Ja Ross Greene böckerna är bra komplement till Juul och Gustafsson, speciellt om man har barn som "är lite svårare"
. Klingbergs bok ger en bra inblick i hur hjärnans funktioner mognar. Vill man veta vad tillämpad beteendeanalys är kan man läsa Peter Karlssons bok beteendestöd i vardagen. När det gäller belöningssystem så är det så att de flesta tänker på Supernanny som tyvärr gör helt galet. Jag som har levt med beteendemodifikation i tre år (fått handledning av experter på området) och har lärt mig det utan och innan kan se den enorma hjälpen, men också nackdelarna. Vi har genom bla belöningar lärt vår son i princip allting som normala barn lär sig by default under förskoleåldern (han har autism och klassades som utvecklingsstörd som två-åring, nu är han integrerad i vanlig förskoleverksamhet vilket antagligen inte hade fungerat utan den otroliga draghhjälp som träningen varit). Vi har dock använt belöningar med viss försiktighet och jag har aldrig strävat efter lydnad utan snarare belönat egna initiativ. Trots snart tre års beteendeträning är vår son inte ett dugg lydig. Kanske går det att uppfostra barn till nickedockor om man har lydnad som mål. Men jag tror faktiskt att det är betydligt svårare än man tror, trots diverse belöningssystem. Jag har dock läst Petra Krantz blogg och jag håller med om att man kan missa viktiga ledtrådar om barnets verkliga behov om man är för ivrig att hela tiden belöna bra beteenden. Kanske är det så att barnet tappar sin inre vägledning? Det är iaf viktigt att tänka när man inför belöningar. Samtidigt så vet jag att om min son helt och hållet hade fått följa sin inre vägledning så hade han varit kvar i sin lilla autismbubbla. Hade han varit lyckligare då? Kanske? Men han hade inte kunnat uttrycka sina behov och åsikter verbalt på samma sätt som han kan idag, han hade haft blöja, han hade inte kunnat klä på sig själv, han hade inte kunnat klippa med sax och pyssla med de andra barnen på dagis, han hade inte kunnat delta i de andra barnens lekar och framförallt, han hade inte kunnat diskutera sina specialintressen med oss (som är hans absoluta favoritsysselsättning). För vår son har ändå beteendeträningen inneburit större chans att delta i det sociala livet och därmed också en större chans att påverka sitt liv.
Nu är min son ett dåligt exempel eftersom han har så stora problem att han till och med har fått en diagnos. Men samtidigt är det ju så att hos alla barn så finns det stora skillnader i utveckling av hjärnans olika funktioner och vissa barn kanske ligger flera år efter sina jämnåriga inom vissa kognitiva områden. Om man ska hjälpa dessa barn så kanske man får tänka utöver vanlig barnuppfostran? Ett barn som tex. har lättare läs och skrivsvårigheter kan ju komma ikapp sina jämnåriga ganska snabbt om man lyckas motivera barnet att läsa mer. Om ett sätt att öka motivationen är tex. att ge barnet lite extra datortid efter läxorna, ska man undvika det då, pga av rädsla för belöningar? Ja, jag vet inte, men jag tycker det är synd att man aldrig får en nyanserad bild av belöningssystem och beteendemodifikation. Som allting annat så finns det för och nackdelar med belöningar. Livet är så enkelt för dem som tänker svartvitt. De har alltid sanningar att leverera.