• Anonym

fel i soc utredningen

Ni ska ha tid att yttra er en rimlig tid från att handlingen kommit er tillhanda. Eftersom (jag antar) att handläggaren inte skickat den med rekommenderat brev kan han inte påstå att ni fått den tidigare än det datum ni ringde till honom och påtalade att ni ville yttra er. Gäller det ett familjerättsärende så kan ni yttra er via ert ombud. Gäller det barnavårdsärende (LVU) så föreslår jag att du sätter dig och skriver ner alla felaktigheter och skickar snarast möjligt till handläggaren med en kopia till socialstyrelsen.

• Anonym

Jag har varit med om samma sak, det hjälpte inte mycket att själv komplettera. Jag förlorade tvisten pga det. Man är så jävla utelämnad till dessa myndighetspersoner och de skrev utredningen väldigt vinklad till pappan fördel.  
    Lycka till! Hoppas att det går bättre för dig! 

• Anonym

våra utredningar är vinklade så vi ser ut som monster - vi fick inte ändra något överhuvudtaget! Tre månader senare när vi va förbannade sa de att vi fick lämna in en skrivelse som de kan lägga i vår akt. Summa summarum = det soc skrivt är "sanningen" vart du än kommer....

• Anonym

Eller så kanske soc helt enkelt sågt rakt igenom er?

• Anonym

eller så är handläggarens chef ännu värre...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-03 22:07:20 följande:
    Eller så kanske soc helt enkelt sågt rakt igenom er?
    Det kan vara så, men det där var väl inte speciellt hjälpande!?

Socialen är också människor och kan absolut tyvärr lägga sin personliga värdering i fel ände. De ska titta på barnets bästa. Men om ena sidan kommer med påståenden utan förklaringar eller bevis. Så måste ju någon reagera! Hur kan det på något sätt vara det bästa för barnet att lyssna på lögner!?
    Har du några vittnen?

Min syster har också varit med om att socialen genomförde en utredning som vinklades till den andres fördel.
    Vilket har resulterat i mer stress, otrygghet och sabotage av umgängen. Pappan missbrukar sin ställning som vårdnadshavare på olika sätt, ställer krav och ultimatum för att han anser sig vara ensam vårdnadshavare och då har rätt att göra så.

Ta hjälp av ditt ombud! Lycka till och hoppas det löser sig för barnet! Fel beslut kan tas om det inte finns rätt grunder för det. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 12:58:54 följande:
    Det kan vara så, men det där var väl inte speciellt hjälpande!?

Socialen är också människor och kan absolut tyvärr lägga sin personliga värdering i fel ände. De ska titta på barnets bästa. Men om ena sidan kommer med påståenden utan förklaringar eller bevis. Så måste ju någon reagera! Hur kan det på något sätt vara det bästa för barnet att lyssna på lögner!?
    Har du några vittnen?

Min syster har också varit med om att socialen genomförde en utredning som vinklades till den andres fördel.
    Vilket har resulterat i mer stress, otrygghet och sabotage av umgängen. Pappan missbrukar sin ställning som vårdnadshavare på olika sätt, ställer krav och ultimatum för att han anser sig vara ensam vårdnadshavare och då har rätt att göra så.

Ta hjälp av ditt ombud! Lycka till och hoppas det löser sig för barnet! Fel beslut kan tas om det inte finns rätt grunder för det. 
    Fast ni inser väl att folk som jobbar på socialen är välutbildade människor som är tränade för att se folks fel och brister?
    Kanske din syster helt enkelt inte klarar av att sköta sitt barn även fast ni i familjen har en annan åsikt bara för att ni väljer att se det så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 13:23:11 följande:
    Fast ni inser väl att folk som jobbar på socialen är välutbildade människor som är tränade för att se folks fel och brister?
    Kanske din syster helt enkelt inte klarar av att sköta sitt barn även fast ni i familjen har en annan åsikt bara för att ni väljer att se det så.
    Fast sånt där kan man verkligen inte lita på heller, finns det korrupta poliser så finns det korrupta socialsekreterare också. Det är givet.

Jo man kan tycka att familjen är partisk, man väljer ju knappast att blunda om ett barn far allvarligt illa!? Då är det illa när man låter ett oskyldigt barn utsättas för en otrygg uppväxt! Det är barnets självklara rätt! 
    Nu har ju hon dessutom vittnen som är utanför familjen dvs vänner, kollegor, och vården. Knappast håller de tyst om de skulle se ett vanvårdat barn!
  • Anonym

Ov

Anonym skrev 2011-09-06 16:44:01 följande:
    Fast sånt där kan man verkligen inte lita på heller, finns det korrupta poliser så finns det korrupta socialsekreterare också. Det är givet.

Jo man kan tycka att familjen är partisk, man väljer ju knappast att blunda om ett barn far allvarligt illa!? Då är det illa när man låter ett oskyldigt barn utsättas för en otrygg uppväxt! Det är barnets självklara rätt! 
    Nu har ju hon dessutom vittnen som är utanför familjen dvs vänner, kollegor, och vården. Knappast håller de tyst om de skulle se ett vanvårdat barn!
    Och vad var i sådana fall anledningen till att pappan fick vårdnaden?
    Om sådana exelenta vittnen fanns menar jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 19:01:28 följande:
    OvOch vad var i sådana fall anledningen till att pappan fick vårdnaden?
    Om sådana exelenta vittnen fanns menar jag.
    Rätten valde att blunda för faktiska fakta och bevis och gick på socialens partiska rekommendation.

Svar på tråden fel i soc utredningen