då är det på MC Donalds för det mesta. Jag lägger småpengarna som blir i bössorna. Sen händer det att jag lägger i bössor i affärer. Men mest till MC Donalds
    Sen skänker jag mycket till second hand, men då är det saker (kläder, möbler, leksaker... Är lite lat så jag orkar inte försöka sälja det själv )

• Dimes

Jag skänker pengar till mitt fadderbarn (Action Aid) och till Världsnaturfonden varje månad. Sammanlagt 300 kronor och det är endast 90-konton.

Sedan brukar jag skänka pengar till diverse organisationer (till exempel FN) när läget är akut i vissa länder, som till exempel i Somalia. Det blir väl ungefär en 50 kronor genom mobilen då och då.

• April barn

Ja - Jag skänker till djurens rätt varje månad, inte så många som tänker på de organisationerna tyvärr Rynkar på näsan

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Elli47

Jag ger 350 per månad till Läkare utan gränser för de jobbar på ställen där inga andra är, de ger inga skyhöga löner, många jobbar gratis och får bara omkostnader betalda. Brukar även donera pengar till olika organisationer vid speciella tillfällen, t ex om nån har en bössa från Röda Korset så sätter jag pengar i den, kan sms:a till speciella ändamål etc.

• Snösparv

Jag stöder framförallt hjärtebarnsfonden. Utöver det ger jag några gånger om året till olika organisationer, senast blev det ett par hundra till läkare utan gränser. Småpengar när jag är på McD då Ronald McDonalds hus är helt fantastiskt.

Skänker kläder och annat ibland också.

• stumpetroll

Vi skänker pengar varje månad till Hoppets stjärna. sedan så blir det alla olika bössorna som dottern får lägga små mynten i.
    Lämnar kläder o dyl till bättre behövande oxå :)

• Dimes
    April barn skrev 2011-08-28 20:16:06 följande:
    Ja - Jag skänker till djurens rätt varje månad, inte så många som tänker på de organisationerna tyvärr Rynkar på näsan
    Jag tackar för tipset, har ansökt om att få bli djurfadder.
  • lotusmamman

Ja självklart. Varje månad skänker vi pengar till olika ändamål. Vi varierar till vem/vad varje månad då vi har många olika projekt som vi vill stödja och är intresserade av.
    Några jag spontant kommer på såhär är
    WWF
    Djurens rätt
    Forska utan djurförsök
    ABC
    Lokal teaterförening
    Läkare utan gränser
    BRIS

Jag avstår gärna från godis, extra tidningar etc. för att kunna göra detta varje månad.

Besök min blogg! lotusmamma.se/
  • Yugen

Ja, jag är student men med autogiro skänker jag pengar till UNICEF och är då "världsförälder". Skulle önska göra det till andra också men det får jag "vänta med".

• En helt vanlig mamma

Ja, till barncancerfonden...

Svar på tråden Skänker ni pengar till välgörenhet?