• Anonym

Äta 1450 kcal per dag, kommer jag gå upp?

Jag har nyligen lyckats gå ner drygt 15 kilo. Viktnedgången började hälsosamt med träning och nyttig mat men övergick till ingen träning och alldeles för lite kcal per dag. Ibland var jag nog nere på 400-700 kcal per dag.

Jag går ju fortfarande ner i vikt, men tanken var ju inte att jag skulle svälta mig utan jag vill gå ner på ett hälsosammare sätt. Anledningen till att det blivit så lite kcal är att jag blitt mer och mer besatt av att inte äta onyttigt och då vi vart iväg mycket i sommar har jag inte kunnat kontrolera maten och därför hoppat över mycket.

Nu vill jag öka så jag hamnar på en hälsosammare nivå men jag vågar heller inte öka för mycket på en gång för då känns det som om jag kommer gå upp direkt eftersom kroppen vant sig vid väldigt lite?

Har gjort ett schema...vad tycker ni? Kommer jag att öka för mycket i vikt av detta eller känns det lagom? jag kommer att träna 3 gånger i veckan....vill ju helst gå ner några kilo till! 

Frukost: Grov macka med smör och kokt skinka, 1 ägg med kaviar, 1 dl yoghurt, 1 kopp kaffe
    Mellanmål: Smoothie
    Lunch: Färdigrätt
    Mellanmål: smoothie
    Middag: Hemlagad nyttig mat

Summa: 1450 Kcal.

• Svar på tråden Äta 1450 kcal per dag, kommer jag gå upp?
  • Anonym (Wildrat)

Troligtvis inte eftersom 1450kcal också i princip är svält...

• LinneaJosie

Du kommer kanske gå upp några kilon i början, men oroa dig inte för dem, de försvinner igen. 1450 kcal/dag är även det rätt lite och du bör se till att inte understiga det. 

• anok

Ja, precis som LInneaJosie skriver, så kommer du nog kanske gå upp något kilo till att börja med. Detta för att din kropp har minskat sin förbränning och att din viktminskning dessutom kan ha tagit en del på musklerna. 

Så mitt råd är att äta mycket protein och inte undvika fett, samtidigt som du ser till att träna åtminstone 3 timmar i veckan och kanske promenera 5 timmar per vecka.

• Anonym

Okej, tack så mycket för era svar!

Jag ska verkligen försöka att inte undestiga det, har satt upp ett schema så att jag äter 5 gånger per dag nu vid utsatta tider för att förbränningen ska bli optimal och för att jag ska få rutiner och må bra. Får helt enkelt vänta och ta att jag kommer att gå upp lite i början. Kommer att träna tre gånger i veckan men promenader kanske man kan få in några stycken också, bra tips!

Idag åt jag 1450 precis och har varit proppmätt hela dagen, men det är väl antagligen bara några dagar till kroppen vänjer sig. Har knappt fått ner allt, och det känns ju helt galet eftersom jag vet att jag innan kunde äta mycket mer.

• Anonym

Jag kämpar också med att gå ner i vikt. Har tappat lite mer än 25 kg.

Jag ska hålla mig enligt Allevos uträknare runt 1500 kcal/dag för att tappa ett halvt kg i veckan.
    Jag äter ungefär som du gör nu och har gjort det i ca 3 månader och tappar ca ½ kg i veckan. Kör spinning 3 dagar i veckan också.  

• Blondina

TS hur gör du smoothien?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Anonym
    Blondina skrev 2011-08-29 20:17:27 följande:
    TS hur gör du smoothien?
    Ibland när jag ska ha med till skolan så köper jag Chicuita färdigsmoothie utan tillsatser....alltså ren fruktjuice på mango, banan, passionsfrukt. 120 kcal per flaska.

Hemma gör jag dem antingen på lättmjölk, lättyoghurt eller på krossad is. Den med krossad is är god, blir som isglass men den på mjölk och yoghurt blir ju matigare. Sen så lägger jag bara i vad jag känner för och har hemma. Brukar oftast bli blåbär, hallon, mango, passionsfrukt eller jordgubb. I den med is lägger jag ibland i pyttelite juice.
Svar på tråden Äta 1450 kcal per dag, kommer jag gå upp?