• Anonym (uppjagad)

Alkohol i cidern jag köpte på Ica, hade inte en tanke på det!!!

Jag är gravid i v 16, och har svårt att både äta o dricka. Mat liksom tilltalar mig inte, så när jag väl blir sugen på något så köper jag det direkt=o)

När vi va på Ica o handlade i förrgår blev jag blixtsugen på en flaska päroncider (enliters, Herrljunga) så jag köpte glatt den o drack av igår kväll o idag... o idag när jag skulle hälla upp det sista ur flaskan upptäckte jag att det ju är alkohol i den! Hade INTE en tanke på det! Men nu när jag tänkte på det så får det väl bara kallas cider om det är lite alkohol i? Jaja, det va 0,7% alkohol i, men ändå tillräckligt för att jag skulle stressa upp mig för det!

Är starkt emot o dricka alkohol när jag är gravid nämligen, o det va verkligen inte med flit, bara tanklöst av mig!

Borde jag oroa mig? Någon mer som gjort samma tabbe?

Kram

• Svar på tråden Alkohol i cidern jag köpte på Ica, hade inte en tanke på det!!!
  • Helena och Axel

Jag tror inte att 0,7 % är något att hetsa upp sig för. Nolltolerans javisst, men det här är så lite, och vid ett enstaka tillfälle. Allt är säkert helt ok. Jag har själv druckit sån cider.

• SilverLadyG

gör inget. Alkoholfri öl har 0,5 %, vilket är absolut inget.

• Anonym (anon)

Jag har som du TS, total nolltolerans för alkohol under graviditet men... jag tror inte att någon skada är skedd. Mängden är så oerhört liten och du har bara druckigt det en enda gång, jag tvivlar starkt på att det kom fram något ens mätbart till barnet. Oroa dig inte, visserligen så kan ingen säga hur mycket eller hur lite innan en skada kan ske, men detta är nog inte ens mätbart som sagt var och kom ihåg, det blir inte alltid skader av alkohol heller. Finns många exempel som jag känner till där gravida inte vetat att de varit gravida förrän många veckor fram och deras barn har fötts friska.

Gräm dig inte utan försök att glömma det, du kommer ju knappast dricka igen...

• Lena

All cider innehåller alkohol. De som räknas som alkoholfria har så lite alkohol att det inte märks i kroppen.

• pluppfamiljen

Ingen fara det är så lite alkohol ändå... Jag dricker lite vin då och då det är ju ok nu för tiden. 

Blivande 6 barns mamma
  • Lena
    pluppfamiljen skrev 2011-08-28 20:27:03 följande:
    Ingen fara det är så lite alkohol ändå... Jag dricker lite vin då och då det är ju ok nu för tiden. 
    Nej det är inte okej att dricka vin som gravid. Det är okej att dricka vin om man ammar, vilket är en stor skillnad.
  • La Lola
    pluppfamiljen skrev 2011-08-28 20:27:03 följande:
    För gravida är det fortfarande nolltolerans som gäller.
    Det är inte ändrat här i Sverige. Fast du kanske bor nån annanstans iofs......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (JK)

LA lola- Vadå att det är nolltolerans i sverige? Det är inte ens olagligt, det  är upp till var och en.

• La Lola
    Anonym (JK) skrev 2011-08-28 23:50:15 följande:
    LA lola- Vadå att det är nolltolerans i sverige? Det är inte ens olagligt, det  är upp till var och en.
    Ja såklart är det upp till var o en......jag skrev inte att det är förbjudet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Alkohol i cidern jag köpte på Ica, hade inte en tanke på det!!!