• Ticktack

Bådas efternamn eller bara det ena?

Funderar på hur vi ska göra med efternamnet på vårt nyfödda barn. Vi är inte gifta, men kommer säkerligen göra det om några år, men det kommer nog dröja, och då kommer vi ta killens efternamn. Men fram till dess funderar jag på om man ska ge barnet bådas efternamn, känns konstigt om hon bara ska ha killens när hon lika mycket tillhör mig... låter kanske konstigt.

Hur har ni gjort/ska göra?
    Kan man ändra efternamn senare, om bebis får bådas efternamn nu men ändrar till bara killens efternamn när vi så småningom har gift oss? Så att både jag och bebis tar killens/pappans efternamn..

• Svar på tråden Bådas efternamn eller bara det ena?
  • OneL0ve

Tyvärr så kan man bara välja ett efternamn nu för tiden verkar det som.

• Långstrump

Vi ska ta båda namnen. Vi har dock båda långa efternamn så tänker endast ta den första bokstaven i ena efternamnet, så att det blir som en initial typ. Men förstås måste vi skriva in hela till skatteverket när vi anmäler det som mellannamn. Vi känner väl båda att vi vill heta likadant som dottern.

Om ni använder er av bägges efternamn måste ni ha det ena som mellannamn. Det går att ta bort senare, men ni måste alltid anmäla att ni vill ta bort det, även om ni gifter er. Om ni INTE vill ta bort det behöver ni inte göra ngnting.

• Krake

Tekniskt sett har man bara ett efternamn, men man kan ha ett till som sk. mellannamn. Men det är bara en byrakratifraga.

Vi har valt att ge bada efternamn. Jag räknar med att sonen väljer sen vilket han vill heta.

Moster, inte monster.
  • Ticktack
    OneL0ve skrev 2011-08-29 14:20:29 följande:
    Tyvärr så kan man bara välja ett efternamn nu för tiden verkar det som.
    Ja det andra efternamnet kallas mellannamn hos skatteverket...
  • Ticktack
    Långstrump skrev 2011-08-29 14:22:25 följande:
    Vi ska ta båda namnen. Vi har dock båda långa efternamn så tänker endast ta den första bokstaven i ena efternamnet, så att det blir som en initial typ. Men förstås måste vi skriva in hela till skatteverket när vi anmäler det som mellannamn. Vi känner väl båda att vi vill heta likadant som dottern.

Om ni använder er av bägges efternamn måste ni ha det ena som mellannamn. Det går att ta bort senare, men ni måste alltid anmäla att ni vill ta bort det, även om ni gifter er. Om ni INTE vill ta bort det behöver ni inte göra ngnting.
    Tack! Har läst på skatteverkets hemsida men hittar ingenting om det du skriver om, att det ena efternamnet går att ta bort senare. Men det var ju bra om det stämmer :) Precis, det kallas mellannamn men funkar ju ändå som ett efternman eftersom det står med i pass, post etc.. Du har ingen länk du kan skicka där detta står?? :)
  • OneL0ve
    Ticktack skrev 2011-08-29 14:24:24 följande:
    Ja det andra efternamnet kallas mellannamn hos skatteverket...

Jag har alltid haft 2 efternamn, det e nu den senaste året som jag hörde talas om detta.
    På mitt pass står båda mina efternamn som efternamn. Har bara ett förnamn.
  • OneL0ve
    Ticktack skrev 2011-08-29 14:26:25 följande:
    Tack! Har läst på skatteverkets hemsida men hittar ingenting om det du skriver om, att det ena efternamnet går att ta bort senare. Men det var ju bra om det stämmer :) Precis, det kallas mellannamn men funkar ju ändå som ett efternman eftersom det står med i pass, post etc.. Du har ingen länk du kan skicka där detta står?? :)

Men mellannamnet hamnar väl ändå efter förnamnet på passet??
  • colanappen

anna linnea johansson karlsson
    förnamn, andranamn, mellannamn, efternamn.
    Det där med bara ett efternamn är väl inte så gammalt???

• Krake
    OneL0ve skrev 2011-08-29 14:27:21 följande:
    Jag har alltid haft 2 efternamn, det e nu den senaste året som jag hörde talas om detta.
    På mitt pass står båda mina efternamn som efternamn. Har bara ett förnamn.
    Jag har för mig att de ändrade dessa regler för ca 20 ar sedan, sa har du haft dina efternamn längre än sa kan det ligga där.
    OneL0ve skrev 2011-08-29 14:28:46 följande:
    Men mellannamnet hamnar väl ändå efter förnamnet på passet??
    Möjligt. Min son har inget svenskt pass sa jag vet inte. För mig skulle det dock inte spela nagon roll var i passet det star. Det är inte för passet jag ger honom hans namn
    Moster, inte monster.
  • Långstrump

Det står på de papper som man får hem från SKatteverket. Vet inte om du kan läsa denna pdf: www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002259/780901.pdf. Infon står under rubriken Mellannamn. Om du inte får upp länken kan du kolla på baksidan av de papper där man gör sin anmälan. Står typ:

"Ett mellannamn står kvar till dess man anmäler att det inte längre ska bäras..."

Vi har själva funderat mkt kring hur vi ska göra och blev frustrerade över att vi inte kunde anmäla båda som efternamn. Men som du säger står ju mellannamnet med på pass och post och så. Sedan får dottern välja själv hur hon vill göra och hur hon vill skriva sitt namn när hon blir lite äldre.

Svar på tråden Bådas efternamn eller bara det ena?