Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

4,5 månader gammal och vägrar sova

Hej!

Min erfarenhet är att bebisar i hans ålder ofta kan få problem med att komma till ro. Vilket kan bero på att sinnesintryck och erfarenheter lagras och bildar en minnesbank.
    Detta gör honom förmodligen både mer social men även mer krävande. Därmed kan det bli svårare för honom att varva ned och det i sin tur kan påverka att han sover mindre.

Har ni möjlighet att upprätthålla någon form av rutiner kring sömnen och vad som sker under dagarna borde det underlätta. Då erfarenheterna/rutinerna gör att han kan förstå orsak-verkan. Det vill säga att han kan förutse vad som kommer ske.

Jag har svårt att tro att han skulle ta skada av att sova lite "för lite" under en period. Det är naturligtvis viktigt att vara lyhörd för hans signaler och jobba för att hitta en rytm som passar er och honom. Därefter brukar det inte vara svårt att upprätta någon form av rutiner.

Barn behöver dock olika mycket engagemang från föräldrarna, för att klara att vara ned. Vilket, helt enkelt, beror på att barn är olika känsliga för vad som sker runtomkring dem.
    Därför tycker jag att ni pratar med er BVC sköterska, så att ni gemensamt kan komma fram till vad som passar er.

Mvh Christine

Svar på tråden 4,5 månader gammal och vägrar sova