Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

Vad bör en 3- åring kunna?

Svårt att veta vad de bör kunna, jag vet bara vad min tjej kan och där ingår bl a:

Klättra upp på en gunga och ta fart själv
    Klä på/av sig alla kläder (ibland behövs hjälp med dragkedja men oftast inte)  
    Räkna till 10 både som en ramsa och räkna saker/personer
    Vet hur bokstäverna och siffrorna ser ut/vilken som heter vad
    Kan skriva bokstäverna i sitt namn men de kommer sällan i rätt ordning och åt rätt håll
    Ang tid så förstår hon imorgon, efter maten osv men inte klockan
    Avstånd så förstår hon nära/långt borta
    Komunicerar utan problem även om vissa ord fortfarande är "egna" hon säger t ex sessemester om semester,
    Kan alla färger.
    Ang skämt är det väldigt olika med vad hon förstår och inte.

Vet inte vad mer jag ska skriva

• Habaladabala
    Alexi skrev 2011-08-30 15:08:23 följande:
    Om jag får låna tråden igen, upplever ni att mycket av den mentala utvecklingen är beroende av talet? Dvs det känns som att några barn vi känner (som är 2,5-3 år) är enormt tidiga med mycket som har med förståelse och sånt att göra. Åh, svårt att förklara men ett barn kunde tex hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan. Dvs beteendet är så moget och så oerhört långt ifrån vad vår snart treåring skulle kunna tänka, känna och resonera kring. Barnet kan fundera kring vad de gjort igår eller för länge sen, vad de ska göra kommande dagar osv. Ett annat barn i samma ålder kunde resonera kring att lillasyster inte fanns när han fyllde år senast (typ sex månader sedan) Eftersom dessa barn pratar väldigt bra (och vår dotter rätt dåligt) så undrar jag om allt sånt hänger på om barnet kan prata bra eller inte. Dvs hänger talförmågan ihop med en väldigt mental mognadsprocess i hjärnan, typ?

Jag är alltså inte ute efter att jämföra med vår dotter eller så utan mest reflektion av VAD som gör att vissa barn är så enormt tidiga.
    Jag tror det kan hänga ihop, eller kanske snarare att man märker den mognaden hos barn som pratar tidigt just för att de pratar. Jag tror överlag  att barn som pratar bra känns äldre än de som inte gör det.
    Min tjej började prata tidigt och ibland kunde jag känna att hon pratade bättre än hon förstår.  
  • Habaladabala
    crossfit skrev 2011-09-05 21:03:11 följande:
    Vad betyder alla färger?
    Grundfärgerna eller?
    Jag skulle säga alla vanliga färger som Rosa, blå, grön, lila, röd, gul, svart, grå, orange, brun, hmm kommer inte på fler nu...
Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?