• Anonym (Virre)

4,5 månader gammal och vägrar sova

Vi håller på att bli riktigt förtvivlade här... Vår son som är 4 månader och 2 veckor har sedan samma dag han blev 4 månader sovit riktigt kasst. Det började när vi sov över hos svärföräldrarna en natt. Natten efter det sov han väldigt oroligt, vaknade och grät, grät i sömnen, vilket han aldrig hade gjort tidigare. Han började även sova kortare stunder på dagen än tidigare. Han blev i samma veva lite grinigare men har samtidigt nu sista veckan börjat skratta mycket.
    När han blev 3 månader fick han börja sova i egen säng, även på dagen. Innan sov han i vår säng från det att vi la oss och i insatsen till barnvagnen i soffan på dagarna och kvällarna. Vi fick in en nattningsrutin och lade honom alltid mellan 20 och 21. Det gick jättebra, i en  månad.
    Nu kan han vara uppe tll 23 eller senare trots att han sov senast runt 17. På dagarna sover han med 2-3 timmar mellan tupplurarna som är 30-75 minuter långa (på morgonen längre) och tre eller fyra till antalet. Just på kvällarna är han extra svår att söva, men det är ofta problem även på dagarna. Nu snittar han på 12,5 -13,5 timmar sömn per dygn! Förut låg han på runt 15-16 timmar sömn. Nu sover han inte oroligt på natten längre, utan sover till 5 eller 7 på morgonen, äter och somnar oftast om till 8 eller 9.
    Det jag är orolig över är om det är farligt för honom att sova så lite. Jag undrar också vad det kan bero på att han är så orolig och vad man kan göra för att få honom lugn och sömnig. Han kan tydligt signalera att han är trött, men somnar inte hur man än försöker.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden 4,5 månader gammal och vägrar sova
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att bebisar i hans ålder ofta kan få problem med att komma till ro. Vilket kan bero på att sinnesintryck och erfarenheter lagras och bildar en minnesbank.
    Detta gör honom förmodligen både mer social men även mer krävande. Därmed kan det bli svårare för honom att varva ned och det i sin tur kan påverka att han sover mindre.

Har ni möjlighet att upprätthålla någon form av rutiner kring sömnen och vad som sker under dagarna borde det underlätta. Då erfarenheterna/rutinerna gör att han kan förstå orsak-verkan. Det vill säga att han kan förutse vad som kommer ske.

Jag har svårt att tro att han skulle ta skada av att sova lite "för lite" under en period. Det är naturligtvis viktigt att vara lyhörd för hans signaler och jobba för att hitta en rytm som passar er och honom. Därefter brukar det inte vara svårt att upprätta någon form av rutiner.

Barn behöver dock olika mycket engagemang från föräldrarna, för att klara att vara ned. Vilket, helt enkelt, beror på att barn är olika känsliga för vad som sker runtomkring dem.
    Därför tycker jag att ni pratar med er BVC sköterska, så att ni gemensamt kan komma fram till vad som passar er.

Mvh Christine

Svar på tråden 4,5 månader gammal och vägrar sova