• Anonym (funderar)

vad gäller om man ska bli godkänd om hanledar för B körkort?

min bonusson vill övningsköra med mig.

vilka kriterier gäller för att man ska bli godkänd? tänker på ålder? hur länge måste man ha haft körkort?

om man har en fortkörningsbot (som är betalad) som hände för lite mer än 1 år sedan påverkar det?

sedan undrar jag kan man köra med vilken vanlig personbil som helt? även typ mercedes som har handbronsen på förarens vänster sida? nån som vet         

• Svar på tråden vad gäller om man ska bli godkänd om hanledar för B körkort?
  • Lena

Körkort i minst 5år och minst 24år gammal.

Jag skulle inte rekommendera att köra med en bil där man inte kan ta till handbromsen om det värsta skulle hända, dock tror jag man får det. 

• Anonym (funderar)
    Lena skrev 2011-08-28 22:06:12 följande:
    Körkort i minst 5år och minst 24år gammal.

Jag skulle inte rekommendera att köra med en bil där man inte kan ta till handbromsen om det värsta skulle hända, dock tror jag man får det. 

så min fortkörningbot kan inte hinda mig? jag är över 24 och har haft kortet i mer än fem år.

vet du om man kan kolla upp detta med bil? vi har bara mercedes i familjen och köper inte en till bil för att han ska övningsköra...  
  • firewoman

Och så måste du gå handledarutbildningen på trafikskolan. Jag tror också att du får köra med handbromsen på "fel" sida, men jag tycker att det känns tryggt att veta att jag kan nå den om det skulle behövas. Än så länge har jag inte behövt göra någon annan åtgärd än att säga stopp.
    På vår handledareutbildning berättade läraren att det finns en anordning att köpa som man kopplar till bromspedalen och som ger ett dubbelkommando på fotbromsen om det skulle behövas. Det kanske vore nåt för er bil. 

• Anonym (funderar)
    firewoman skrev 2011-08-28 22:10:35 följande:
    Och så måste du gå handledarutbildningen på trafikskolan. Jag tror också att du får köra med handbromsen på "fel" sida, men jag tycker att det känns tryggt att veta att jag kan nå den om det skulle behövas. Än så länge har jag inte behövt göra någon annan åtgärd än att säga stopp.
    På vår handledareutbildning berättade läraren att det finns en anordning att köpa som man kopplar till bromspedalen och som ger ett dubbelkommando på fotbromsen om det skulle behövas. Det kanske vore nåt för er bil. 

vet du vad en sådan kostar anordningen?

ja kuren vet jag att man måste gå men det är minsta problemet.. undrade mest över ålder och sådant samt om min fortkörningsbot skulle kunna hindra? 
  • Anonym

Din fortkörnings bot påverkar inget alls.
    Jag har haft flera stycken och det påverkade inte ansökan.
    Precis som dom sagt i tråden 24 år, haft körkort i 5 år och avklarad handledar utbildning som inte alls är något märkvärdigt! Den du ska övingsköra med måste oxå ha gått den, antingen med dig eller själv men han/hon måste ha gått den i alla fall.
    Man sitter en förmiddag eller eftermiddag o lyssnar på en körinstruktör som berättar div saker som man som körkortsinnehavare redan vet,.
    Jag gick den för 2 månader sen o här i länet jag bor i kostade urbildningen 750:- per pesron.

Svar på tråden vad gäller om man ska bli godkänd om hanledar för B körkort?